Jump to content

Forbruk og startbatteri Yamarin 64DC.

TorHus

Recommended Posts

Hei ! 

Kjøpte sent i August en Yamarin 64DC 06mod med Yamaha F150 på.

Jeg har lest på flere forum at det går ann å skille forbruk og startbatteri på disse å at dette skal ligge klart orginalt. 

Tenkte å bruke forbruksbatteriet til dieselvarmer, musikk og kjøleboks mens vi ligger stille. 

Håper noen har noe tips til hvordan dette skal kobles ? 

Legger ved noen bilder. 

Batteri1.jpg

Batteri2.jpg

Batteri3.jpg

Det var egentlig dette jeg hadde litt lyst til å unngå, det jeg håpet på var kanskje å kun ha motoren koblet til startbatteriet å resten av det elektriske på forbruks batteriet.

Tenkte kanskje på et slikt skillrele fra biltema.. 

Slik står det på skillrele fra biltema:

"For 12v. Kombinerer automatisk to batterier ved 13,3 V og skiller dem ved 12,8. En LED-pære indikerer når batteriene er koblet sammen. 

Men jeg har hørt at det skal ligge klart for dette orginalt, men er veldig usikker?  

Hei.

Når kjenner ikke eg til båten din, men ut fra bildene så har du ein ekstra hovedstømsbryter som ikke er koblet til vertfall.

Eg ville kjøpt ein til hovedstrømsbryter (og batteri) og montert slik at ein hovedstrømsbryter gikk til motor, ein til forbruk og den siste (som idag ikke er i bruk) koblet som nød dvs. At du kan switsje den på i tilfelle du trenger strøm til start..

Ville og gjort som du sier og satt inn skillerele, då sikrer du at begge batteri får lading når motor går..

Gi beskjed vis du ønsker et koblingssjema, så kan eg sette opp eit til deg:)

Eg har selv dette opplegget på min båt:83D13416-B739-4779-AA47-1F1C8C1DF203.jpeg.806920593560aceb2217123d6ebf0264.jpeg 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...