TorHus Startet 13.April.2020 Link til dette innlegget Startet 13.April.2020 Hei ! Kjøpte sent i August en Yamarin 64DC 06mod med Yamaha F150 på. Jeg har lest på flere forum at det går ann å skille forbruk og startbatteri på disse å at dette skal ligge klart orginalt. Tenkte å bruke forbruksbatteriet til dieselvarmer, musikk og kjøleboks mens vi ligger stille. Håper noen har noe tips til hvordan dette skal kobles ? Legger ved noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Tubbs Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Hei. Jeg gjorde sånn i min forrige båt. Kjøpte batterivelger på Biltema og monterte den. Her kobler du minus på batteriene sammen og hver av plussene til bryteren. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/strombrytere/batterivelger-1-2-12-off-2000041888 Sitér dette innlegget Link to post
TorHus Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Det var egentlig dette jeg hadde litt lyst til å unngå, det jeg håpet på var kanskje å kun ha motoren koblet til startbatteriet å resten av det elektriske på forbruks batteriet. Tenkte kanskje på et slikt skillrele fra biltema.. Slik står det på skillrele fra biltema: "For 12v. Kombinerer automatisk to batterier ved 13,3 V og skiller dem ved 12,8. En LED-pære indikerer når batteriene er koblet sammen. Men jeg har hørt at det skal ligge klart for dette orginalt, men er veldig usikker? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Hei. Når kjenner ikke eg til båten din, men ut fra bildene så har du ein ekstra hovedstømsbryter som ikke er koblet til vertfall. Eg ville kjøpt ein til hovedstrømsbryter (og batteri) og montert slik at ein hovedstrømsbryter gikk til motor, ein til forbruk og den siste (som idag ikke er i bruk) koblet som nød dvs. At du kan switsje den på i tilfelle du trenger strøm til start.. Ville og gjort som du sier og satt inn skillerele, då sikrer du at begge batteri får lading når motor går.. Gi beskjed vis du ønsker et koblingssjema, så kan eg sette opp eit til deg:) Eg har selv dette opplegget på min båt: Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
hawthorne Svart 13.April.2020 Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 (redigert) Yamahamotoren har to ladeutganger, og du kan trekke en ledning direkte til forbrukerbanken og lade begge samtidig! Jeg gjorde det på min 64dc, men det er litt jobb. https://www.maringuiden.se/forum/topic/47384-dubbelbatterisystem/ Redigert 13.April.2020 av hawthorne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.