Jump to content

Diesel filter og pumpe?

Rolf

Recommended Posts

Har tappet av bunnfallet i dieseltanken og ser at  på dieselslangen til motoren står der et filter som ser ut til å inneholde endel dritt. Hvordan tapper man dette, via skruen i bunnen? Denne sitter ganske fast og er av plast så jeg er redd for å ta i ordentlig. Eller er det toppen som må av?

Videre så er der etter filteret montert noe som jeg antar er en dieselpumpe? Den sorte knappen i midten er fjærbelastet og kan trykkes inn ca 1cm. 

Er det kanskje et finfilter også?

Motoren er en Yanmar 30GM30 men jeg antar både filter og pumpe er ettermontert.

9C23FA2F-E131-4675-B8DE-29E36FE7FD25.jpeg.814525e7488b8f914128ea334f77ab89.jpeg

25164753-E0AA-4492-8DA3-4AEF9586A57A.jpeg.ecd928270dd35d324835459af215a17a.jpeg

627B304D-AA2B-4AD9-8720-CE0AC08FAA11.jpeg.436070309f057df8892f779f200897bc.jpeg

1C77947F-B164-4076-A285-314E1BB0F45D.jpeg.b5de844ec0fe26a544da299b9c86b186.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Korrekt, det er en håndpumpe for å prime systemet i forbindelse med lufting. Vannutskilleren er full av vann. Du er en heldig mann! Skruen i bunnen er for å tappe av. Om den ryker, kjøp nytt filter. Skruen på toppen går gjennom hele filteret og er der for at du skal kunne skifte filterinnsatsen. Dette så for jævlig ut, systemet trenger omsorg :-) Dette er et grovfilter, mulig du finner finfilter montert på motoren, eller et sted mellom avbildet filter og motoren.

PS: Sjekk dieseltanken din og bli kvitt vann og skitt.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ja, det ante meg at det var like før filteret var fullt av vann! Og tappeskruen er normalt gjenget, ikke noe linkstull?

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hej

Rådet till dej blir som till alla andra med detta eländiga CAV filter, byt till ett Racor 500, ett filter du kan byta insats i på någon minut utan att behöva lufta, detta är viktigt i en kritisk situation. Som Hulda säger så ser det ut som du har mycket vatten i skålen. Filtret är nog kopplat enligt pilarna och är då enligt min och många andras mening "felkopplat" Felkopplat betyder att fasta föroreningar lägger sig på toppen av filtret och rent bränsle och vatten i glasskålen, vattnet tar sig igenom filtret. Kopplas det motsatt som pilarna visar kommer föroreningar och vatten att samlas i glasskålen och det tar längre tid innan filtret blir tätt. Varför pilarna är på detta sätt kan möjligen vara att filtret först bara hade en metallkon för att ta vatten och grova föroreningar och ingen filterinsats. Det finns flera trådar om dessa filter alldeles nyligen.

Hälsningar Ove

22076487-origpic-53254a.jpg.216ed44580bd30d7a3365dfcce1a5274.jpg

Redigert av Ove T (see edit history)

Takk for innspill.

Har lest andre tråder om CAV filteret og ser dette med koblingen har vært diskutert. Men uansett er vel konklusjonen at CAV filteret ikke er spesielt hverken brukervennlig eller effektivt. Ser også at Racor er det som gjerne anbefales. Men en pris på 2990 høres noe drøyt ut... Hvor gode er egentlig Kina-kopiene? Ser at flere ar gått for det tidligere, nå har dere vel høstet brukererfaringer nok til å gi en vurdering. Dette her feks, vil det gjøre jobben bedre enn CAV filteret jeg har i dag? Kinakopi 500FG

Rolf

Roald Amundsen

Jeg ville først og fremst ha skiftet filter på det du har. Ikke rør plastskruen, den knekker lett. Tre en plastpose over før du løser filteret, så slipper du sølet. Jeg har hatt CAV filter i 20 år nå og ser ikke helt problemet. Enkle greier å ha med å gjøre, og filrerinnsatsene koster nesten ingenting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Rolf skrev for 4 timer siden:

Hvor gode er egentlig Kina-kopiene?

Når en skal teste malte eller belagte lettmetallprodukter så er en måte å bruke et salttåkekammer, hvor en kan stille opp temperatur og saltinnhold for å simulere feks 1 år ila 1 uke. Tok et filterhus som jeg hadde brukt nesten to sesonger og fikk labben på jobb til å kjøre en 4 års test og resultatet var meget bra.

Det eldste "kina" jeg har nå er 3år + 4 års testen og jeg kan ikke se tegn til korrosjon.

I tillegg til at jeg har erstattet 6 stk CAV 296 i båter så har jeg også byttet ut 296 i gravemaskiner, dumpere og dieseltank.

CAV.jpg.ff134e2265c7dd445eed420dfc6d1f79.jpg

Det har blitt mange kinapakker og jeg har fått endel kjeft av postmannen... men har ikke hatt ett eneste problem med "500" filterhusa.

Nå har jeg ikke noen 296 igjen og alt jeg har av maskineri som trenger filter har nå montert ett eller to "500" filter.

Jeg har, som tidligere nevnt i flere tråder, hat betydelige problemer med å få disse 296 typene til å holde tett i pakningen mot glasskoppen...

Når det gjelder "garnytyr" til "500" så kan det kjøpes mang plasser om du ikke får med det du ønsker deg i pakken.

Feks:   okonomi-deler.no

Selv er jeg svært glad i banjo...  også ....er jeg desto mindre glad i NPT

Plastikk vingeskruen koster feks 20kr 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Rex = konge

Rechts = høyre (tysk)

Plastikkpluggen er høyregjenget, skru til den ryker og kjøp ny. Noen ganger er disse forbanna plastpluggene på CAV umulig å få til å entre på gjengene. Usikker? Bruk bolten på toppen. Disse filtrene fra CAV var nærmest enerådende før i tiden. Personlig synes jeg at disse filtrene har blitt erstattet med langt bedre produkter fra Racor og disse tyske, hva-de-nå-heter-igjen. Kina-kopiene jeg har sett er av utmerket kvalitet. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Rex = konge

Rechts = høyre (tysk)

Ja, men det er helt konge med høyregjenger da :giggle:

Hulda skrev for 2 timer siden:

Plastikkpluggen er høyregjenget, skru til den ryker og kjøp ny. Noen ganger er disse forbanna plastpluggene på CAV umulig å få til å entre på gjengene. Usikker? Bruk bolten på toppen. Disse filtrene fra CAV var nærmest enerådende før i tiden. Personlig synes jeg at disse filtrene har blitt erstattet med langt bedre produkter fra Racor og disse tyske, hva-de-nå-heter-igjen. Kina-kopiene jeg har sett er av utmerket kvalitet. 

Ut fra hva dere skriver her så høres det jo ut som om jeg må bestille meg et slikt kinafilter jeg også. Men hvordan er det å bestille slike ting nå, drar det seg på med mange hundrelapper i moms, toll, etc?

Komodo skrev 58 minutter siden:
Sitat

Ut fra hva dere skriver her så høres det jo ut som om jeg må bestille meg et slikt kinafilter jeg også. Men hvordan er det å bestille slike ting nå, drar det seg på med mange hundrelapper i moms, toll, etc?

Det er innført et amnesti inntil videre slik at alle skal få kommet seg i gang og at pakkene ikke skal hope seg opp hos posten. Men ebay er kommet i gang og legger på mva på alt. Ali er ikke kommet så langt og er fortsatt uten mva. Men det går sinnsykt tregt nå. Har 26 pakker på veg som jeg tror vil bruke 2-3 måneder fra kina. Ebay UK ser ut til å gå greit så langt uten disse forsinkelsene. Men det forusetter forsendelse fra uk. 

Redigert

Mva betaler jeg gjerne og tollvesenet har nå en mulighet for å betale mva på forhånd. Da slipper du disse gebyrene til posten osv. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 38 minutter siden:

Redigert

Mva betaler jeg gjerne og tollvesenet har nå en mulighet for å betale mva på forhånd. Da slipper du disse gebyrene til posten osv. 

Enig, MVA må vi finne oss i å betale. Men et gebyr på f.eks. 300,- kroner for en gjenstand til 200,- kroner er ikke så gøy, da blir det til at man tenker seg litt mer om før man bestiller småting. Men forstår jeg deg rett så er det muligheter for å unngå det gebyret altså? 

Ok. Fant denne til 404,- kroner med fri frakt, den er nå bestilt: 

https://www.ebay.com/itm/500FG-500FH-Diesel-Marine-Boat-Fuel-Filter-Water-Separator/123145267674?epid=26019655666&hash=item1cac07a9da:g:niQAAOSwUl5bAjUs

Ser egentlig ikke behovet, da jeg ikke har hatt noen utfordringer med mitt CAV filter. Alltid tett, og egentlig helt greit å bytte innsats selv om det alltids blir litt dieselsøl. Men ut fra hva dere skriver så må jeg jo simpelthen ha et slikt :giggle:

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ser egentlig ikke behovet, da jeg ikke har hatt noen utfordringer med mitt CAV filter. Alltid tett, og egentlig helt greit å bytte innsats selv om det alltids blir litt dieselsøl. Men ut fra hva dere skriver så må jeg jo simpelthen ha et slik

jeg har CAV med glass nederst, så slipper jeg plukke fra hverandre / drenere ut bare for å sjekke. Ennå ikke observert vann eller slam i bunn, så jeg trenger nok ikke nødskifte underveis. Sikkert forskjell for meg med 60 liter/år i forbruk, og de som kanskje bruker langt over det DOBBELTE!

Jeg fylle Eco-1 syntetisk diesel, ren vare :-) Og seiler endel på skrå, så tanken får nok rotert seg kraftig innimellom...

Redigert av Code0 (see edit history)

Så var tank drenert, CAV vannutskiller rengjort og filterinnsats skiftet. Litt styr var det jo, skjønner de som tenker at det ikke er ideelt å gjøre jobben i sjøgang drivende hurtig mot holmer og skjær. Brukte en vakuum oljeskiftpumpe til å fylle diesel i filteret etterpå, funket overraskende bra. CAV filteret får lov å stå en stund til.
Det jeg ikke fikk gjort var å skifte finfilter i det originale Yanmar dieselfilteret, den riflede festeringen satt dønn fast. Får tenke ut noe lurt...

Rolf

Roald Amundsen

Code0 skrev 21 minutter siden:

jeg har CAV med glass nederst, så slipper jeg plukke fra hverandre / drenere ut bare for å sjekke. Ennå ikke observert vann eller slam i bunn,...

Samme her. Vi har også det glasset i bunn, og jeg har så langt ikke sett noe rusk eller vann i glasset. Sist jeg tappet av litt diesel fra bunn av tanken fikk jeg vel ut en vannmengde med volum ca. midt mellom et knappenålshode og en ert. Det inkluderer et par år med kondensering samt at det av og til har regnet under fylling av tank. Vi tanker stort sett diesel kun en til to ganger per år, så det er jo også begrenset hvor mange muligheter det er for å få dritt på tanken. Mannlokket har jeg imidlertid ikke hatt av siden det ble montert i 2013. Kanskje på tide igjen nå? En stor utbedring i tillegg til full rengjøring og skuring av tanken samt montering av mannlokk var også at jeg sveiset inn en 1" BSP stuss helt i bunn av juret på tanken. Da har jeg mulighet til å tappe ut diesel med litt fart, samt at jeg får med det som ligger helt på bunn, nedenfor uttakene til motor og varmer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...