Totalt amatør Startet 16.April.2020 Link til dette innlegget Startet 16.April.2020 (redigert) Hei, som navnet tilsier er jeg helt amatør og lærer underveis. Har satt meg inn og prøvd litt på grunnleggende gel coat og epoxy primer fiksing av enkle småskader. Har også brukt glassfiber og bygget opp. Ble tett og solid men ikke særlig fint. Har fått med meg noen tips på hvordan gjøre det litt finere som jeg skal prøve på neste gang. Men mens jeg pusset videre på båt så har jeg oppdaget flere hull og lyter som jeg er usikker på hva som bør gjøres videre med. På det ene hullet er jeg ikke engang helt sikker på hva jeg ser på en gang. Har prøvd å søke litt på andre tråder men det er så utrolig mye stoff her inne at det tar veldig lang tid å gå gjennom masse tråder når jeg ikke engang kan "sjargongen" eller har noen gode søkeord engang. Så håper at noen her kan hjelpe meg med forslag til tiltak eller peke meg i riktig retning om hva jeg bør søke på eller eventuelt har noen linker til meg. Problem 1: Her har jeg pusset ned gjennom glassfiber til jeg kom til noe som er ut til å være en slags plate/treverk. Denne var våt. Jeg plukket opp noe av materialet og det var veldig porøst og vått. Problem 2: Jeg fjernet en plate som motoren sto på og en sensor. Tydelig at det er vann i bunnen. Den har stått inne i et plastbåthus med byggvifte og en infrarød varmeovn på i noen dager. Før det sto den på henger i noen måneder. Da hang det alltid noen dråper på kjølen men det var vanskelig å vite om det var fra regn utenfra eller vann innenfra. Hva bør gjøres? Oversiktsbilde over problem 3 og 4, som er "spiderwebbing?" og to hull. Problem 3: har har jeg pusset ned gelcoat og ser fremdeles linjene. Bør jeg pusse ned til jeg ikke ser dem lenger? Eller holder det med ny gelcoat over? Problem 4: Har to slike hull i nærheten av hverandre. Noen har fikset her tidligere og malt over med lakk. Har glassfiberen her delaminert? Er det bare til å fortsette å pusse? Bør jeg lage en form først før jeg pusser i tilfelle hullet blir veldig stort? Problem 5: Hva betyr denne misfargingen? Må alle slike misfarginger pusses ned til det ikke ses lenger? Hilsen Totalt amatør. Redigert 16.April.2020 av Totalt amatør Fordi jeg ikke klarte å legge til tekst til bilder i første omgang.... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 "Linjene" er glassfiberen som holder skroget sammen og gir det styrke. Sliper du vekk dette har du ingen båt igjen! Båten din er tydeligvis fylt med skum, som har trukket vann. her er det egentlig ingen easy fix, skal du fjerne skummet må det mye forsterkninger til for å beholde styrken. Og dette krever kunnskap. Ellers så må du nesten plastre med polyester og matte der du har hull, i flere lag. Prøv å få med deg noen som har peiling, så du ikke ødelegger mer enn du fikser. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 16.April.2020 Link til dette innlegget Svart 16.April.2020 Disse båtene er fylt med skum, og det skummet er antagelig vasstrukkent og ødelagt. Du må bestemme deg for om du skal gjøre en fullstendig utbedring av båten (i prinsippet ikke lønnsomt, men kan være gøy og lærerikt), eller om du bare skal lappe hullene slik at den kan brukes. @Ingar har laget en glimrende tråd om akkurat dette: Ellers er det mange andre tråder her på forumet om With Vital. Søk i Google og legg til baatplassen og With Vital så ser du. Da ser du også hva som går igjen på disse båtene. Jeg anbefaler det sterkt å se rep. videoene til Fiberfix. De er veldig gode, detaljerte, og tar det helt fra bunn. http://guider.fiberfix.se/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Totalt amatør Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Ok, har har jeg kjøpt inn polyester og glassfiber og belaget meg på noen timer foran pc'en . Takk for respons Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.