Lucky Strike Startet 17.April.2020 Link til dette innlegget Startet 17.April.2020 Internettkataloger er bra, men dessverre er det mange produsenter og forhandlere hvor man må treffe helt spesifikt på artikkelnavnet for å få treff. Når artikkelen kan kalles så mangt, blir det for ofte bom, selv om den egentlig finnes. Jeg ser etter slangeskjøter i messing, T-stykker og 90 graders albuer , 19mm . Riflet eller ikke er ikke avgjørende. Har søkt mange nettbutikker. Noen som vet hvor de finnes? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 TESS er vel en av de som har en del, samt andre som driver med slanger og rør. Flere sv dem i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Tror disse er relativt lite utbredt. Finnes masse ting med gjenger, og også mulig å bygge T og 90 gradere med slikt. Men det tar mye mer plass og er nok også mye dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 T-kobling 19mm finnes på campingtilbehor4u.no. Men ikke 90 grader bend. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Hvis du har litt tid er naturligvis alt tilgjengelig hos kineserne - har bestilt en god del overganger/skjøtestykker osv siste år, som jeg har brukt for varmeanlegget mitt. https://www.aliexpress.com/item/4000611666600.html Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Ja, jeg skal også bruke til varmeanlegg. Men det tar i verste fall bortimot 2 måneder å få det, og så er det disse virusene som løper rundt og lager krøll. Fort gjort at det tar tid. Og varmen behøves mer i mai enn i juli . Dette er jo basic saker som burde vært kjøpt i kina, men pga tiden så blir det vel å kjøpe dyrere løsninger i Norge. Førøvrig har jeg ikke funnet 90 grader bendet, rart det er så vanskelig med det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Det var noen 90-graders bend i plast med varmeren min. https://www.aliexpress.com/item/4000516248151.html Usikker om jeg blir å bruke disse... Trenger du mange? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Trenger bare 2, men tror nok ikke jeg tør bruke plast. Skal prøve å koble Webastoen inn på varmtvannstanken. Skeptisk til plast i varme rør, er redd det kan bli for mykt. Men finner jeg ikke enkle bend, så får jeg vel koble 2 deler messing sammen, det finnes det muligheter for. Det er jo bare det at finnes den beste løsningen tilgjengelig, så velger man jo den... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Du kan kjøpe et par slike og noen av denne typen. Mye dyrere enn kinavarer, men kan hentes i nabolaget. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Lazyjack Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 (redigert) Dette lodder du fint sammen av rør, t-stykker osv. Der du skal ha slange på trer du innpå en kon som du lodder fast på røret. Vipps så har du en slangestuss. Alt kjøper du fra billigvvs.no og du trenger bare liten propanbrenner, loddetinn og flussmiddel. Redigert 17.April.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Lazyjack, interessant, enig i at det sikkert kan gjøres. Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? Kanskje er det bløtere, uten at det vil være kritisk i den bruk vi snakker om? Ellers er vel standard kobberrrørdimensjoner 15mm, 22mm og 28mm ift 19 som jeg trenger. Har du brukt slike deler i praksis selv? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Arne Henriksen, ja, jeg faller nok ned på noe slikt for 90 grader bend som er vanskelig å finne som enkeltdel. Dyrere, mer klumpete, mer utsatt for lekasje, tyngre. Det er derfor det optimale ville vært best :). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Lucky Strike skrev 9 minutter siden: Lazyjack, interessant, enig i at det sikkert kan gjøres. Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? Kanskje er det bløtere, uten at det vil være kritisk i den bruk vi snakker om? Ellers er vel standard kobberrrørdimensjoner 15mm, 22mm og 28mm ift 19 som jeg trenger. Har du brukt slike deler i praksis selv? Tror du bør søke etter deler for bruk i kjølevannsanlegget til atomkraftverk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.April.2020 Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 (redigert) Kobber er bløtt men stivt nok for dine (og mine) anvendelser. Messing er problematisk i marin sammenheng da det er en legering av kobber og sink og når sinken forsvinner (tæres bort) står du igjen med porøst kobber. Rent kobber er sånn sett å foretrekke for slike anvendelser. Bildet viser noen slike loddebend jeg laget ifm. installasjon av en vannvarmer hentet fra bil. Redigert 17.April.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2020 Du verden, skikkelig DIY det der. Artig! Med fare for å havne i atomteknikerkategorien, jeg tør spørre om du brukte vanlig loddetinn eller sølvtypen? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 (redigert) Helt greit og kurant rørleggerarbeide det der. Holder i massevis - så lenge det får stå i ro. Slike koblinger er ikke beregnet på så alt for mye bevegelse, vridning og jukking i sammenføyningene. Dvs. det bør helst ikke være bevegelse i sammenføyningene i det hele tatt. (Opplegget på bildet skulle gå greit, da det er brukt gummislange som tar opp eventuelle bevegelser). Redigert 18.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Messing er ikke 'problrmatisk' i marin sammenheng om legeringen er i avsinkingsherdet kvalitet. Til de som er bekymret, det har vært benyttet radiatorer og jernrør i bygårder i Oslo i 100 år, uten at det har rustet hull. Til og med det materialet holder lenger enn en gjennomsnitt båt. Forutsetningen er naturligvis at man ikke kontinuerlig kjører inn kaldt sjøvann som varmemedium. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Lucky Strike skrev for 9 timer siden: Du verden, skikkelig DIY det der. Artig! Med fare for å havne i atomteknikerkategorien, jeg tør spørre om du brukte vanlig loddetinn eller sølvtypen? Her har jeg brukt vanlig mykt loddetinn men skulle jeg lage noe for VVS i hus så ville jeg brukt en hardere type type som rørleggeren bruker. Husk at dette er kapillærlodding, dvs. at trinnet kryper inn og fordeler seg innvendig over hele anleggsflaten mellom muffe og rør. Sølvlodd, det er enda hardere igjen tror jeg. Da er man vel snart over på slaglodding. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Riktig. Sølvlodd er nummeret under. Binder til flere metaller enn slaglodd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Lucky Strike skrev for 13 timer siden: Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? Det er ikke noe i veien for å bruke kobberdeler til dette. Og når det gjelder korrosjon så skal det jo være frostvæske i disse rørene og tørt på utsiden, så det blir ikke noe problem. Ikke noe verre enn en vanlig varmtvannsbereder hjemme dette her. Loddetinn for VVS får du bla på Claes Olson. Dette er ikke samme type tinn som for lodding av elektronikk: https://www.clasohlson.com/no/Loddetinn-for-sølvmyklodding/p/30-7461 Merk at du må ha flussmiddel også. Men hvis du ikke har erfaring med denne type lodding, så er det kanskje ikke det rette stedet å begynne... Et annet alternativ er å kjøpe bend og T-stykker i syrefast og sveise på rørstusser. Det gir deg også lette og smidige koblinger. -------- Når det gjelder loddemetoder så er det slik at de skilles på temperatur. Det skilles mellom bløtlodding og hardlodding. Grensen går på 450 grader, noe som betyr at tinnet jeg linket til fra CO over går under bløtlodding. Tilsats for hardlodding kan være en messing eller bronselegering med eller uten sølv. "Sølvlodding" er det egentlig ikke noe som heter. Sølv i tilsatsmaterialet kan brukes både på hard- og bløtlodding, og kan gi forskjellige egenskaper. Fritt etter hukommelsen så er det slik at man ved å tilsette sølv ved hardlodding kan senke flytetemperaturen for loddet. Mer om dette kan man finne ut ved å gå inn i håndboka til f.eks. Castolin, de er gode på dette. Der finner man det meste om legeringer, flytetemperaturer, flussmiddel, og fasthetsegenskaper. Slaglodding som blir nevnt her er egentlig det som ble kalt sveiselodding i gamle dager, og er en relativt uaktuell metode i dag da det meste kan erstattes av sveising. All lodding er forøvrig avhengig av kapillarprinsippet, hvis ikke får man ikke binding til grunnmaterialet. Man kan se det tydelig hvis man tilsetter loddetinn på en ledning. Ved en viss temperatur vil tinnet begynne å "flyte" ut. Fortsetter man å tilsette tinn og varme vil tinnet suge seg opp langs kordellene på innsiden av isolasjonen, det er kapillarkreftene som gjør dette, spiller ingen rolle om ledningen er opp ned. For å få tilsatset til å flyte på denne måten er man avhengig av: Rene overflater som er fri for fett, korrosjon og oksidhinne Riktig temperatur på arbeidsstykket Riktig type flussmiddel i forhold til loddemetode Her er litt om loddetilsats fra Castolin https://www.castolin.com/products-finder?filters=field_product_type,Brazing+alloys Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.April.2020 Link til dette innlegget Svart 18.April.2020 Hulda skrev for 1 time siden: Ja. .. og Amen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.