Jump to content

T og 90 grader slangeskjøter i messing, hvor finner man disse?


Lucky Strike

Recommended Posts

Internettkataloger er bra, men dessverre er det mange produsenter og forhandlere hvor man må treffe helt spesifikt på artikkelnavnet for å få treff. Når artikkelen kan kalles så mangt, blir det for ofte bom, selv om den egentlig finnes.

 

Jeg ser etter slangeskjøter i messing,  T-stykker og 90 graders albuer , 19mm . Riflet eller ikke er ikke avgjørende. Har søkt mange nettbutikker. Noen som vet hvor de finnes?

T stykke.JPG

Link to post

Ja, jeg skal også bruke til varmeanlegg. Men det tar i verste fall bortimot 2 måneder å få det, og så er det disse virusene som løper rundt og lager krøll. Fort gjort at det tar tid. Og varmen behøves mer i mai enn i juli :smiley:. Dette er jo basic saker som burde vært kjøpt i kina, men pga tiden så blir det vel å kjøpe dyrere løsninger i Norge. Førøvrig har jeg ikke funnet 90 grader bendet, rart det er så vanskelig med det.

Link to post

Trenger bare 2, men tror nok ikke jeg tør bruke plast. Skal prøve å koble Webastoen inn på varmtvannstanken. Skeptisk til plast i varme rør, er redd det kan bli for mykt. Men finner jeg ikke enkle bend, så får jeg vel koble 2 deler messing sammen, det finnes det muligheter for. Det er jo bare det at finnes den beste løsningen tilgjengelig, så velger man jo den...

 

Link to post

Lazyjack, interessant, enig i at det sikkert kan gjøres. Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? Kanskje er det bløtere, uten at det vil være kritisk i den bruk vi snakker om? Ellers er vel standard kobberrrørdimensjoner 15mm, 22mm og 28mm ift 19 som jeg trenger. Har du brukt slike deler i praksis selv?

 

 

Link to post
Lucky Strike skrev 9 minutter siden:

Lazyjack, interessant, enig i at det sikkert kan gjøres. Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? Kanskje er det bløtere, uten at det vil være kritisk i den bruk vi snakker om? Ellers er vel standard kobberrrørdimensjoner 15mm, 22mm og 28mm ift 19 som jeg trenger. Har du brukt slike deler i praksis selv?

 

 

Tror du bør søke etter deler for bruk i kjølevannsanlegget til atomkraftverk. 

Link to post

Kobber er bløtt men stivt nok for dine (og mine) anvendelser. Messing er problematisk i marin sammenheng da det er en legering av kobber og sink og når sinken forsvinner (tæres bort) står du igjen med porøst kobber. Rent kobber er sånn sett å foretrekke for slike anvendelser. Bildet viser noen slike loddebend jeg laget ifm. installasjon av en vannvarmer hentet fra bil. 

IMG_20200318_183433.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Helt greit og kurant rørleggerarbeide det der.

Holder i massevis - så lenge det får stå i ro.

 

Slike koblinger er ikke beregnet på så alt for mye bevegelse, vridning og jukking i sammenføyningene. Dvs. det bør helst ikke være bevegelse i sammenføyningene i det hele tatt.

 

(Opplegget på bildet skulle gå greit, da det er brukt gummislange som tar opp eventuelle bevegelser).

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Messing er ikke 'problrmatisk' i marin sammenheng om legeringen er i avsinkingsherdet kvalitet. Til de som er bekymret, det har vært benyttet radiatorer og jernrør i bygårder i Oslo i 100 år, uten at det har rustet hull. Til og med det materialet holder lenger enn en gjennomsnitt båt. Forutsetningen er naturligvis at man ikke kontinuerlig kjører inn kaldt sjøvann som varmemedium.

Link to post
Lucky Strike skrev for 9 timer siden:

Du verden, skikkelig DIY det der. Artig! Med fare for å havne i atomteknikerkategorien, jeg tør spørre om du brukte vanlig loddetinn eller sølvtypen?

Her har jeg brukt vanlig mykt loddetinn men skulle jeg lage noe for VVS  i hus så ville jeg brukt en hardere type type som rørleggeren bruker. Husk at dette er kapillærlodding, dvs. at trinnet kryper inn og fordeler seg innvendig over hele anleggsflaten mellom muffe og rør. Sølvlodd, det er enda hardere igjen tror jeg. Da er man vel snart over på slaglodding. 

Link to post
Lucky Strike skrev for 13 timer siden:

Noe av det som først slår meg er at VVS-rør er kobber. Kanskje ikke noe galt i det, men er det en grunn til at alle slike deler ellers lages i messing? Kobber er dyrere? Korroderer fortere? 

Det er ikke noe i veien for å bruke kobberdeler til dette. Og når det gjelder korrosjon så skal det jo være frostvæske i disse rørene og tørt på utsiden, så det blir ikke noe problem. Ikke noe verre enn en vanlig varmtvannsbereder hjemme dette her. 

 

Loddetinn for VVS får du bla på Claes Olson. Dette er ikke samme type tinn som for lodding av elektronikk:

https://www.clasohlson.com/no/Loddetinn-for-sølvmyklodding/p/30-7461

 

Merk at du må ha flussmiddel også. Men hvis du ikke har erfaring med denne type lodding, så er det kanskje ikke det rette stedet å begynne... 

 

Et annet alternativ er å kjøpe bend og T-stykker i syrefast og sveise på rørstusser. Det gir deg også lette og smidige koblinger. 

 

--------

 

Når det gjelder loddemetoder så er det slik at de skilles på temperatur. Det skilles mellom bløtlodding og hardlodding. Grensen går på 450 grader, noe som betyr at tinnet jeg linket til fra CO over går under bløtlodding. Tilsats for hardlodding kan være en messing eller bronselegering med eller uten sølv. "Sølvlodding" er det egentlig ikke noe som heter. Sølv i tilsatsmaterialet kan brukes både på hard- og bløtlodding, og kan gi forskjellige egenskaper. Fritt etter hukommelsen så er det slik at man ved å tilsette sølv ved hardlodding kan senke flytetemperaturen for loddet. Mer om dette kan man finne ut ved å gå inn i håndboka til f.eks. Castolin, de er gode på dette. Der finner man det meste om legeringer, flytetemperaturer, flussmiddel, og fasthetsegenskaper. 

 

Slaglodding som blir nevnt her er egentlig det som ble kalt sveiselodding i gamle dager, og er en relativt uaktuell metode i dag da det meste kan erstattes av sveising.

 

All lodding er forøvrig avhengig av kapillarprinsippet, hvis ikke får man ikke binding til grunnmaterialet. Man kan se det tydelig hvis man tilsetter loddetinn på en ledning. Ved en viss temperatur vil tinnet begynne å "flyte" ut. Fortsetter man å tilsette tinn og varme vil tinnet suge seg opp langs kordellene på innsiden av isolasjonen, det er kapillarkreftene som gjør dette, spiller ingen rolle om ledningen er opp ned. For å få tilsatset til å flyte på denne måten er man avhengig av:

  • Rene overflater som er fri for fett, korrosjon og oksidhinne
  • Riktig temperatur på arbeidsstykket
  • Riktig type flussmiddel i forhold til loddemetode

 

Her er litt om loddetilsats fra Castolin

https://www.castolin.com/products-finder?filters=field_product_type,Brazing+alloys 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...