Jump to content

Tenker å kjøpe gammel plastsnekke

Thorvald1961

Recommended Posts

Hei

Vi er et par på 30 år som planlegger å kjøpe båt etter lommeboken. Har tenk å kjøpe en gammel plastsnekke med innenbordsmotor til ca kr. 50.000. Vi har ikke særlig peiling på båtmotorer og båt, men ønsker prøve båtlykken i sommer. Hvilke båttype, eller merke bør vi kjøpe på rundt 24-25 fot? Hvilke gammel innenbordsmotor er mest driftssikker og best? Hva må vi være spesielt oppmerksomme på? Hvor mye må vi regne med å sette av i året til vedlikehold tror dere? Setter pris på gode tips fra erfarne båtfolk.

Redigert av Thorvald1961 (see edit history)

Heisan! Kan jeg spørre om dere har båterfaring fra tidligere, eller om dere er helt ferske?

Selv kjøpte jeg meg en Nidelv 24 snekke da jeg kjøpte min første båt i 2013. Jeg hadde fem og et halvt fantastiske år med den før jeg solgte og kjøpte meg en større båt i fjor.

Vet ikke om dere er spesielt motorkyndige eller praktisk anlagte, men begge deler kommer godt med hvis du skal kjøpe en snekke. jeg ble anbefalt på forumet her å gå for en Nidelv 24, og jeg angret ikke et eneste sekund!

Dere bør uansett prøve å gå for en båt med så ny motor som mulig, min hadde en Yanmar, så  den har jeg god erfaring med, men de fleste N24 ble vel levert med Volvo Penta, også det et anerkjent merke.

Når det gjelder driftsutgifter og vedlikeholdsutgifter spørs det jo litt på hvor god stand båten er i, om det er mye treverk som pusses opp, om skroggjennomføringene må byttes og slikt. Dieselbudsjettet er i alle fall lite! Det var ikke veldig mange tusenlapper jeg brukte i året på diesel. Men jo eldre båten er, jo mer er det vel som må ordnes på den.

Nidelv 24 er en av landets mest populære snekker, og Nilsen Båtbyggeri i Arendal er fremdeles behjelpelig hvis du skulle trenge noe til båten.

Du er velkommen til å ta en kikk på bloggen min, der jeg skriver om mange av båtturene mine, og fram til april i fjor var det nettopp med en Nidelv 24. https://pequod.nesodd1.no

Jeg kom meg litt forbi Smögen i Sverige og helt ned til Farsund i Norge med den. Hvis du bor i Fredrikstadområdet er jo en tur til Koster innenfor rekkevidde uten problemer.

Snekka er utrolig stor og romslig til å være så "liten" , med mange praktiske løsninger. En perfekt nybegynnerbåt, i alle fall for meg.

Nå skal det jo sies at jeg kun har erfaring med Nidelv, men har som sagt ikke noen problemer med å anbefale den. 

Ser det ligger en N24 på finn.no fra Hvittingfoss til 55.000 og en i Bergen til 40.000. Ingen av dem med originalmotor.

Redigert av Pequod (see edit history)

Hei! Gamle plastsnekker i denne prisklassen finnes det mange av, så det er gode muligheter for å finne en god båt som kan gi mye glede. Men det er også mye slitne båter som vil gi mer problemer enn glede. Istedenfor å se etter bestemte merker så ville jeg gått bredt ut og sett på båter dere liker. De fleste snekkene er nok i utgangspunket gode, så det handler mer om hvilken tilstand de er i etter mange års bruk, og hvilke løsninger dere liker. Nidelv 24 som nevnt over er så absolutt fine båter. Om ting ser ryddig og godt vedlikeholdt ut så er ofte det som ikke synes så godt også på stell. Men ser det generelt lurvete ut så ville jeg styrt unna.

Når det gjelder motor så er det uansett ei "forundringspakke" om den ikke har vært skiftet de senere år. Særlig sjøvannskjølte som ofte er utsatt for tæring og tette kjølekanaler. Jeg skal ikke si at en sjøvannskjølt motor ikke kan gå i mange år til, men her er det er viktig å sjekke temperaturen på en prøvetur. Den skal som regel være under 60 grader for å unngå at de gror igjen. Og det blir fort en ond sirkel med høyere temperatur og mer saltutfelling som vil gi en stor jobb eller motorhavari om man ikke tar tak i det. Ellers når det gjelder motor så vil man alltid finne noen som har både gode og dårlige erfaringer med de ulike typene. Det som er viktig er å sjekke deletilgang og søke litt rundt erfaringer med den spesifike motoren som står i den båten dere ønsker å kjøpe. Jeg er generelt veldig skeptisk når det i annonsen hevdes at motoren er "nyoverhalt". Ofte betyr det nyovermalt eller at den er skrudd fra hverandre og satt sammen igjen av glade amatører.

Når det kommer til årlige kostnader så er det vanskelig å si noe om det. Man må regne med at ting kan ryke og at det kan bli en del påkost. Så noen år består kostnaden av plassleie, polering, bunnstoff, olje, filtre og drivstoff, mens andre år så ryker det fort med alt for mye når man må begynne å skifte deler. Når man kjøper en gammel båt så må man regne med at man både må og ønsker å gjøre en del utbedringer, så jeg ville tenkt litt langsiktig og kjøpt en båt jeg vil beholde en stund. På slike "billigbåter" vil man uansett ikke få igjen for investeringene den dagen man eventuelt skal selge båten. Jeg har plastsnekke i denne kategorien selv, og jeg har nok kostet på den mer enn hva jeg ga for den. Det skal sies at det aller meste ikke har vært helt nødvendig, men har ingen planer om å selge, så da mener jeg det kan forsvares:)

Jeg vil ellers anbefale å få med noen med erfaring for å se på båten når dere finner en dere har lyst på. Det er fort gjort å forelske seg i noe man egentlig burde styre unna, så det kan være greit at noen med erfaring ser på det med litt kritiske øyne. Noen sjekkpunkter jeg kan komme på i farta er: Kalesja (ny er dyrt!), at skroget er uten større skader og gamle dårlige reparasjoner, skroggjennomføringer, at ror og styring ikke er for slarkete og beveger seg som det skal, stevnlager og pakkboks ser greit ut, at motor ser ryddig ut uten for mye oljelekasjer, drivstoffsystem og ikke minst det elektriske anlegget. Sjekk at olje på motor og gir ser bra ut. Ligger den på vannet så bør man jo ta en prøvetur og se at alt virker som det skal. Særlig at temperaturen er der den skal være og at det ikke er noen ukjente ulyder. Og stol på "magefølelsen". Er den ikke helt god så styr unna. Lykke til, og håper dere finner drømmebåten som innfrir forventningene:)

Tusen takk for kjempegode tips og råd, da er vi langt klokere når vi skal lete videre. Er det andre som også ønsker å gi oss noen innspill er det kjempebra!

Fin sjekkliste fra Huth, den skal vi ta med oss videre. Vi er vel ikke de mest praktisk anlagte, men håper å bli det..

Pequod, vi er faktisk fra Fredrikstad-området, så der traff du blink. Koster er jo en ønskereisemål, hvis det skulle gå veien med båtkjøp. Har noe båterfaring, i form av å ha vært mye på vannet med daycruiser, men ingen snekkeerfaring. Så i denne sammenhengen er erfaringen liten. 

Redigert av Thorvald1961 (see edit history)

Mange gode tips fra Huth. I tillegg til Nidelv 24 som er nevnt, kan også nevnes Joda 24, Sollux, Sandvik og Scand. For å gå et inntrykk av hvordan båten er tatt vare på av tidligere eiere, kan det også være lurt å ta en kikk under dørken der det er mulig å komme til. Bruk også nesa, lukter det mye diesel eller andre tvilsomme lukter bør det ringe noen bjeller.

Thorvald1961 skrev for 11 timer siden:

Helt riktig skal være: Marex 770  Holliday 1986 modell - Tenkte å kjøpe snekke lørdag kjøpte snekke på søndag. Beslutningsvegring lider vi ikke av......

Ser ut som en flott båt det - gratulerer som båteiere! Kanskje vi treffes i en eller annen havn i løpet av sommeren! Selv har jeg nå en Tresfjord 29.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...