Jannmar Startet 20.April.2020 Link til dette innlegget Startet 20.April.2020 (redigert) Hei, Om man har en dynamo som er merket 55A, og benytter en teinehaler som trekker 45A, er det da slik at dynamoen, når motoren er i gang, hele tiden gir nok strøm til haleren, uten at batteriet blir belastet eller tappet? Redigert 20.April.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 Gitt at spenningsregulator og alt virker som det skal, så burde den gjøre det med litt turtall. De fleste dynamoer klarer ikke å levere maks strøm når motoren går på tomgang. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Komodo Svart 20.April.2020 Link til dette innlegget Svart 20.April.2020 I utgangspunktet tror jeg du kan regne med at den ikke gir så mye strøm. Faktorer er bla. dynamoens utveksling, altså hvilket turtall går den med når motoren går på tomgang?, hva slags regulator har du, og ledningstverrsnitt fra dynamo til batteri. En enkel test du kan gjøre er å måle polspenningen på batteriet med et multimeter når du bruker haleren. Dersom spenningen faller under hvilespenning tappes batteriet, dersom du opprettholder en ladespenning som er høyere enn hvilespenningen så leverer dynamoen mer. Du kan jo også klemme på et tangamperemeter og lese av under drift, men da må du nok ha med deg en medhjelper som leser av verdiene. Hvis du bruker to tangamperemeter, et på ledning til teinehaler, og et på plussledningen fra dynamo til batteri, så får du en god innsikt i hva som skjer. Vær obs på at hvor mye strøm en slik teinehaler trekker kan variere enormt med hvor tungt den drar. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 22.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Takker for svarene. Jeg har nå fulgt med på spenningen når jeg bruker haleren, og den har hele tiden vært over hvilespenning. Har til nå trukket kun en havteine/fisketeine fra ca 100m dyp. Haleren, som er en Northlift 200, trekker denne teina ganske lett. Jeg har nå tenkt å sette en eller to lenker med krepseteiner, (6 teiner i hver lenke), i tillegg. Regner med at dette blir en tyngre oppgave for haleren, både når det gjelder vekt og tidsbruk, når jeg skal trekke både havteina og krepselenkene omtrent kontinuerlig etter hverandre. Skal fortsatt følge Komodos råd om å følge med på spenningen, og satse håpe det går så greit som Comforthe antyder. Batteriet er et startbatteri på 75 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Sevehem Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Hej! Kräftlänkarna blir ju ordentligt mycket tyngre så du tänker nog klokt som mäter även då. Ett klassiskt problem som nästan alltid uppstår med låga volt men höga ampere är att kablarna är för tunna. Speciellt om de är långa så måste de bli grövre. Ju längre, desto grövre. Om du får stora förluster på spänningen nu när du belastar hårdare kan det vara bra att testa med lite grövre kabel. Kanske bara lägga dubbla kablar som du sätter med krokodilklämmor, typ startkablar? Och som tidigare skribenter nämnt så håll relativt högt varvtal på motorn. Det ger generatorn chansen att leverera den ström den "lovar". Återkom gärna med resultat, vi är många som kan lära oss av andras erfarenheter. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Jannmar skrev On 22.4.2020 at 4.30: Takker for svarene. Jeg har nå fulgt med på spenningen når jeg bruker haleren, og den har hele tiden vært over hvilespenning. Har til nå trukket kun en havteine/fisketeine fra ca 100m dyp. Haleren, som er en Northlift 200, trekker denne teina ganske lett. Jeg har nå tenkt å sette en eller to lenker med krepseteiner, (6 teiner i hver lenke), i tillegg. Regner med at dette blir en tyngre oppgave for haleren, både når det gjelder vekt og tidsbruk, når jeg skal trekke både havteina og krepselenkene omtrent kontinuerlig etter hverandre. Skal fortsatt følge Komodos råd om å følge med på spenningen, og satse håpe det går så greit som Comforthe antyder. Batteriet er et startbatteri på 75 Ah. Vis hele sitatet Northlift 200 er etter min erfaring ikke sterk nok for teiner i lenke, hvertfall ikke 6stk. Men dette får du nok erfare ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Jannmar skrev On 22.4.2020 at 4.30: Haleren, som er en Northlift 200, trekker denne teina ganske lett. Jeg har nå tenkt å sette en eller to lenker med krepseteiner, (6 teiner i hver lenke), i tillegg. Vis hele sitatet Regn med at det blir vesentlig tyngre for haleren å trekke krepseteiner. Et tips kan være å ha langt mellom teinene, da ligger de fleste på bunn når du trekker. Men hvorfor bare seks i lenken? Her ute er det vanlig å legge 20 i lenken. Med seks teiner i lenk blir det uhorvelig mye tau per teine. Koster penger, og tar tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 22.April.2020 Link til dette innlegget Svart 22.April.2020 Ha også i bakhodet at ved litt lengre bruk kan dynamoen gå varm og det kan være en laderegulator som begrenser strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Komodo skrev On 22.4.2020 at 8.47: Men hvorfor bare seks i lenken? Her ute er det vanlig å legge 20 i lenken. Vis hele sitatet Jeg har aldri satt teiner i lenke før, så eg vil prøve med kun seks teiner i lenka i første omgang fordi jeg vil se hvordan dette oppsettet, teinelenke, teinehaler og batteri oppfører seg Har 25 m mellom teinene i lenka, og de vil bli satt på ca. 100 meters dyp Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Ok, skjønner. Mulig du har fortalt det før, men hvor fisker du? Her ute er det tilstrekkelig å fiske på 45-60 meter. Det forenkler også en god del. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 25.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Komodo skrev On 25.4.2020 at 9.52: Ok, skjønner. Mulig du har fortalt det før, men hvor fisker du? Her ute er det tilstrekkelig å fiske på 45-60 meter. Det forenkler også en god del. Vis hele sitatet Det er i Trondheimsfjorden. Har fått en god del kreps i havteina i et område med ca 100 m dyp, men har ikke prøvd noe grunnere. Skal ta en test på 50 m. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2020 Link til dette innlegget Svart 25.April.2020 Trondheimsfjorden ja, da må du kanskje ned på 90-100. Det er nok litt spesielle forhold her i distriktet ved Glommas utløp som gjør at krepsen går grunt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.