Jump to content

Mouse, pussemaskin


Pinne

Recommended Posts

Kjempeverktøy for små flater, hjørner og lister! Anbefales! :yesnod:

Kjøpte en slik nå i høst, for å pusse og lakke innredning i bysse og salong. Har fra før plansliper og eksentersliper, men disse er for store og kommer ikke til alle steder.

Med mouse følger det med 5-6 "bits" med forskjellige fasonger som passer til forskjellige utfresinger av trelistene i innredningen. Pusset vekk gammel lakk på utfresede trelistene på en brøkdel av tiden ift å pusse for hånd, samt at at resultatet ble mye bedre. Løp og kjøp... :sailing:

For å pusse store flater, som dørk, blir mouse ikke det beste alternativet, der ville jeg brukt plansliper.

Kombinasjon med plansliper og mouse gjør jobben!

Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke veldig mye større

Bilde

 

Veldig mye mer effektiv.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Med forbehold om at deltasliperen kun har avbildet pusseflate-mulighet:

 

Pusse innover eller utover kurvede utfreste lister, rundt byssebenken, skuffer og skap => Mouse

Pusse inntil kanter og i hjørner => Deltasliper eller mouse

Pusse store flater => Plansliper

Link to post
Share on other sites

Som besitter av en etterhvert stor kolleksjon av pussemaskiner, hvor både Mouse og Delta-maskinen inngår, er det kun Delta-maskinen som duger på litt tyngre jobber. Slipte helt ned garasjeporten i sommer med de sedvanlige utfordingene med å få rengjort skikkelig i speilene. Mouse falt gjennom etter 15 sek. og erklært ubrukelig til dette.

 

Til opplysning så kom jeg best til med Mouse, men som sagt håpløs ubrukelig til å slipe ned gammel Benarolje i speilenes fuger.

 

Har fortsatt ikke en lettvint løsning på pussing i trange felt, bortsett fra Power Grinder, men da skal du være lett og stø på hånden. Altså ingen løsning den heller.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mouse, er faktisk ikke brukanes i det hele tatt, jeg har en slik Bosch mouse. Så fremt du ikke bare skal pusse noen få cm, så er den ubrukelig. Gå for deltasliperen den har et mye større bruksomeråde.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har faktisk pusset innredningen i byssa, dvs ca 3-4m kurvede lister, skuffer og skap med denne for meg meget "brukandes" mouse ("Mouse Gel" eller noe slikt) som jeg kjøpte nå i høst. Kan det være forskjellige typer :confused: Vet ikke om min er Bosch eller B&D, men det er en av dem.

 

Prøvde den også på treverket rundt akterdekket, men tok der heller plansliperen før jeg avsluttet inntil kantene med mouse'n. Kjempegreier!

 

Jeg er ihvert fall vel fornøyd med mouse'n min.

 

Håper det blir mus på dere også...... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk pusset innredningen i byssa, dvs ca 3-4m kurvede lister, skuffer og skap med denne for meg meget "brukandes" mouse ("Mouse Gel" eller noe slikt) som jeg kjøpte nå i høst. Kan det være forskjellige typer :confused: Vet ikke om min er Bosch eller B&D, men det er en av dem.

 

Prøvde den også på treverket rundt akterdekket, men tok der heller plansliperen før jeg avsluttet inntil kantene med mouse'n. Kjempegreier!

 

Jeg er ihvert fall vel fornøyd med mouse'n min.

 

Håper det blir mus på dere også...... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du prøvd deltasliperen?

Man kan pusse med mousen, men for å pusse litt større omeråder er den ubrukelig. Jeg synes ikke plansliper heller er noe å bruke på større omeråder, da bruker jeg eksentersliper.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om sålen er dyr? Min er snart kaputt

<{POST_SNAPBACK}>

Fant ut nå etter besøk på H-Bygg at man skifter bare borrelåsen da denne er teipet på, 52,- for 2 stk.

Da har jeg dette i noen år igjen :smiley:

 

Kjøpte også en liten Bosh vinkelsliper 860,- med koffert! (lett og handle på krita gitt)

så nå skal jeg ut og fikse demper plata på Bmc´en

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd deltasliperen?

Man kan pusse med mousen, men for å pusse litt større omeråder er den ubrukelig. Jeg synes ikke plansliper heller er noe å bruke på større omeråder, da bruker jeg eksentersliper.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg har ikke prøvd deltasliperen. Så jeg argumenterer ikke for hvilken som er best av mouse eller deltasliper. Jeg sier bare at mouse'n mot sigende, etter min erfaring er et godt verktøy.

 

Plan- kontra eksenter-sliper: I forrige båten hadde vi trebenker med teakfiner under putene ute under kalesjen. Kalesjen lakk, så det kom inn vann og trakk ned i treverket så lakken flasset fra treverket.

På det tidspunktet hadde jeg kun eksentersliper som jeg pusset ned benkene med, og lakket på ny. Men etter lakking så jeg tydelig sirkulære spor på tvers av trestrukturen i treverket, etter eksentersliperens roterende slipemåte. Derfor har jeg nå gått over til å bruke plansliper, som ikke etterlater slike spor.

Imidlertid: Eksentersliperen er nok mer effektiv, så det tar nok lenger tid med plansliperen.

Link to post
Share on other sites

Plan- kontra eksenter-sliper: I forrige båten hadde vi trebenker med teakfiner under putene ute under kalesjen. Kalesjen lakk, så det kom inn vann og trakk ned i treverket så  lakken flasset fra treverket.

På det tidspunktet hadde jeg kun eksentersliper som jeg pusset ned benkene med, og lakket på ny. Men etter lakking så jeg tydelig sirkulære spor på tvers av trestrukturen i treverket, etter eksentersliperens roterende slipemåte. Derfor har jeg nå gått over til å bruke plansliper, som ikke etterlater slike spor.

Imidlertid: Eksentersliperen er nok mer effektiv, så det tar nok lenger tid med plansliperen.

<{POST_SNAPBACK}>

Som du sikkert har sett i flere innlegg så er det mange som ikke anbefaler mouse, kanskje det er for at man har noe å sammenligne med. Å anbefale noe når man ikke har noe å sammenligne med synes jeg blir litt dumt.

Eksenter sliperen etterlater ikke slike spor hvis du bruker den rett.

Link to post
Share on other sites

Som du sikkert har sett i flere innlegg så er det mange som ikke anbefaler mouse, kanskje det er for at man har noe å sammenligne med. Å anbefale noe når man ikke har noe å sammenligne med synes jeg blir litt dumt.

Eksenter sliperen etterlater ikke slike spor hvis du bruker den rett.

<{POST_SNAPBACK}>

Forklar meg så hvordan du pusser kurve-freste lister og mønster med kurveradius ca 1cm med deltasliperen, uten å flate ned kurvefasongen på listen eller mønsteret, på en enkel og bedre måte enn med mouse. Og hvorfor en trenger masse watt til denne operasjonen.

Med mouse setter en på passende kurve-bits, setter sandpapir på bits'en og fører mousen frem og tilbake langs listen til en er ferdig. Kurvefasongen er så godt som lik før slipingen.

Det er slike utfreste mønster over hele innredningen i byssen min. Det er dette jeg har skrevet om hele tiden.

 

Hvis dette arbeidet er enklere med deltasliperen så er det flott!!! Da har jeg ikke noe mer jeg vil si. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Forklar meg så hvordan du pusser kurve-freste lister og mønster med kurveradius ca 1cm med deltasliperen, uten å flate ned kurvefasongen på listen eller mønsteret, på en enkel og bedre måte enn med mouse. Og hvorfor en trenger masse watt til denne operasjonen.

Med mouse setter en på passende kurve-bits, setter sandpapir på bits'en og fører mousen frem og tilbake langs listen til en er ferdig. Kurvefasongen er så godt som lik før slipingen.

Det er slike utfreste mønster over hele innredningen i byssen min. Det er dette jeg har skrevet om hele tiden.

 

Hvis dette arbeidet er enklere med deltasliperen så er det flott!!! Da har jeg ikke noe mer jeg vil si. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Følger det med, eller er det og få kjøpt pusseprofiler til denne musa (mouse)? I så fall er det nok det den er mest andvendelig til! Så den så vidt når jeg var på H-Bygg tidligere i dag men tok den ikke nærmere i øyesyn.

 

Deltasliperen er jeg veldig fornøyd med, den skuffer bra unna selv på større flater.

Eksentersliperen jeg har fra Bosch er mye bedre enn den gamle Skil eksenteren jeg hadde. Det er enn del mere watt i Bosch.

 

Båndsliperen syns jeg ikke noe om, men nå har jeg en fra Skil. Syns det er vanskelig og få bra resultat med den.

 

Ellers må jeg si at man får pusse en del for hånd også, som den siste finish

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følger det med, eller er det og få kjøpt pusseprofiler til denne musa (mouse)?

<{POST_SNAPBACK}>

Har etterhvert, som tidligere skrevet, begynt å lure på om der er flere typer mouse, basert på meget forskjellige erfaringer her.

 

Men den som jeg kjøpte, er en plastkoffert med mouse, 5-6 pussehoder med forskjellige kurvefasonger i tillegg til "strykejern-flaten", diverse grove/fine sandpapir til å feste på pussehodene og "strykejernet", nødvendig verktøy, og jeg lurer på om det var enda noe mer, er ikke sikker.

Link to post
Share on other sites

Har etterhvert, som tidligere skrevet, begynt å lure på om der er flere typer mouse, basert på meget forskjellige erfaringer her.

 

Men den som jeg kjøpte, er en plastkoffert med mouse, 5-6 pussehoder med forskjellige kurvefasonger i tillegg til "strykejern-flaten", diverse grove/fine sandpapir til å feste på pussehodene og "strykejernet", nødvendig verktøy, og jeg lurer på om det var enda noe mer, er ikke sikker.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har ikke en link til den typen du har da, den høres jo litt intresant ut egentlig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forklar meg så hvordan du pusser kurve-freste lister og mønster med kurveradius ca 1cm med deltasliperen, uten å flate ned kurvefasongen på listen eller mønsteret, på en enkel og bedre måte enn med mouse. Og hvorfor en trenger masse watt til denne operasjonen.

Med mouse setter en på passende kurve-bits, setter sandpapir på bits'en og fører mousen frem og tilbake langs listen til en er ferdig. Kurvefasongen er så godt som lik før slipingen.

Det er slike utfreste mønster over hele innredningen i byssen min. Det er dette jeg har skrevet om hele tiden.

 

Hvis dette arbeidet er enklere med deltasliperen så er det flott!!! Da har jeg ikke noe mer jeg vil si. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Da hadde jeg pusset det for hånd, og det hadde jeg gjort nesten like for som mousen, men med bedre resultat.

Jeg kjøpte min mouse for ca 5-6 år siden, mulig de har blitt bedre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...