Jump to content

Mouse, pussemaskin


Pinne

Recommended Posts

Låner denne tråden litt :

 

Min kjære følgesvenn gjennom diverse møbelrestaureringer, fullstendige nedpussinger av 3 båter, pussing av golver, diverse annet trearbeidspussinger, eksentersliperen avgikk med døden i går. Denne eksentersliperen rakk å bli hele 5 år. Intet mindre enn imponerende når vi her snakker om "jallamaskin" til NOK 298 fra BILTEMA!!!!

 

Utrolig at den kunne holde så lenge, attpåtil har den vært under vann (saltvann) èn gang :lol:

 

Da står jeg ved en korsvei, skal jeg ta "bruk og kast" metoden igjen, eller skal jeg investere i en bedre eksentersliper ala Black&Decker, Bosch, eller annet ?

 

Der er sikkert mange her på forumet som har testet begge deler, jeg ønsker deres synspunkt på hvilken maskin som egner seg best (billig eller dyrt) når det gjelder effekt, tyngde på maskin, etc. Jeg ønsker IKKE en diskusjon om hvilken maskin som holder lengst, til det er 300 Kr peanuts når man ser at forrige maskin varte i 5 år. Da er det egentlig bare morro å hive maskinen i og med at det er så billig.

 

Når det gjelder pussemaskinen som Suzuki anbefaler lengre oppe i tråden, står den også på innkjøpsliste, håper den er så god som den anbefales..........

Link to post
Share on other sites

Jeg driver en del med å forme glassfiber, og det støvet der er ikke sundt for maskineri.

For sliping av flater har jeg en grønn Bosch plansliper.

Til større og mindre fikling har jeg en grønn Bosch PEX 125 plansliper, som jeg finner svært effektiv. Har også en sånn grønn Bosch PDA 120 trekantsliper som ikke er effektiv i det hele tatt.

Og, til riktig finfikling, Dremel. Den er fenomenal til forming av tre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg driver en del med å forme  Har også en sånn grønn Bosch PDA 120 trekantsliper som ikke er effektiv i det hele tatt.

min erfaring er at det er _STOR_ forskjell på den modellen du sikter til, og den som heter PDA 240.

Mer enn dobbelt så stor motor, gjør susen ( 240W vs 120W )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da står jeg ved en korsvei, skal jeg ta "bruk og kast" metoden igjen, eller skal jeg investere i en bedre eksentersliper ala Black&Decker, Bosch, eller annet ?

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg tidliger nok har nevnt, så har jeg kjøpt en billig eksentersliper fra OBS Bygg, den holdt i 5 minutter. Reiste tilbake til OBS og bytta den, den nye holdt også i 5 minutter. Med kjøreing fram og tilbake så ble det mye bortkastet tid, så jeg kjøpte med en Bosch i stendegor, koster mer men holder i årevis, selv ved hard bruk.

 

Problemet med billigmaskiner er ofte at de er for dårlig dimensjonert, så skal du pusse sammenhengende i flere timer (minutter) så går de varme og havarerer. En skikkelig maskin er dimensjonert for kontinuerlig bruk slik at du kan holde på lenge sammengengende uten at de går i stykker.

Link to post
Share on other sites

Da er dagens handletur unnagjort. Det som er pussig, er at Bosch er på vei ut ?? Ihvertfall var det det jeg fikk beskjed om 2 plasser under min leting etter Bosch, og det skyldes at de for det første er i ferd med å prise seg ut, samt at kvaliteten ikke er så bra som den burde vært i forhold til pris. Om dette medfører riktighet eller ikke, vet ikke jeg, men kan ihvertfall konstatere at (Grimstad er jo tross alt ikke så liten by) de plassene jeg var innom ikke var kjent med at der er noen som fører det merke her i byen :confused:

 

Nok om det, på handleturen ble deriblant en slik kjøpt inn, med 230 watt og skal være god. Black & Decker typen. På forespørsel så er vistnok B&D blitt vesentlig bedre etterhvert på høyhastighetsverktøy kontra for få år siden....

 

Når det gjaldt eksentersliper, gikk jeg mot disken med B&D eksentersliper på 400 w til ca 900 kr. På vei dit ser jeg QTools til ca halve prisen. Jeg stiller spørsmålet til en kar der, hva konkret er forskjellen mellom disse to ? Han hadde problemer med å svare. Jeg spør om B&D vil vare lengre enn QTools med samme bruk ? Nei det kunne han heller ikke svare på.

 

Disse maskiner veide helt likt, hadde samme trinnløs innstilling på hastighet, samme støvsamlerposer (uinteressant egentlig, gidder ikke bruke det) etc., eneste forskjellen er at B&D har 400w, mens QTools har 430w. Nå er jeg fullstendig klar over at dette er "billigverktøy", MEN er lovet veldig med rabatt dersom verktøyet går i stykker tidlig, på B&D versjonen, slik at eventuelle mer-reiser forbundet med dette blir honorert.

 

Okkesom er, nu er anledningen tilstede for båt-puss igjen, forhåpentlig med godt nok verktøy.....

 

(Jeg vurderte Dewalt, men av utstilte versjoner var det kun opp til 330 watt, og jeg som er så lydig må jo følge Suzuki`s sine anvisninger :wink: )

Link to post
Share on other sites

(Jeg vurderte Dewalt, men av utstilte versjoner var det kun opp til 330 watt, og jeg som er så lydig må jo følge Suzuki`s sine anvisninger  :wink:  )

<{POST_SNAPBACK}>

da sier jeg LØP Å KJØP. :lol: har forresten stussa sjøl, over tilsynelatende lav effekt på DEWALT. Har bla.a kjørt endel med en 700w DEWALT drill, den er minst dobbelt så effektiv som min 1000W B& D, samt faderens gamle 1000W Bosch. Om det er utforming av drev, lagerkvalitet, eller om effekten oppgis på annet vis, vet jeg ikke. Min erfaring er iaf. at DEWALT er svært, svært bra saker.

Til en ganske hyggelig pris..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg driver for tia og reparerer spant i eik, bruker stikksag til og sage med. Jeg har ei gammel 400W B&D som jeg nesten ikke har brukt jeg har vært missfornøyd med sag siden jeg kjøpte den og den har store problemer med å sage 20 mm eik. Da jeg var på biltema i dag gikk jeg forbi stikksagene de har der, falt for fristelsen til å kjøpe ei ny til 200 kr. Stikksaga var på 710 W. Prøvde om det var noen forskjell på sagene, når jeg kom hjem. Det var som natt og dag, B&D er nå kastet fan ivolt. Hvis Biltemasaga varer dagen ut er den et bedre kjøp enn B&D var.

Redigert av dospen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

ettersom deltasliperen min led en uventet skjebne, og jeg MÅTTE ha en ny på rappen, falt valget denne gangen på SKIL sin utgave. Akkurat som den Perlen viser til ( B&D ) er denne vesentlig mer humant priset enn Bosch sin. Jeg betalte omlag 300,- for min på Clas Ohlson, og ettersom motoren viste seg å være på hele 260W, tok jeg sjansen.

 

Bilde

 

Konklusjon etter sliping av dørterskler; bra maskin, prisverdt..

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte her forleden en kopi av en Fein kutter. Disse maskinene kan du sette på forskjellige sagblad, skraper og en delta sliper.

Har ikke fått prøvd den så mye enda.

Men på en testpussing av en gammel lakket dør pusset den som bare rakkeren.

, ble meget imponert.

Den ossilerer med et veldig høyt turtall ( tror det er 22 000 rpm)

Ga 299,- for den, håper den holder til jeg har pusset ned innredningen i båten.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte her forleden en kopi av en Fein kutter. Disse maskinene kan du sette på forskjellige sagblad, skraper og en delta sliper.

Har ikke fått prøvd den så mye enda.

Men på en testpussing av en gammel lakket dør pusset den som bare rakkeren.

, ble meget imponert.

Den ossilerer med et veldig høyt turtall ( tror det er 22 000 rpm)

Ga 299,- for den, håper den holder til jeg har pusset ned innredningen i båten.

Hvor kjøpte du den???

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

EUropris har slike, det har vel OBS også (hadde i hvartfall). Selv kjøpte jeg en på Europris, den holdt i 5 minutter.........

Ditto.

 

Jeg ødelagt min når jeg skulle sette på verktøyet. Merkelig at det ikke er/var en låseanordning som man kan trykke inn når man skrur til verktøyet.

 

Jeg brakk av den delen på innsiden, elendig konstruksjon.

 

Når jeg får råd så blir det Fein :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:flag: Kjøp en FEIN multimaster, dyr!, men et utrolig verktøy med en mengde tilbehør i stålkoffert på tilbud til ca.2500.- du vil ikke fatte hvordan du har klart deg uten!!! :seeya:

2500,- på tilbud er ikke så galt. De er jo vesentlig dyrere egentlig.

Hmmm....ønske seg til Jul kanskje, da blir det bare en pakke i år men det gjør ikke noe

Link to post
Share on other sites

husk at det er 2 typer av denne feinsaga. det er 2 forskjellige motorer og også litt forskjell på nnfesting av verktøy. (men jeg tror de går omhverandre.)

Jeg har den billigste (kostet ca 3000 på tilbud for lenge siden.) og denne blir brukt masse. Har ikke savnet noe kraftså jeg ville tror den holder for de fleste...

 

Kjempeverktøy!

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...