Jump to content

Glassfiber/plast rundt akselhylse ødelagt - hvordan gå frem


Nicolaien

Recommended Posts

Hei. 

 

Da vi tok opp båten i fjor løftet kranbilen litt for langt bak, og stroppen havnet rett under akselhylse. Så ingen skader der og da, men nå under vårpussen så vi at det var en liten sprekk som med litt pilling løsnet. 

 

Jeg antar at denne hylsen går tvers igjennom og at det er den vi ser andre enden av inni båten. Spørsmålet er hvordan dette repareres, må det åpnes opp og støpes inn helt ny hylse, eller er den ytterste delen her noe som bare skal plastes inn og kan repareres? 

 

Ser for meg ut som om området har vært flikke på tidliger ref på toppen på siste bilde 

 

Båten er en Fjord 27 AC

DSC_0008.JPG

DSC_0009.JPG

DSC_0011.JPG

DSC_0013.JPG

DSC_0014.JPG

DSC_0015.JPG

DSC_0016.JPG

Link to post
Share on other sites

Nicolaien skrev for 1 time siden:

Jeg antar at denne hylsen går tvers igjennom og at det er den vi ser andre enden av inni båten.

Der antar du rett. Hvis du får en lekkasje mellom hylserøret og skroget vil du få vann rett inn i båten. Dersom stroppen har klemt så hardt på hylserøret at det har løsnet fra støpen vil du få lekkasje. 

 

Nicolaien skrev for 1 time siden:

Spørsmålet er hvordan dette repareres, må det åpnes opp og støpes inn helt ny hylse, eller er den ytterste delen her noe som bare skal plastes inn og kan repareres? 

Støpe inn ny hylse må du nok ikke, det er ikke en gang sikkert at du har lekkasje. En måte å sjekke det kan være å fylle ferskvann i båten slik at det står over hylserøret (dersom det er mulig), og se etter lekkasjer på utsiden. Sørg for at det er tørt utvendig i tilfelle, da ser du lekkasjer med en gang. 

 

For meg ser det ut som om det kun er sparkelmasse som har sprekt opp, ikke noe glassfiberlaminat. Hvordan dette skal utbedres dersom du har fått lekkasje kan jeg ikke svare på. Da ville jeg ropt på @Knude hvis jeg var deg :smiley:  Men en grunnleggende ting bør i alle fall være å slipe vekk alt som har sprekt opp, og slipe hylserøret, som mest sannsynlig er i messing, helt rent for korrosjon/irr slik at det du støper opp med får god binding. Mulig det er smart å prime røret også, det vet jeg ikke. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er mulig bildene lyver, men det synes som om akslingen ikke ligger i sentrer av hylserøret. Det ser ut til å være mindre klaring på venstre side enn på høyre. Kan hylserøret ha blitt bøyd under løftet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Der antar du rett. Hvis du får en lekkasje mellom hylserøret og skroget vil du få vann rett inn i båten. Dersom stroppen har klemt så hardt på hylserøret at det har løsnet fra støpen vil du få lekkasje. 

 

Støpe inn ny hylse må du nok ikke, det er ikke en gang sikkert at du har lekkasje. En måte å sjekke det kan være å fylle ferskvann i båten slik at det står over hylserøret (dersom det er mulig), og se etter lekkasjer på utsiden. Sørg for at det er tørt utvendig i tilfelle, da ser du lekkasjer med en gang. 

 

For meg ser det ut som om det kun er sparkelmasse som har sprekt opp, ikke noe glassfiberlaminat. Hvordan dette skal utbedres dersom du har fått lekkasje kan jeg ikke svare på. Da ville jeg ropt på @Knude hvis jeg var deg :smiley:  Men en grunnleggende ting bør i alle fall være å slipe vekk alt som har sprekt opp, og slipe hylserøret, som mest sannsynlig er i messing, helt rent for korrosjon/irr slik at det du støper opp med får god binding. Mulig det er smart å prime røret også, det vet jeg ikke. 

 

 

 

 

Ja, jeg syns det likner på noe epoxygeier. 

Hadde oppi litt vann og det pipler litt ut, så da er vi vel heldig og har lekkasje. Antar at dette skal være potte tett, så da er det vel en større reparasjon som må til her :(

 

Regner med dette er noe som vil gå på forsikring til kranfører, eventuelt så får vi høre med vår egen forsikring, så har sendt mail til kranbilen nå.

 

Brigg skrev 1 time siden:

Det er mulig bildene lyver, men det synes som om akslingen ikke ligger i sentrer av hylserøret. Det ser ut til å være mindre klaring på venstre side enn på høyre. Kan hylserøret ha blitt bøyd under løftet?

 

Du har rett, ser ut til at den ikke er i senter, og det skal den kanskje være?

Første båt med aksling dette, så har ikke så mye erfaring med dette.

 

Link to post
Share on other sites

Desverre en litt dårlig patent å reparere. Det er en fiber sparkel som har knekt . Den er egentlig ikke tettningen. Bare en avslutning. Da den ble montert første gang blir det støpt ganske mye på stevnen etter at hylserør er siktet inn. Ganske sikkert innvendig også Tettningen bør være borti 10 cm på røret om ikke det er et innvendig beslag på røret? Om det lekker vann ut nå og i tillegg muligens har flyttet seg litt må røret løsnes helt. Det må slipes masse og røret må støpes inn på nytt. Aksel må også kontrolleres. Stor jobb egentlig og den bør utføres av noen som kan dette.......... 

lurt å bruke forsikring. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...