Jump to content

Happy 27, vurderer kjøp, fuktskade o.l.


Rasmus Montanus

Recommended Posts

Hei!
Vi (en vennegjeng) vurderer kjøp av vår første seilbåt. 

Vi har sett på noen båter, og nå sist en Happy 27 med litt fuktskader. 

Spesielt bekymret er jeg egentlig for fuktskaden på skott ved røstjernet.
Der hånden min tar, kunne man nærmest stikke finger gjennom platen.

 

Mitt sørsmål er hovedsaklig derfor om det finnes noen gode ideer for hvordan dette kan fikses?

Er det nok å sette på en ny plate på utsiden og forsterke eksisterende plate, (og forlenge skruene til røstjernet evt.)?
Treverket virker ok først ved høyde med hyllen på bildet...

 

Fukstkade Innfestning

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og ellers en del fuktskader på treverk. 
Skal teste det elektriske og motor o.l. i morgen.

ELLERS: Båten har stått ubrukt i 3 år, så den må på land. 
Tau/rigg bærer preg å ha vært utsatt for vær/vind i denne perioden. 
Ny motor i 2010
Autopilot, kartplotter, etc. følger med. .

ANdre spm er jo hva fornuftig pris for et slikt prosjekt ville være?


Takk for hjelp!

Kommer til å følge opp med bilder av prosessen, om det blir denne, og ellers i alle fall poste hvilken båt vi ender opp med.

Rasmus

Link to post
Share on other sites

Platen med røstjernet er det best/lettest å bytte ut, det er nødvendigvis ikke noe komplisert oppgave. Det er også viktig å finne ut hvor vannet kommer inn, og selvsagt få det tett før du bytter platen. Du er heldig og har den gamle platen som kan fungere som mal. 

Tau kan vaskes i vaskemaskin, og ser ofte værre ut enn det er når de har stått ute i vær og vind. 


Har båten stått med fukt i flere år, så ville jeg regnet med å ta en full gjennomgang av det elektriske. Fukt er aldri bra der det går strøm. 

 

Og sette en ny plate utenpå den som er fuktskadet er no,no. Bare å glemme med en gang om du vil ha en skikkelig reperasjon. 
Om autopilot og kartplotter har lagt i båten i 3 år i fuktig miljø, så ville jeg ikke regnet med det som noe bonus. 
Samme gjelder for seil, om disse har lagt i båten mens den har vært i opplag. Ta en grundig sjekk. 

Ang pris, så ville jeg vurdert å betalt det motoren eventuelt er verdt, dersom den har få timer og er fra 2010

Happy 27 er morsomme båter, så denne kan sikkert bli bra med litt innsats. Husk at det stortsett blir 3 ganger så dyrt og tar dobbelt så lang tid som beregnet og pusse opp båt ;)

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar! Det med plater utenpå var evt. etter å ha fjernet skadet del av plate, og som en midlertidig rep. for å kunne komme raksere i gang.. Å sperre inne fukt/råte på den måten er selvsagt ikke lurt nei ;) men takk for at du påpeker det. 

Men ang platen, så er den laminert inn i siden på skroget. Får man til å fjerne den gamle fra skrogsiden og "smette" den nye platen inn mellom der tror du? Eller finnes det bedre metoder? Forelenge glassfiberskjøten kanskje?

Mistenker at lekkasjen kommer både fra innfestningen av røstjernet, og delvis fra ripa (bolter gjennom) og muligens fra den fastboltede skinnen hvor trinsene til riggen går. (litt ustø på vokabularet enda).

Her burde det vel gå å skru ut, tette med silikon og skru til igjen?

Finnes det noen "preferanser" på hvordan man finner lekkasjer? (Har ikke begynt å søke rundt på dette ennå, men har blitt fortalt om en slags farget væske?)

Link to post
Share on other sites

Er du virkelig sikker på at du vil dette? Jeg synes det lukter problemer lang vei. Det må da finnes mange andre rimelige båter på markedet uten slike skader? Råte og mugg, du burde nesten fått betalt for å overta ansvaret for den båten. Finn heller en båt som kan brukes as-is, men hvor dere kan fikse ting etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Dette er hovedskottet i båten som, i tillegg til å forankre røstjernet som igjen holder masten oppreist, er kritisk for båtens stivhet. Dermed er innplastingen mot skroget også svært viktig. Lekkasjen som har ødelagt platen kommer sansynligvis via røstjernsgjennomføringen i dekket. 

Skal dere erstatte hele eller deler av hovedskottet må dere sørge for at stivheten i området blir minst like bra som da båten var ny. Husk også på at vann kan ha trengt inn i distansemateriale i dekk i området, noe som betyr vesentlig merarbeid dersom det skal utbedres. 

Happy 27 ble vel levert som halvfabrikata og det ser denne ut til å bære preg av?

Forøvrig er jeg enig med Gunnar over her i at dette er et prosjekt dere burde styre unna. 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for litt realitets-sjekk også. 

Er nok fort gjort at vi går inn med litt vel mye iver og optimisme, men sitter igjen med merarbeid.
Motoren startet, men vannlampen lyste etter ca. 1 min (impeller?)

Båteieren har vel gitt uttrykk for at han er ineforstått med båtens lave verdi, men at motor, nav, autopilot osv. kanskje kan selges for en slant. (har vert lagret i hus). 

Men det store spørsmålet er vel hvor mye arbeid vi er villig til å kjøpe oss... 

Noen kvalifiserte gjetninger på hvor mye vi må beregne for å få denne i seilbar stand?
(skjønner at dette er et hvor mye vil du betale type spm. men kanskje noen kan gi en pekepinn på "budsjettet under, om det er for lavt/høy eller realistisk. MÅLET er at båten skal
1) være seilbar
2) Etterhvert ok å oppholde seg i. 
3) ok å ta 3-5 dagers turer. 

Oppkraning og puss: 3000,-
Finér/glassfiber ++: 5000,-
Lanternesett (evt ledninger skal sjekkes): 1500,-
Diverse; 4000,-
Coating til overbygg: ??

++??
Holder dere oppdatert!
 

Link to post
Share on other sites

Rasmus Montanus skrev for 8 timer siden:

Takk for litt realitets-sjekk også. 

Er nok fort gjort at vi går inn med litt vel mye iver og optimisme, men sitter igjen med merarbeid.
Motoren startet, men vannlampen lyste etter ca. 1 min (impeller?)

Båteieren har vel gitt uttrykk for at han er ineforstått med båtens lave verdi, men at motor, nav, autopilot osv. kanskje kan selges for en slant. (har vert lagret i hus). 

Men det store spørsmålet er vel hvor mye arbeid vi er villig til å kjøpe oss... 

Noen kvalifiserte gjetninger på hvor mye vi må beregne for å få denne i seilbar stand?
(skjønner at dette er et hvor mye vil du betale type spm. men kanskje noen kan gi en pekepinn på "budsjettet under, om det er for lavt/høy eller realistisk. MÅLET er at båten skal
1) være seilbar
2) Etterhvert ok å oppholde seg i. 
3) ok å ta 3-5 dagers turer. 

Oppkraning og puss: 3000,-
Finér/glassfiber ++: 5000,-
Lanternesett (evt ledninger skal sjekkes): 1500,-
Diverse; 4000,-
Coating til overbygg: ??

++??
Holder dere oppdatert!
 

13500 er lite båtpenger, å nok ikke realistisk nei. Er det mye dårlig treverk/råte, så vil det garantert også komme en goe del andre ting som er dårlige. Å en ting er sikkert, det koster normalt mye mer enn først tenkt når en skal renovere båt(snakker av erfaring her)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...