Jump to content

Lade forbruksbatteri gjennom 12v sigarettuttak.


GVH1979

Recommended Posts

Hei. Har et 100w portabel solcellepanel som jeg tenker å bruke for å unngå frykt for å tappe batteriene for mye når vi ligger i uthavn. Jeg ser noen slike panel kommer med «sigarettkontakt», men mitt gjorde ikke det. Panelet lader med ca 4ampere, vil det være trygt å koble på en slik sigarettkontakt og lade gjennom 12v uttak i dashbordet?
Panelet er av denne typen: https://www.amazon.co.uk/Dokio-Monocrystalline-foldable-Inverter-Controller/dp/B078W4HY9T (med regulator). 

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da må du i tilfelle sjekke dimensjon og lengde på kabel frem til uttaket. 

 

Synes det er for risikabelt å bare gjøre det uten å sjekke litt mer. Kan være for små kabler. 

https://www.sunwind.no/pages/news/read/?id=167

 

Jeg hadde heller koblet via en regulator med en egen kontakt tiltenkt formålet. Er ikke tilhenger av å koble til direkte uten noen form for logisk håndtering. Du kan vel få motsatt effekt når solen står lavt. Er dette et panel som har en spenning ut som er tilpasset 12V batterier? Har du en regulator noe sted?

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det går, men det ville jeg ikke gjort. 100W / 14V = 7,14A. Det kommer jo an på hvor tykke (tynne) ledninger du har opp til sigarettenneruttaket, men dette vil gi deg et uønsket spenningsfall. Du bør dra fram en tykkere ledning til en kontakt med litt bedre kvalitet, eller bare kabelsko eller sukkerbit for den saks skyld, framfor et sigarettenneruttak. 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 25 minutter siden:

Da må du i tilfelle sjekke dimensjon og lengde på kabel frem til uttaket. 

 

Synes det er for risikabelt å bare gjøre det uten å sjekke litt mer. Kan være for små kabler. 

https://www.sunwind.no/pages/news/read/?id=167

 

Jeg hadde heller koblet via en regulator med en egen kontakt tiltenkt formålet. Er ikke tilhenger av å koble til direkte uten noen form for logisk håndtering. Du kan vel få motsatt effekt når solen står lavt. Er dette et panel som har en spenning ut som er tilpasset 12V batterier? Har du en regulator noe sted?

 

Beklager. Jeg var upresis i mitt innlegg. Koblingen vil bli fra solcellepanel gjennom regulator til siarettuttak. Jeg kikket (men fikk ikke målt) tykkelsen på kablene som gikk til sigarettuttak og disse var vesentlig tykkere enn ledningene som går ut til lampett med usb lading (2ah) i lampefoten. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 13 minutter siden:

Det går, men det ville jeg ikke gjort. 100W / 14V = 7,14A. Det kommer jo an på hvor tykke (tynne) ledninger du har opp til sigarettenneruttaket, men dette vil gi deg et uønsket spenningsfall. Du bør dra fram en tykkere ledning til en kontakt med litt bedre kvalitet, eller bare kabelsko eller sukkerbit for den saks skyld, framfor et sigarettenneruttak. 

Takker for svar @Komodo. (Og takk igjen for tidligere opptegnet ruteforslag fra Søndre Karlsøy til Oslo. Det er sjøsetting til lørdag) Det er tydelig at ikke panelet gir fulle 100W da jeg tror max amp er oppgitt til 4,8-5a. 
Vil du tro at det går ok så lenge ledningen koblet fra batteri til sigarettuttak er tykkere enn ledningen fra panelet? Om ikke jeg får utnyttet solen optimalt ift lading går forsåvidt greit så lenge det er trygt alle ombord. 
Det beste er selvfølgelig å lage egen kobling for dette, men om jeg også kan benytte sigarettuttaket vil jeg få flere alternative plasseringer for panelet.

 

Takker for tabell @Sjøbliss! Den var genial! Et lite sørsmål, kan man overdimensjonere tykkelsen på ledningene? 
Hvis jeg lager meg et kontaktpunkt med med startkabelledninger, vil det gå utover effekten?

Redigert av GVH1979 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du går via en regulator går det kanskje an å begrense ladestrømmen ut fra denne? Ellers er det, som de sier her, viktig å ta hensyn til strøm, tverrsnitt på kabel og spenningsfall. Jeg ville også prøvd å finne ut hvor mange ampere selve kontakten er dimensjonert for.

 

Jeg ser appellen i denne løsningen, men det lureste vil nok være å lage en kobling direkte til forbruksbatteriet med kabelsko og regulatoren fast montert slik at du kan ha en hurtigkobling mellom panelet og regulatoren. Bonusen blir at du da kan bruke sigarettuttaket til å blåse opp baderingen. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

GVH1979 skrev 45 minutter siden:

Takker for tabell @Sjøbliss! Den var genial! Et lite sørsmål, kan man overdimensjonere tykkelsen på ledningene? 
Hvis jeg lager meg et kontaktpunkt med med startkabelledninger, vil det gå utover effekten?

 

Det er ingen skade i overdimensjonering. Vet ikke hva du mener med startkabelledninger, men er dimensjonen god nok så fungerer det absolutt bra. Det er ganske lett å lage en hutrigkobling et sted som du kan plugge til i en fei. Dersom du Har en fast regulator et sted så legg skikkelig fast opplegg fra den rett til batteriene. Så lager du en hurtigkobling på f.eks. 6mm2 kabel fra panelet og ned til regulatoren (eller større om du trenger lenger strekk). 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...