Jump to content

Kan man bruke vanlig bunnstoff på svart stål?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har et ror som er laget av svart stål. I fjor ble roret sandblåst, grunnet med to lag epoksy grunning, og så malte jeg på et bunnstoff som var beregnet på stål- og aluminiumsbåter; «Hempel Alusafe». Det virket rett og slett dårlig; det grodde rur og skjell som bare det! 


Jeg har to store sink-anoder skrudd rett på roret, så da lurte jeg på om jeg i stedet kunne bruke vanlig selvpolerende bunnstoff på roret?

 

Vil sinken beskytte stålroret mot tæring, når det er kobber i bunnstoffet?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke bunnstoff på noe metall under båten. Drev, trimflaps osv. Alle de stedene er det drevspray som brukes, og denne har jeg ikke hatt noe groe med. 

 

https://www.marineshop.no/seajet/105124/seajet-038-spray-volvo-grå--0-5l-bunnstoff-på-spray-til-drev-og-propell?gclid=CjwKCAjw-YT1BRAFEiwAd2WRtjNafMKuyS6C5soPgW4wl9OLvc3a2_yMwXwgnG7Yal2FB__M0YcA0BoCxucQAvD_BwE

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hulda er jern hele veien. Skulle jeg brukt drevspray, ville jeg gått konk. Det er jeg uansett, men allikevel. Se 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. På land i juli i fjor. Se om dere finner noe rust. Gi i så fall tilbakemelding. Selvpolerende bunnstoff som inneholder kobber.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...