Jump to content

Sammenkobling av SeaTalk ng (og SeaTalk) og NMEA2000 (og NMEA0183) via felles backbone


HansH

Recommended Posts

Hei båtvenner (og særlig nerdene der ute).

Har brukt litt tid i det siste på å tenke ut en fornuftig sammenkobling av diverse gamle og delvis nye elementer av navigasjonselektronikk ombord. Tanken er å få mest mulig informasjonsutveksling ut av systemet som er der fra da båten var ny i 2007, uten å røske ut alt og sette inn komplett nytt. Planen er da å etterhvert kunne hente ut mest mulig av data på både plottere og evt IPAD/PC, mest fordi dette er morsomt men også litt nyttig. Dagens installasjon henger i liten grad sammen og jeg har bl a to plottere på flybridge (Garmin 721 og Raymarine a125) som er helt frikoblet fra alt annet.

 

Har ombord utstyr med følgende basisfunksjoner og systemer:

 

  • Raymarine ST60+ for dybde, fart og temperatur samt autopilot.  Dette går på SeaTalk (Raymarine eget system) og har i tillegg en inngang for NMEA0183 mot autopilotinstrument. (styreposisjon inne har ST60+ for hhv dybde, samt fart/temp og ST6002 kontroll for autopilot). På fly er det et ST60+ Tridata-instrument samt ST6002 kontroll for autopilot.). Jeg tror dette også er koblet mot Furuno-plotter inne.
  • Airmar (Raymarine) dybdesensor D800 og fart-/tempsensor ST800. Disse leverer data direkte inn i Raymarine ST60-instrumentene og info er da "fanget" i SeaTalk-systemet.
  • Furuno komplett system (Radar, plotter RDP-149 mm). Dette går på Furunos gamle system NAVNET vx2, samt at det kan kommunisere inn/ut med NMEA0183. Plotteren står i styreposisjon inne. Plotter (Furuno) som opprinnelig stod på fly er fjernet av forrige eier. Tror plotter inne også er koblet mot Raymarine autopilot.
  • Simrad RS87 VHF-radio med DSC (en på fly og en nede). Jeg tror denne er koblet mot plotter inne for å få inn GPS-data, antar det da er NMEA0183.
  • Garmin GSMAP 721 (fly) - NMEA2000 samt 3x  inn og 2 x ut på NMEA0183. Den har i tillegg "bridge-funksjon" som konverterer NMEA2000 til NMEA0183 og kan derved dele NMEA0183 info til de enhetene som kan lese dette. (Plotteren gjør at jeg derved ikke trenger å installere egen konverteringsenhet for NMEA2000 til NMEA0183 - tror jeg).
  • Raymarine a125 , (fly) lighthouse 2 og Navionics kart - SeaTalk ng samt SeaTalk i tillegg til WIFI. Kan også kommunisere med NMEA0183.
  • IPAD med Navionics app "Boating" som kan overføre f eks ruter via Wifi til Raymarine a125 for derved å kunne bruke denne til å styre autopilot ST6002.

 

Vurderer i tillegg å anskaffe en YachDevice YDEG-04N for å konvertere Volvo Penta EVC-C motordata over til NMEA2000-nettet.

Kan etterhvert også bli aktuelt å få en eller annen form for konvertering av NMEA-data via Wifi til PC. Kanskje da med Open CPN på PC?.

 

Opplegget vil kunne komme til å se omtrent sånn ut, (uten overføring til PC/IPAD). 

image.png.a94b55101729fde4718f5333f5aa3552.png

Rød ledning = SeaTalk, Sort/Hvit ledning = SeaTalk ng, Fiolett ledning = NMEA0183, Sort ledning = NMEA2000. Et par sensorer har også sort ledning. Litt usikker på signaltype her.

 

Noe av nøkkelen her som jeg håper noen der ute kan svare på er planen om å koble sammen "Backbone" på både NMEA2000 og SeaTalk ng. Jeg fant en link mot et utenlandsk forum på nettet hvor det ble påstått at dette vil kunne virke. Fordelen med dette opplegget er at jeg får delt all informasjon mellom hhv SeaTalk/SeaTalk ng og NMEA2000. Planen er som det vises i bildet å "spleise" sammen to backbones ved å klippe av den ene blå SeaTalk ng-pluggen og erstatte med NMEA2000-plugg. Da blir SeaTalk ng backbone bare en utvidelse og forlengelse av NMEA2000-backbone. 

 

Jeg har komplett sett med deler til NMEA-backbone liggende men må evt kjøpe SeaTalk til SeaTalk ng konverteringssett til kr 1.250 samt en NMEA2000-plugg av typen man selv kan lodde sammen. Har pr dd heller ikke kjøpt YDEG-04N (ca kr 2.600) for overføring av motordata fra EVC til NMEA2000.  Det vil jeg uansett vente med til resten er oppe.

 

Vurderer evt å gå for Volvos EasyConnect men den er en del dyrere. All øvrig kabling for SeaTalk har jeg.

 

Systemet mates med strøm i NMEA2000-backbonesiden og termineres med endeplugger i starten av NMEA2000 og  i SeaTalk ng-enden. 

 

Er det noen der ute som har prøvd liknende eller har synspunkt på ideen over?. Alle innspill mottas med takk.

 

De som prøver å lese bildet over på liten skjerm på telefon får ha meg unnskyldt hvis det er vanskelig å se detaljer.

Link to post
Share on other sites

Det går fint å koble sammen NMEA 2000 backbone med micro-c plugger og SeatalkNG slik du har skissert, selvsagt viktig å gjøre slik du har skissert med bare en endeterminator i hver ende og kun en strømforsyning. Har selv et slik opplegg i båten. Jeg bare klippet en Garmin og en Raymarine backbone kabel og loddet sammen kablene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det finnes ingen kabel for å koble sammen SeaTalk ng og standard micro-C NMEA 2000 backbone. Har laget adapter for kompiser to ganger ved å kutte og lodde sammen SeaTalk ng og micro-C kabler. Virker selvsagt da dette er samme type nettverk, bare med forskjellige kontakter. 

 

Er noen år siden jeg gjorde det sist men er sikker på at 3 av ledningene har samme farge (rød, svart og blå), det er mulig at hvit på NMEA 2000 er gul i SeaTalk ng. Jeg brukte Lowrance/Simrad NMEA 2000 kabler. 

Link to post
Share on other sites

@Clasg Mitt kombinerte NMEA2000 og STng backbone-nett fungerer helt fint. Har spleiset sammen backbonekabler som beskrevet over. Jeg mater strøm fra NMEA2000 og inn i STng men det kunne også vært gjort motsatt, dvs strøm inn på STng og over i N2K.

 

NB: Viktig å plugge endestykket i backbone, ellers helt problemfritt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Jeg kan ikke få data fra min KUS analog converter ( https://kus-usa.com/product/nkc42-network-converter/) op på Raymarine AXIOM skærmen.

AXIOM kan  kun skrive Unknown - og ikke andet. 

Jeg mistænker at det er Raymarine, der blokerer for alle ikke-godkendte NMEA2000 enheder. 

@HansH : Siden dit system virker, så tænker jeg at alle dine instrumenter/givere er Raymarine produkter, eller tager jeg fejl? 

 

IMG_5828.JPG.da1ccd6fd73d57e2dc4b59b5f14a439e.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Off topic men prøver med et spørsmål:

Jeg har en Raymarine C70 der pinnene på NMEA uttaket er knekt, kan jeg bruke Seatalk2 utgangen rett på NMEA nettverket mitt? Har klippet en Seatalk2 kabel og loddet den sammen med en NMEA2000 micro-c men får ikke opp noe motordata…..

Link to post
Share on other sites

Hei @Skippervorse

 

I prinsippet skal det fungere hvis du har koblet riktig. Forutsetter da at du har et NMEA2000 backbone nettverk installert, selvsagt. Nå finnes det jo ferdige dropkabler for overgang fra SeaTalk2 til NMEA2000, bl a Raymarine E55053.

 

Men det du skal oppnå er jo bare å få direkte overgang av signalene, noe som skal funke bare ved en lodding slik du beskriver. Figurene nedenfor viser hvilke signaler som går hvor. Det skal oppnå er jo at signalene i din originale SeaTalk2-kabel overføres korrekt inn/ut mot MicroC-pluggen som kobler deg inn på ditt  NMEA2000 backbone.

image.png.8c261843ec739dc8521881dbf775098d.png

 

Standard fargekode for NMEA2000 er slik:

White: Net-H, “high” data signal
Blue: Net-L, “low” data signal
Bare: shield
Red: Net-S, 12v DC power supply
Black: Net-C, 12v DC ground

NMEA-2000 Micro Connectors - CONTINUOUSWAVE

 

Det kan jo godt tenkes at du har koblet alt korrekt og at problemet heller skyldes programvaren i din C70. Har du siste oppdaterte systemfil installert? Disse C70-plotterne kom på markedet omkring 2004, så det kan være at den trenger en oppdatering.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
Clasg skrev On 2.8.2020 at 15.07:

 

Jeg kan ikke få data fra min KUS analog converter ( https://kus-usa.com/product/nkc42-network-converter/) op på Raymarine AXIOM skærmen.

AXIOM kan  kun skrive Unknown - og ikke andet. 

Jeg mistænker at det er Raymarine, der blokerer for alle ikke-godkendte NMEA2000 enheder. 

@HansH : Siden dit system virker, så tænker jeg at alle dine instrumenter/givere er Raymarine produkter, eller tager jeg fejl? 

 

IMG_5828.JPG.da1ccd6fd73d57e2dc4b59b5f14a439e.JPG

@Clasg Husker du hvordan du programmerte denne KUS NKC42 adapter?

Har kjøpt en sådan jeg også, å vil ha den til å sende inn 2 diesel å 2 vanntanker på nettverket.

Sliter litt med å skjønne hva dette Instance (Number) Settings er.  Å siden tall i den setings kun går til 16, så sliter jeg å skjønne hva det er. Har kun koblet den på nettverket så langt, ikke koblet tankmåler på ennå. Men tenkte gjøre det i mårå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 41 minutter siden:

Hvis det er to identiske enheter på nettverket må de ha forskjellige instance number. 

Oki. Så dette er litt samme som device adresse til n2k nettverk. Men da vil de kunne krasje med andre n2k enheter som evt har samme tall som device adresse eller er jeg ute å kjører her hehe 

Så når jeg har 2 diesel tanker og to vanntanker. Så kan jeg gi de feks 8 til 11 i Instance nummer, siden jeg vet disse ikke er i bruk som device adresser. Hadde nettopp feil med autopilot å flowmåler, som kranglet i nettverket, da begge hadde device adresse 1. Så via logg til Orca så vi adresser på alle enheter. Så endret flowmåler til 7, å ting fungerte igjen.

 

Var lite forklaring om dette, å kun en dårlig bruksanvisning på engelsk. Så ville nok mene dette kunne være bedre forklart.

 

Ser ut som dette er noe KUS og Wema får laga på samme fabrikk, da de er prikk like, utenom navne som er trykt på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 14 timer siden:

Hvis det er to identiske enheter på nettverket må de ha forskjellige instance number. 

Da ble det orden på sysakene i Baljen. Da er alle vann/diesel tanker online på N2K nettverket.

Så ut med gamle klokker 🙂

Screenshot_2024-04-17-12-21-25-77_11e19f078f32e54131fece302a9e8160.jpg

Screenshot_2024-04-17-12-21-21-06_11e19f078f32e54131fece302a9e8160.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

SealtalkNG fra Raymarine og NMEA2000 er i praksis nøyaktig likt med unntak av det fysiske laget - altså kabelen. Man kan spørre seg om hvorfor Raymarine har valgt å gjøre det slik - de fleste mener at de har gjort det for å få det enda mer idiotsikkert.

Jeg har i hvertfall koblet mitt SeatalkNG backbone videre til NMEA2000 i båten, og jeg har koblet strøm på SealtakNG delen, og det fungerer helt fint så lenge det er en SealtakNG terminator i den ene enden og en NMEA2000 terminator i den andre.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Clasg skrev for 2 timer siden:

@Okkaby, godt du fik det til at virke. 😊

og lækkert display grafik!!
Som jeg husker det, så skulle Instance 0 være bagbord tank og Instance 1 styrbord tank om man havde 2 dieseltanke. 

Nu hvor en kan gi tank navn. Så har jo det lite å si.

Bommer en, så bare bytter en navn på tanken.

Mye fint en får til med nye elektronikk idag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Baard skrev On 18.4.2024 at 12.24:

SealtalkNG fra Raymarine og NMEA2000 er i praksis nøyaktig likt med unntak av det fysiske laget - altså kabelen. Man kan spørre seg om hvorfor Raymarine har valgt å gjøre det slik - de fleste mener at de har gjort det for å få det enda mer idiotsikkert.
 

SeaTalk ng og NMEA 2000 kjører vel begge nøyaktig samme protokoll som er standard Canbus (To for can high og low, en for shield og to for strømforsyning 12V). Seatalk ng har imidlertid en pinne mer (6 mot 5 i NMEA 2000) Slik jeg har skjønt det er det for å gjøre det bakoverkompatibelt med Seatalk1. Den ekstra pinnen er for seatalk1 signal og man kan derfor ta ut seatalk1 direkte fra en seatalkng utgang med overgangsledning (f.eks fra en i50).

 

a06047-a06047.webp.667effdea4b4c6d63a0c6625884ab528.webp

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...