Jump to content
HansH

Sammenkobling av SeaTalk ng (og SeaTalk) og NMEA2000 (og NMEA0183) via felles backbone

Recommended Posts

HansH   
HansH

Hei båtvenner (og særlig nerdene der ute).

Har brukt litt tid i det siste på å tenke ut en fornuftig sammenkobling av diverse gamle og delvis nye elementer av navigasjonselektronikk ombord. Tanken er å få mest mulig informasjonsutveksling ut av systemet som er der fra da båten var ny i 2007, uten å røske ut alt og sette inn komplett nytt. Planen er da å etterhvert kunne hente ut mest mulig av data på både plottere og evt IPAD/PC, mest fordi dette er morsomt men også litt nyttig. Dagens installasjon henger i liten grad sammen og jeg har bl a to plottere på flybridge (Garmin 721 og Raymarine a125) som er helt frikoblet fra alt annet.

 

Har ombord utstyr med følgende basisfunksjoner og systemer:

 

  • Raymarine ST60+ for dybde, fart og temperatur samt autopilot.  Dette går på SeaTalk (Raymarine eget system) og har i tillegg en inngang for NMEA0183 mot autopilotinstrument. (styreposisjon inne har ST60+ for hhv dybde, samt fart/temp og ST6002 kontroll for autopilot). På fly er det et ST60+ Tridata-instrument samt ST6002 kontroll for autopilot.). Jeg tror dette også er koblet mot Furuno-plotter inne.
  • Airmar (Raymarine) dybdesensor D800 og fart-/tempsensor ST800. Disse leverer data direkte inn i Raymarine ST60-instrumentene og info er da "fanget" i SeaTalk-systemet.
  • Furuno komplett system (Radar, plotter RDP-149 mm). Dette går på Furunos gamle system NAVNET vx2, samt at det kan kommunisere inn/ut med NMEA0183. Plotteren står i styreposisjon inne. Plotter (Furuno) som opprinnelig stod på fly er fjernet av forrige eier. Tror plotter inne også er koblet mot Raymarine autopilot.
  • Simrad RS87 VHF-radio med DSC (en på fly og en nede). Jeg tror denne er koblet mot plotter inne for å få inn GPS-data, antar det da er NMEA0183.
  • Garmin GSMAP 721 (fly) - NMEA2000 samt 3x  inn og 2 x ut på NMEA0183. Den har i tillegg "bridge-funksjon" som konverterer NMEA2000 til NMEA0183 og kan derved dele NMEA0183 info til de enhetene som kan lese dette. (Plotteren gjør at jeg derved ikke trenger å installere egen konverteringsenhet for NMEA2000 til NMEA0183 - tror jeg).
  • Raymarine a125 , (fly) lighthouse 2 og Navionics kart - SeaTalk ng samt SeaTalk i tillegg til WIFI. Kan også kommunisere med NMEA0183.
  • IPAD med Navionics app "Boating" som kan overføre f eks ruter via Wifi til Raymarine a125 for derved å kunne bruke denne til å styre autopilot ST6002.

 

Vurderer i tillegg å anskaffe en YachDevice YDEG-04N for å konvertere Volvo Penta EVC-C motordata over til NMEA2000-nettet.

Kan etterhvert også bli aktuelt å få en eller annen form for konvertering av NMEA-data via Wifi til PC. Kanskje da med Open CPN på PC?.

 

Opplegget vil kunne komme til å se omtrent sånn ut, (uten overføring til PC/IPAD). 

image.png.a94b55101729fde4718f5333f5aa3552.png

Rød ledning = SeaTalk, Sort/Hvit ledning = SeaTalk ng, Fiolett ledning = NMEA0183, Sort ledning = NMEA2000. Et par sensorer har også sort ledning. Litt usikker på signaltype her.

 

Noe av nøkkelen her som jeg håper noen der ute kan svare på er planen om å koble sammen "Backbone" på både NMEA2000 og SeaTalk ng. Jeg fant en link mot et utenlandsk forum på nettet hvor det ble påstått at dette vil kunne virke. Fordelen med dette opplegget er at jeg får delt all informasjon mellom hhv SeaTalk/SeaTalk ng og NMEA2000. Planen er som det vises i bildet å "spleise" sammen to backbones ved å klippe av den ene blå SeaTalk ng-pluggen og erstatte med NMEA2000-plugg. Da blir SeaTalk ng backbone bare en utvidelse og forlengelse av NMEA2000-backbone. 

 

Jeg har komplett sett med deler til NMEA-backbone liggende men må evt kjøpe SeaTalk til SeaTalk ng konverteringssett til kr 1.250 samt en NMEA2000-plugg av typen man selv kan lodde sammen. Har pr dd heller ikke kjøpt YDEG-04N (ca kr 2.600) for overføring av motordata fra EVC til NMEA2000.  Det vil jeg uansett vente med til resten er oppe.

 

Vurderer evt å gå for Volvos EasyConnect men den er en del dyrere. All øvrig kabling for SeaTalk har jeg.

 

Systemet mates med strøm i NMEA2000-backbonesiden og termineres med endeplugger i starten av NMEA2000 og  i SeaTalk ng-enden. 

 

Er det noen der ute som har prøvd liknende eller har synspunkt på ideen over?. Alle innspill mottas med takk.

 

De som prøver å lese bildet over på liten skjerm på telefon får ha meg unnskyldt hvis det er vanskelig å se detaljer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten_L   
Morten_L

Det går fint å koble sammen NMEA 2000 backbone med micro-c plugger og SeatalkNG slik du har skissert, selvsagt viktig å gjøre slik du har skissert med bare en endeterminator i hver ende og kun en strømforsyning. Har selv et slik opplegg i båten. Jeg bare klippet en Garmin og en Raymarine backbone kabel og loddet sammen kablene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Clasg   
Clasg

@HansH Fik du det til at virke?

 

Hvordan koblede du Backbone SeatalkNg sammen med et NMEA2000 backbone kabel?

(Jeg har samme problem som dig: Seatalk => SeatalkNG => NMEA 2000 )

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
abbor   
abbor

Det finnes ingen kabel for å koble sammen SeaTalk ng og standard micro-C NMEA 2000 backbone. Har laget adapter for kompiser to ganger ved å kutte og lodde sammen SeaTalk ng og micro-C kabler. Virker selvsagt da dette er samme type nettverk, bare med forskjellige kontakter. 

 

Er noen år siden jeg gjorde det sist men er sikker på at 3 av ledningene har samme farge (rød, svart og blå), det er mulig at hvit på NMEA 2000 er gul i SeaTalk ng. Jeg brukte Lowrance/Simrad NMEA 2000 kabler. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Clasg   
Clasg

Jeg fandt denne tråd som giver lidt svar:

https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=11545

 

Der skrives at Raymarine har et adapter kabel på vej men tråden er fra 2017, så de har nok opgivet projektet. Jeg kan ikke finde et kabel med nr A80674

Der er meget værdifuld viden om SeatalkNG og NMEA2000, på det forum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

@Clasg Mitt kombinerte NMEA2000 og STng backbone-nett fungerer helt fint. Har spleiset sammen backbonekabler som beskrevet over. Jeg mater strøm fra NMEA2000 og inn i STng men det kunne også vært gjort motsatt, dvs strøm inn på STng og over i N2K.

 

NB: Viktig å plugge endestykket i backbone, ellers helt problemfritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Clasg   
Clasg

Tak 😊 

så prøver jeg det samme. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Clasg   
Clasg

 

Jeg kan ikke få data fra min KUS analog converter ( https://kus-usa.com/product/nkc42-network-converter/) op på Raymarine AXIOM skærmen.

AXIOM kan  kun skrive Unknown - og ikke andet. 

Jeg mistænker at det er Raymarine, der blokerer for alle ikke-godkendte NMEA2000 enheder. 

@HansH : Siden dit system virker, så tænker jeg at alle dine instrumenter/givere er Raymarine produkter, eller tager jeg fejl? 

 

IMG_5828.JPG.da1ccd6fd73d57e2dc4b59b5f14a439e.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...