Jump to content

Volvo Penta MD7A lekker ved sjøvannspumpe. Se bilde


KaptUllr

Recommended Posts

God dag båtfolk. 
Jeg har et mindre, men irriterende problem på min VP MD7A. 
I vedlagt bildet er det merket med en rød ring der det lekker litt sjøvann.

Jeg har tidligere hatt på flytende pakning som en provisorisk løsning og fikk minimert problemet til knappe 3-4 l/timen. 
Jeg tok nylig opp dette røret som går inn i impellerhuset for å så legge inn en pakning, men nå lekker det rundt 20l/t.

Hvorfor presser vannet seg opp der?
Er det et naturlig sted det skal dryppe litt mtp trykk? Ettersom det bare er en "fjær" som holder røret nede? 

-Selve røret som går nedi(hva heter det?) som er slitt/sitter ikke skikkelig i? (Presser det ned alt jeg kan, men går alikevel litt opp når jeg slipper. Jeg antar det er normalt ettersom det er en gummipakning den ligger på) 

-For mye trykk så det pipler ut? Kan det hende systemet er litt tett lengere inn i motoren? (eks ved termostathuset) som gjør at det blir trykk når impelleren skal presse vann inn?
Har noen vært borti dette før? Hva er løsningen på det?

Takk på forhånd.
 

MD7A.jpg

Redigert av KaptUllr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På bildet her:

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742080-26-13636C.aspx

 

så ser det ut som du mangler en del?

 

En overgang mellom røret og vannpumpen (merket med "20" på tegningen). Ser ut som en gjenget innsats med klemring ("16") rundt røret opp til motor. Er det gjenger nedi vannpumpen?

 

6215.jpg.396ff8a9eb5a322187f24bd5ea3bbf24.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Så bra nettside! Når jeg kjøpte Alo'en var det ingenting der, og det var helt tett frem til jeg frivillig skrudde hele motoren fra hverandre for å lære/ rense den.

 Det er ikke gjenger nedi der, er rimelig sikker på det. Har ikke sett noe når jeg har tittet nedi.  (Er et god kjøretur til båten) 
Hvis det mangler 2 deler, som jeg mistet under demonteringen(tviler litt), hvor kan jeg få tak i noe sånt? Delene nr 16 og 20 er ikke merket på nettsiden, så kan da ikke kjøpes der.

MEN, hvis du ser på røret som kommer inn under impellerhuset så er det en vanlig slange med slangeklemme. Jeg kan lage noe alà det? Skjøte på en slangebit med 2 slangeklemmer? Eneste er at jeg mistenker det skal være mulig for vann å komme ut der ettersom det bare er festet med den fjæra, og ikke skrudde eller festet permanent. (med mindre jeg finner gjenger)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...