HiWard Startet 29.April.2020 Link til dette innlegget Startet 29.April.2020 (redigert) Jeg har rimelig god kontroll på prosedyren for å skifte girolje, dette er jo godt dokumentert flere steder på nettet. Det jeg ikke finner noe info om, er hvordan man går frem for å fylle på litt girolje dersom man f.eks har fylt på for lite. Kan man gjøre dette via luftepluggen (den øverste pluggen) eller vil det ikke komme olje inn? Det er snakk om en drøy desiliter av en total på ca 1 liter. Girhuset er med andre ord ganske fullt, men ikke helt. Jeg spør fordi jeg innser at jeg har litt for mye til overs på oljekanna i forhold til hvor mye olje girhuset rommer. Det kan selvsagt komme av at jeg ikke fikk tappet all gammel olje da jeg skiftet, da må jeg bare peile olja for å sjekke. Er det slik at man absolutt må skifte den lille pakningen hver gang man skrur ut luftepluggen? Redigert 29.April.2020 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Jannmar Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 HiWard skrev 27 minutter siden: Det jeg ikke finner noe info om, er hvordan man går frem for å fylle på litt girolje dersom man f.eks har fylt på for lite. Kanskje et dumt spørsmål, men kan du ikke bare fylle på litt mer olje der du fylte på oljen i første omgang? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Ikke dumt spørsmål, men påfylling skjer jo fra bunnen og da kommer man ikke unna at en del olje vil renne ut mens man kåler med å få påfyllingstappen inn i det gjengede hullet. Og spørsmålet om å skifte o-ring på tappe- og luftepluggen hver gang man skrur disse ut er like aktuelt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Mouche Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Jeg ville ha fylt på der du fylte på fra før av og uten å bytte de o-ringene. Fyll til det renner ut på toppen/øvre hullet. Du venter med å åpne øvre plugg til du har fått på plass påfyllingstappen i nedre hull. Litt søl, javel, men ikke de helt store mengdene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Du venter med å åpne øvre plugg til du har fått på plass påfyllingstappen i nedre hull. Litt søl, javel, men ikke de helt store mengdene. enig. I tillegg så er det jo en utmerket anledning til å sjekke farge/tilstand på olja som er der, om den feks er forurenset av vann e.l Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
shipahoy Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 (redigert) På min Suzuki DF6 står det at du skal sjekke og eventuelt fylle på i den øverste pluggen etter at du har fylt fra den nederste. Redigert 29.April.2020 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 ivar skrev for 2 timer siden: enig. I tillegg så er det jo en utmerket anledning til å sjekke farge/tilstand på olja som er der, om den feks er forurenset av vann e.l Da blir jeg i så fall både skuffet og overrasket siden jeg byttet girolje etter opptak i fjor høst :) Men point talen, jeg starter med å peile olja og dersom det er behov for å fylle på mer så fyller jeg fra tappepluggen som dere sier. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
ivar Svart 29.April.2020 Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 hehe, hvis båten ikke har vært på vannet så ville nok jeg også ha blitt litt skuffet om jeg fant vann eller spon i olja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HiWard Svart 29.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2020 shipahoy skrev 1 time siden: På min Suzuki DF6 står det at du skal sjekke og eventuelt fylle på i den øverste pluggen etter at du har fylt fra den nederste. Takk for info, det er første gang jeg ser noe på trykk om dette. Ting som tyder på at det er litt hipp som happ da, så lenge det er en del girolje i kassen. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Peilet girolja i dag og ganske riktig manglet det en del. Gikk greit å fylle på fra øverste plugg med pumpen som er ment til å fylle fra bunn så lenge man passer på å slippe ut luft. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Mouche Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 HiWard skrev 6 minutter siden: ....... så lenge man passer på å slippe ut luft. Ja, det er vel der utfordringen er. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Mouche skrev On 29.4.2020 at 13.51: Fyll til det renner ut på toppen/øvre hullet. Du venter med å åpne øvre plugg til du har fått på plass påfyllingstappen i nedre hull. ...er dette gjennomtenkt??? Slik jeg forstår deg (og @ivar) så anbefaler dere å fylle på olje uten å åpne øvre skrue, samtidig som en skal fylle til det kommer ut øvre hull ??? -meg ikke fåstå Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 dieselfan skrev 13 minutter siden: ...er dette gjennomtenkt??? Slik jeg forstår deg (og @ivar) så anbefaler dere å fylle på olje uten å åpne øvre skrue, samtidig som en skal fylle til det kommer ut øvre hull ??? -meg ikke fåstå Jeg tolker det slik at rekkefølgen er først åpne tappeplugg i bunn og skru inn munnstykket til pumpen, så åpne lufteskruen, så pumpe inn olje til det renner ut på toppen. Dette er også i henhold til brukerhåndboken ved oljeskift. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
dieselfan Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 HiWard skrev 30 minutter siden: Jeg tolker det slik at rekkefølgen er først åpne tappeplugg i bunn og skru inn munnstykket til pumpen, så åpne lufteskruen, så pumpe inn olje til det renner ut på toppen. Dette er også i henhold til brukerhåndboken ved oljeskift. først åpne tappeplugg i bunn og skru inn munnstykket til pumpen, så åpne lufteskruen, så pumpe inn olje til det renner ut på toppen, så skru inn lufteskruen, tilte motoren opp og på siden slik at tappepluggen står høyest mulig, koble fra munnstykke, inn med ny pakning og tappepluggen - voila Med den oppskrifta kommer du langt Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Og der ble listen komplett! Takk for tips Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Honduras Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Eller så bruker du ei oljekanne fra Biltema etc med girolje på, åpner øvre pluggen og pumper inn olje til det er toppet opp. Så lenge tuten på oljekanna er mindre en hullet, får du ut luften etterhvert. Litt mindre søl enn å åpne i bunn, selv om man er dritkjapp :-) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
dieselfan Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 @Honduras -du har en sånn utrolig praktisk tilnærming til ting som jeg bare MÅ like Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 dieselfan skrev for 6 timer siden: ...er dette gjennomtenkt??? Slik jeg forstår deg (og @ivar) så anbefaler dere å fylle på olje uten å åpne øvre skrue, samtidig som en skal fylle til det kommer ut øvre hull ??? -meg ikke fåstå har vi utttrykt oss så klønete.? :) Min erfaring er at om man åpner nederst først så rekker det ikke å renne ut så mye. Men den varianten med oljekanna burde jo funke bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 dieselfan skrev for 13 timer siden: ...er dette gjennomtenkt??? Slik jeg forstår deg (og @ivar) så anbefaler dere å fylle på olje uten å åpne øvre skrue, samtidig som en skal fylle til det kommer ut øvre hull ??? -meg ikke fåstå Huffda, det var trist! Nei, pumper ikke olje før øvre hull er åpnet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
HiWard Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Honduras skrev for 17 timer siden: Eller så bruker du ei oljekanne fra Biltema etc med girolje på, åpner øvre pluggen og pumper inn olje til det er toppet opp. Så lenge tuten på oljekanna er mindre en hullet, får du ut luften etterhvert. Litt mindre søl enn å åpne i bunn, selv om man er dritkjapp :-) Da får du jo ikke trykktestet girhuset i samme slengen :) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.