Roger og Olina Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Nå ble det brukt en "Svanehals" henger her. pga høyden på båten. Dette var en båt som ble importert fra statene som eneste i sitt slag i Norge. Etter at båten ble losset i Stavanger, så gikk turen hjemover til Telemark. Den planovergangen der, er skummel og det er en forhøyning i den. Ikke første hengeren som har satt seg fast der. Dessverre gikk det galt denne gangen og da bare få meter fra der den skulle sjøsettes. Det som er lykke, er at ingen ble alvorlig skadd. Men uheldig båteier, fikk da båtdrømmen sin knust. Eier hadde gledet seg veldig, så skjer dette få meter fra elva Redigert 30.April.2020 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Roger og Olina skrev 1 minutt siden: ... Dette var en båt som ble importert fra statene som eneste i sitt slag i Norge ... Hva slags båt var det? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Bonus skrev Just now: Hva slags båt var det? Det er jeg ikke sikker på, men kan spørre Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Jeg synes @Mulliganhar et svært så gyldig poeng her - dersom bommen treffer noe på vei ned, slik at den til og med går opp igjen, burde ikke da toget umiddelbart få signal om å stoppe? Bommen går jo normalt ned i rikelig tid før toget kommer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ugleseth Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Den planovergangen der, er skummel og det er en forhøyning i den. Ikke første hengeren som har satt seg fast der. Dessverre gikk det galt denne gangen og da bare få meter fra der den skulle sjøsettes. Anser ikke planovergangen som skummel, dessuten er den sikret med lyssignal og bommer. Sporet har ingen overhøyde noe som betyr at skinnene er lagt i vannrett posisjon . Veien har en helling nedover mot sporet. Det er grunn til å stille spørsmål om sjåføren har gjort noen ulovlige innstillinger på henger redskapen. Man kan skimte båten på videoen. Hvis båteier får en erstatning på 50 kr kiloen blir det et betydelig tap for båteier https://www.google.com/maps/@59.1621004,9.6478822,3a,75y,260.14h,82.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRQJR97ZdmtS0CpGJ6UNwag!2e0!7i16384!8i8192 Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Utrolig kjedelige greier... tror dessverre sjåføren sitter med alt ansvar her, men føler med alle parter Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Ugleseth skrev for 16 timer siden: Så spørges det hva båteieren får i erstatning. Blir beløpet regnet ut fra båtens vekt hvor det utbetales en kilopris? Vil jo tro at en person som har hentet en så stor båt på frakteskip fra USA har tegnet transportforsikring, samme forsikringsutfordringer gjelder på skip. Når jeg brukte dette aktuelle båtfraktfirmaet (i videoen) til min båt, så ble det informert om akkurat dette slik at jeg tegnet egen forsikring. Vil tro det er praksis, frakterne har ingenting å tjene på dette. Ugleseth skrev for 8 timer siden: jeg har ofte hørt at sjåfører som ikke kjenner veitrafikkloven og bla stopper/parkerer på planoverganger har fått førerkortet i posten. Hvorfor så stort fokus på at det er ulovlig å parkere på en planovergang? Alle skjønner at her har det skjedd noe. Om noen innstillinger eller utforming på tralla er ulovlig så er det en ting, men vi kan seriøst ikke diskutere at han har parkert der? Det er ikke lov å gå midt i veien på E18 heller, men om det er eneste vei vekk fra en brennende bil så er det ingen som tar deg for akkurat det. Ugleseth skrev for 1 time siden: Anser ikke planovergangen som skummel, dessuten er den sikret med lyssignal og bommer. Sporet har ingen overhøyde noe som betyr at skinnene er lagt i vannrett posisjon . Veien har en helling nedover mot sporet. Det er grunn til å stille spørsmål om sjåføren har gjort noen ulovlige innstillinger på henger redskapen. Jeg syns den er skummel når flere hengere har satt seg fast der. En gang kan være et unntak, flere ganger indikerer noe. Den er helt sikkert lovlig og god objektivt sett. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 (redigert) Fint å se BP sin havarikommisjon raskt kommer i arbeide i disse tider. Redigert 30.April.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.April.2020 Link til dette innlegget Svart 30.April.2020 Pussig ingen resonnerer over at denne type plankryssinger fremdeles er lovlige. Det er fort gjort å bli fanget i slike kryssinger enten man er stor eller liten... Mine tanker går først til den uheldige som satt og ventet med stor iver på båten som var på vei... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Ugleseth Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Kjetil1 skrev for 5 timer siden: Pussig ingen resonnerer over at denne type plankryssinger fremdeles er lovlige. Det er fort gjort å bli fanget i slike kryssinger enten man er stor eller liten... Mine tanker går først til den uheldige som satt og ventet med stor iver på båten som var på vei... Jeg spør meg selv noen ganger hvilke krav man skal stille til en sjåfør. Sporet har en bredde på 1 meter og 43 cm, har lyssignal og bommer. Faren burde ikke være overhengende for å bli fanget mellom bommene. ( disse skal kjøres ned i nødstilfeller)Dessuten er det en selvfølge at en sjåfør klarer å passere et lyskryss, et forgjengerfelt eller en rundkjøring uten å sette medtrafikanter i alvorlig fare. Det er mange forhold en sjåfør må sette seg inn når man fører et kjøretøy med unormal last og utstyr. Tuneller, bruer , underganger elektriske kabler ol er noen. Jeg antar at forskriftene er fulgt under konstruksjon av veien/ planovergangen akkurat som fartsdumper , veikryss og rundkjøringer mht svingradius overhøyder , sikt osv. Her går tankene til båteieren men glemmer at man kan sette flere hundre passasjerer i alvorlig fare ved avsporing og totalt havari for toget når et vogntog stopper i sporet. Redigert 1.Mai.2020 av Ugleseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 aroneid skrev for 7 timer siden: Hvorfor så stort fokus på at det er ulovlig å parkere på en planovergang? Alle skjønner at her har det skjedd noe. Om noen innstillinger eller utforming på tralla er ulovlig så er det en ting, men vi kan seriøst ikke diskutere at han har parkert der? Det er ikke lov å gå midt i veien på E18 heller, men om det er eneste vei vekk fra en brennende bil så er det ingen som tar deg for akkurat det. Det var selvsagt ment for å sette det hele på spissen. Hvis et kjøretøy kjører inn I en tunell med tillat høyde på 3,5m og båten rager 3,75 over bakken er det ikke feil på tunellen. Har man senket hengeren under minimumsmålene for bakkeklaring er det ingen feil på planovergangen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 1 hour ago, Ugleseth said: Jeg antar at forskriftene er fulgt under konstruksjon av veien/ planovergangen akkurat som fartsdumper , veikryss og rundkjøringer mht svingradius overhøyder , sikt osv. Jeg antar forskriftene ble fulgt, kan godt hende det ikke er godt nok ihht dagens forskrifter. I dag skal vel alt av nye jernbanekrysninger skje planfritt? Til syvende og sist er det nok sjåføren som har skylden, men sluttresultatet blir kanskje en aksellerering i utfasing av slike jernbanekrysninger. En trist konsekvens av dette er at det blir stadig dyrere å bygge jernbane, før kunne man omtrent bare slenge ut noen skinner, nå ruller millionene ut på høygir allerede før man kan sette spaden i jorda, om det så bare er noen meter med sidespor som må vedlikeholdes. Dette fører igjen paradoksalt nok til at man ikke har råd til å utbedre gamle togstrekninger, samt også til økte dødsfall i trafikken forøvrig, bl.a. fordi det er langt billigere å sende bulgarske lastebilsjåfører på sommerdekk på vinterføre enn å sende varene med tog. Jeg synes også det er dumt at fotgjengere må gå stadig lengre omveier da det er "livsfarlig" å krysse togskinnene, og for dyrt å bygge planløse overganger. But I digress... dette er vel et båtforum, ikke et togforum :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bayliner. Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 (redigert) Lurer egentlig på hva togførern dreiv med?det er ei rett strekke på noen hundre meter før den overgangen.Å en knall rød båt på tvers av sporet skal man da se?var ikke mye bremsing før det traff Redigert 1.Mai.2020 av Bayliner. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Ugleseth skrev for 11 timer siden: Anser ikke planovergangen som skummel, dessuten er den sikret med lyssignal og bommer. Sporet har ingen overhøyde noe som betyr at skinnene er lagt i vannrett posisjon . Veien har en helling nedover mot sporet. Det er grunn til å stille spørsmål om sjåføren har gjort noen ulovlige innstillinger på henger redskapen. Man kan skimte båten på videoen. Hvis båteier får en erstatning på 50 kr kiloen blir det et betydelig tap for båteier https://www.google.com/maps/@59.1621004,9.6478822,3a,75y,260.14h,82.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRQJR97ZdmtS0CpGJ6UNwag!2e0!7i16384!8i8192 Feil overgang du viser til. Dette skal være den rette: https://www.google.com/maps/@59.1644868,9.6457179,3a,75y,77.21h,95.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1sH-5sPVaDqMHHtZtrlvM7CQ!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DH-5sPVaDqMHHtZtrlvM7CQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D122.36033%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 5 hours ago, Ugleseth said: Det var selvsagt ment for å sette det hele på spissen. Hvis et kjøretøy kjører inn I en tunell med tillat høyde på 3,5m og båten rager 3,75 over bakken er det ikke feil på tunellen. Har man senket hengeren under minimumsmålene for bakkeklaring er det ingen feil på planovergangen. som fører av last/spesialtransport har man et stort ansvar både for eget utstyr last og folk i nærheten! Har man ikke planlagt ruten og tatt forhånsregler for planoverganger tuneller og broer, er man ganske uforsvarlig etter min mening! Nå vet vi jo ikke hva som har skjedd her, men noe uforutsett er jo helt sikkert! Håper båten er forsikkra og at de som har utført transport har sikkelig transportforsikkring! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bayliner. Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Roger og Olina skrev for 6 timer siden: Feil overgang du viser til. Dette skal være den rette: https://www.google.com/maps/@59.1644868,9.6457179,3a,75y,77.21h,95.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1sH-5sPVaDqMHHtZtrlvM7CQ!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DH-5sPVaDqMHHtZtrlvM7CQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D122.36033%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192 Dette er ikke den riktige overgangen. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Bonus skrev On 30.4.2020 at 18.05: Hva slags båt var det? Ifølge artikkelen i Agderposten Sitat Båten var unik av typen Great Line 315 wa, som det bare skal finnes en av i Norge Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sjøbliss Svart 2.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Nå finnes det ingen. Eventuelt et byggesett ? Håper som mange andre at det ordner seg økonomisk for alle parter, både sjåfør, båteier og tog-/skinne-selskapet (hva nå de heter om dagen). Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Tog/skinneselskapet er sannsynligvis selvassurandør. Ikke uvanlig oå denne type utstyr. Men de vil selvsagt søke regress fra lastebilene forsikringsselskap. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 tobixen skrev On 30.4.2020 at 21.10: Jeg synes @Mulliganhar et svært så gyldig poeng her - dersom bommen treffer noe på vei ned, slik at den til og med går opp igjen, burde ikke da toget umiddelbart få signal om å stoppe? Dette, også i mine øyne høyst betimelige og relevante spørsmålet, står fortsatt ubesvart og hadde trodd at noen her kunne belyse dette? Tenker ikke minst på Ugleseth som synes å ha millimeterkunnskap om alt som har med jernbane og sikkerhet å gjøre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 https://www.vgtv.no/video/196428/filmet-togdrama-i-skien-fra-innsiden-holy-shit?utm_term=df-86-e185a982%3Adf-86-e185a982 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ugleseth Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Mouche skrev for 4 timer siden: Dette, også i mine øyne høyst betimelige og relevante spørsmålet, står fortsatt ubesvart og hadde trodd at noen her kunne belyse dette? Tenker ikke minst på Ugleseth som synes å ha millimeterkunnskap om alt som har med jernbane og sikkerhet å gjøre. Det er to litt forskjellige regler for planoverganger, Mouche Er planovergangen inne på et stasjonsområde med sikringsanlegg kan ikke planovergangen passeres hvis ikke (W) plo signalet viser et hvitt blinkende lys for toget. Da må det foreligge en tillatelse fra togleder og planovergangen må sikres etter fastsatte prosedyrer. Toget skal stoppe foran det røde signalet. Forøvrig skifter alle hovedsignalene til stopp hvis det ikke er kontroll på planovergangen og togets automatiske togstopp kontroll aktiviseres (atc) og kan stoppe toget automatisk om nødvendig.. Ute på linjen legger toget bommene automatisk når toget passerer markeringsstolpen for innkoblingsfeltet som er plassert opptil 1000 m før bommen, avhengig av linjehastighet og fall eller stigning. Nå toget nærmer seg bommen, passeres et gult trekant-skilt og her skal planovergangssignalet vise hvitt lys for toget og det skal være fri sikt til planovergangen. Ved kurver erstattes den gule trekant skiltet med et forsignal for planovergangsignal som viser enten fiolett blink eller hvitt blink. Viser planovergangssignalet stopp skal toget om mulig toget stoppe foran planovergangen. Når planovergangen er kontrollert og fri for trafikk kan den passeres med 10 kmt. Har strekningen FATC vil planovergangen være overvåket av togets atc utrustning og stoppe toget automatisk. Håper det var oppklarende Mouche. Neste gang du skal frakte båten må du legge gode planer for turen og ha kontroll.. Bane Nor sier. Vær tålmodig! • Brems ned et stykke før planovergangen. • Stopp alltid for rødt lys. • Ikke prøv å krysse når bommen er på vei ned. • Kjør aldri ut på en planovergang hvis du ikke kan komme raskt over. Er det kø på den andre siden av sporet, må du vente til det blir plass til bilen din. • Er du uheldig og blir innesperret mellom bommene, kan du kjøre ned bommen for å komme deg i sikkerhet. Hvis farten er 120 km/t trenger et godstog bortimot en kilometer på å stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 @Ugleseth, hva er ca stoppdistanse på det togsettet som var involvert i ulykken her, ut fra det man antar eller vet om hastigheten på stedet? Vet du noe om det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mulligan Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Ugleseth skrev 55 minutter siden: Hvis farten er 120 km/t trenger et godstog bortimot en kilometer på å stoppe. Hvilket materiell for framføring av gods har tillatelse til å kjøre 120 km/t? Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Dette var et Flirt bm 74...jeg tror linjehastigheten før overgangen er 100 kmt. Stopplengden vil variere fra 200 til 300 m avhengig av driftsbrems/nødbrems fall / stigning /glatte skinner , aksellast osv ( regn/snø/is/løv) Grand Banks jr skrev 1 time siden: @Ugleseth, hva er ca stoppdistanse på det togsettet som var involvert i ulykken her, ut fra det man antar eller vet om hastigheten på stedet? Vet du noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.