Jump to content

Krasj mellom båt og tog i Skien, se video


Sjøbliss

Recommended Posts

Er ikke hver dag man får kresj mellom båt og tog, men det skjedde altså i dag. Tror den båten må kondemneres... om de finner den igjen... 

 

https://www.vgtv.no/video/196253/se-video-dramatisk-togkrasj-i-skien

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Au...

 

Noen som vet årsaken til at bilen stod der?

 

Håper det er transportforsikring på båten...

 

..og selvsagt at det ikke er personskade.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Selges videre som halvfabrikat/selvbygg. :nonod:

 

Det kan tenkes at det ble skader på bilen også - den får en ganske bra trøkk gjennom draget.

 

Edit: I NRK-videoen så ser man at lastebilen flytter seg langt vekk fra veien, så den blir nok bra skadet den også

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Båten var på feil sted til feil tid (båter skal være på sjøen, ikke på planoverganger!), toget var på riktig sted til riktig tid.

 

NRK har film fra en annen vinkel, der kan man se folk springe vekk fra lastebilen.  Den hadde åpenbart satt seg fast der, av ukjent årsak.

 

Dersom man blir fanget mellom bommene, skal man gi gass.  Bommene skal være designet til å gi etter.  Jeg mener å huske det var en annen dødsulykke for ikke så lenge siden hvor en bil ble sittende fast mellom bommene og sjåføren ikke helt visste hva han skulle gjøre.

 

(med risiko for at dette sklir helt ut - når det er fire passasjerer på et så stort tog, undrer jeg meg litt over om det er behov for tog i det hele tatt.  Dette er riktignok like før endestasjonen, det er vel størst trykk på vestfoldbanen frem til Drammen).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tog-kolliderte-i-lastebil-med-henger-i-skien-1.14999745

 

... men hvor ble det av lastebilen?  Først står den der, stor og tydelig, så følger kameraet toget og lastebilen forsvinner ut av bilderammen - når kameraet så igjen flyttes tilbake til veien er lastebilen borte?  eller er jeg blind?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Man ser den på videoen på vgtv.  Førsteinntrykket er at hengeren rives av lastebilen når den treffes av toget, men på vgtv-videoen er det et glimt av lastebilen stående noen titalls meter lengre mot venstre etter at toget har stoppet opp.  Den er altså blitt dratt bortover med toget.  Det vises dårlig på NRK-video pga gjenskinn i vindu, men også der kan man få et lite glimt av lastebilen i det kameraet beveges tilbake.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Tror det blir problemer med vårpussen på den båten.

 

Sporvidden på norske spor er 1 meter , 43 cm og 7 mm.  På denne  distansen er  all stans forbudt forbudt for de som ferdes på veien og kjøringen må planlegges i forhold til dette..

 

Skyldsspørsmål blir  eventuelt brudd på....veitrafikkloven? jernbaneloven? eller sjøfartsbestemmelsene?

 

Fritidsbåt har vikeplikt for nyttetrafikk og kryssende fartøy inn fra styrbord side.

 

  Motorkjøretøy har ubetinget vikeplikt for skinnegående kjøretøy og all stans på planovergang er forbudt. Det skal utvises særlig aktsomhet

 

Tog skal om mulig stanse foran planovergang hvor PLO sign viser stopp,   så lenge dette ikke er innom et stasjonsområde med sikringsanlegg.

 

Bane Nor har ansvaret for at planovergangene i orden og kan passeres sikkert for både tog og veitrafikk.

Link to post
Share on other sites

Når eg såg på VGTV så såg det ut til å være ei lavbygget lastebil tralle båten sto oppå.

Kunne for meg virke som at tralle blei liggende ‘nedpå’ med midten og at lastebilen får hjulløft og ikke klarer å dra den over. (Spinner i mangel på veigrep)

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Med den lufteturen også lokomotivet får, skal det nok skrives TS på mer enn bare båten... Har man en forsikring som dekker inntil 10 millioner i skade på andres eiendom, sitter man igjen med et greit regresskrav hvis man finner at lastebilsjåfør har vært uaktsom... 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så spørges det hva båteieren får i erstatning. Blir beløpet regnet ut fra båtens vekt hvor det utbetales en kilopris?

10 millioner blir nok småpenger for denne ulykken. Bane Nor har fått betydelige skader på veibomanlegg,  spor og infrastruktur.  Norske tog ,som eier togmatriellet må kanskje kondemnere  deler av flirt settet , bla BMa /BPa som kan ha fått alvorlige deformasjoner.

 

 Alt tyder på at infrastrukturen har virket som den skulle da alle lysene til veitrafikantene viste rødt blinkende lys og bommene stengte for  trafikken. Så får vi håpe eieren av bilen har en fullgod forsikring, for foreløpig informasjon tyder på at sjåføren har forbrutt seg mot veitrafikkloven ved å stanse ulovlig på en planovergang. (Dessverre et ukjent forbud for mange bilførere)

 

Båteieren kan skyte en vit pil etter en sommer på sjøen i 2020.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, tilplan said:

Sånn kan det gå når det ikke blir hentetur med egen tråd her på bp.:giggle:

 

Utrolig kjedelig hendelse. Mener jeg leste at fører skulle til å løfte hengeren på belgene da bommene gikk ned. Hadde gjerne ordnet seg om de hadde hatt et par minutter ekstra. 

 

Virker som lite planlagt rute

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bergsholmen skrev for 10 timer siden:

Når eg såg på VGTV så såg det ut til å være ei lavbygget lastebil tralle båten sto oppå.

Kunne for meg virke som at tralle blei liggende ‘nedpå’ med midten og at lastebilen får hjulløft og ikke klarer å dra den over. (Spinner i mangel på veigrep)

 

Det var nok slik. Dette er et forhold som en hver med sertifikat for tunge kjøretøyer med henger (DE) burde kjenne til. 

Link to post
Share on other sites

Sitat Agderposten (som henter artikkelen fra Varden)

Sitat

Ville stoppe toget

Den ferske båteieren, Øystein Eriksen, så at semitraileren kom kjørende og gikk for å ta den imot. Plutselig oppdager han at han draget på semitraileren har satt seg fast på skinnegangen.

– Sjåføren går ut av traileren og går i gang med å heve bakenden på trekkbilen ved å pumpe inn luft. Mens sjåføren holder på begynner klokkene å ringe. Bommene går ned og når de treffer båten spretter de opp igjen, forteller Eriksen til Varden.

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

jeg har ofte hørt at sjåfører som ikke kjenner veitrafikkloven og bla stopper/parkerer på planoverganger har fått førerkortet i posten.

 

Vi får se hvordan skyldspørsmålet blir fordelt.Det ser ut for at båteier har et ansvar hvis han/ skal komme helskinnet fra denne ulykken

 

https://www.soderbergpartners.no/aktuelt/baat/rad-og-tips-forsikring-ved-transport-av-baten-din/

 

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 8 timer siden:

Så spørges det hva båteieren får i erstatning. Blir beløpet regnet ut fra båtens vekt hvor det utbetales en kilopris?

 

 

 

 

 

 

forsikringen sier.....

 

Grunnen til dette er at erstatningsnivået er regulert i lovgivningen, som i tillegg er tilpasset internasjonale regler. Erstatningsnivået fastsettes med satser pr. kilo eller kolli som er altfor lave i forhold til kilo- eller stykkpris for en fritidsbåt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...