Jump to content

Jobb på fiskebåt med sveise sertifikat


niko1

Recommended Posts

jeg har mulighet og lyst til å jobb på fiskebåt. Men jeg måtte få meg sveise sertifikat, jeg prøvde å finne ut av det men jeg er forsatt litt usikkert på hvilket kurs er det bra å beggyne med og sånn. Jeg har hatt sveising på skolen mag, tyg, elektrode sveising så det er ikke noe nytt for meg. Hvis dere vet noe om det så setter jeg pris på litt veiledning

Link to post
Share on other sites

@niko1, er det slik at du kan få jobb og har fått tilbud om jobb på fiskebåt dersom du har et gitt sertifikat? Da må du få vite fra reder hvilket sertifikat du trenger. Ingen andre kan svare på det regner jeg med.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hvis rederen krever sveisesertifikat, så kommer jo det selvsagt i tillegg til sikkerhetskurs og helseattest da. Hvorfor rederen har dette kravet kan man jo spørre seg om. Kanskje de skal bemanne en gammel rustholk som trenger mye rep. underveis :giggle:

 

niko1 skrev for 2 timer siden:

Men jeg måtte få meg sveise sertifikat, jeg prøvde å finne ut av det men jeg er forsatt litt usikkert på hvilket kurs er det bra å beggyne med og sånn. Jeg har hatt sveising på skolen mag, tyg, elektrode sveising så det er ikke noe nytt for meg. Hvis dere vet noe om det så setter jeg pris på litt veiledning

Det kommer ikke helt klart fram hva du lurer på @niko. Dessuten har du ikke sagt noe om hvilket sertifikat rederen krever, ei heller hvor du bor. Opplæringstilbud kan variere fra fylke til fylke. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvis rederen krever sveisesertifikat, så kommer jo det selvsagt i tillegg til sikkerhetskurs og helseattest da. Hvorfor rederen har dette kravet kan man jo spørre seg om. Kanskje de skal bemanne en gammel rustholk som trenger mye rep. underveis :giggle:

 

Det kommer ikke helt klart fram hva du lurer på @niko. Dessuten har du ikke sagt noe om hvilket sertifikat rederen krever, ei heller hvor du bor. Opplæringstilbud kan variere fra fylke til fylke. 

 

 

Skjerpings Komodo. Klarsyn er greia her.

Den gangen jeg jobbet som offshoreslave kunne jeg tatt sveisekurs med bakgrunn i fagbrev som industrimekaniker og/eller fagbrev som industrirørlegger. I forlengelse av sveisekurset kunne jeg tatt ett eller flere fagbrev innen forskjellige sveisemetoder. En annen routing var via yrkesskole. Og det var mange forskjellige sertifikatområder. Dette var på slutten av 80-tallet. Informasjonen er derfor gått ut på dato. Det enkleste sertifikatet var vel 'pinne på sort stål' og videre opp til TIG på mer avanserte materialer. Selv om jeg sveiset som del av et fagbrev, kvalifiserte ikke det til å ta sveisesertifikat. På land måtte man jo kunne sveise et rør som industrirørlegger. Hva man sveiser på en fiskebåt, vet jeg ikke. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev 34 minutter siden:

Den gangen jeg jobbet som offshoreslave kunne jeg tatt sveisekurs med bakgrunn i fagbrev som industrimekaniker og/eller fagbrev som industrirørlegger. I forlengelse av sveisekurset kunne jeg tatt ett eller flere fagbrev innen forskjellige sveisemetoder. En annen routing var via yrkesskole. Og det var mange forskjellige sertifikatområder. Dette var på slutten av 80-tallet. Informasjonen er derfor gått ut på dato.

Ja, informasjonen er nok litt utgått på dato som du sier. I mitt hode henger et fagbrev som platearbeider eller sveiser mye høyere enn et sveisesertifikat. Litt usikker på hvordan det var før, men på den tiden du snakker om så var det vel slik at man måtte ha fagbrev for å ta sertifikat? Det er sikkert noen sertifiserte sveisere her inne som kan bekrefte eller avkrefte det, men jeg mener det har blitt endringer i systemet slik at hvem som helst nå kan avlegge prøve og få sertifikat. Det tragiske med det er at kunnskapene da kun koker ned til at man kan følge en prosedyre og føre en sveisepinne på riktig måte. Alle faglige kvalifikasjoner, det være seg materialkunnskap, kunnskap om å velge ut og behandle elektroder, og all annen faglig kunnskap som skal ligge til grunn for å løse et fagbrev ikke behøver å være tilstede. 

 

Hulda skrev 34 minutter siden:

Det enkleste sertifikatet var vel 'pinne på sort stål' og videre opp til TIG på mer avanserte materialer.

Igjen, sikkert noen sveisere som vet mer om dette. Men det enkleste sertifikatet er vel å smeltesveise sammen to rørstusser med TIG uten tilsatstråd. Pinnesveising er det jo også en drøss forskjellige sertifikater på, men å tenne og føre den pinnen mener jeg at er et hakk opp. Selv den enkleste sveisestillingen med rutil tråd. 

 

Hulda skrev 34 minutter siden:

Hva man sveiser på en fiskebåt, vet jeg ikke. 

Ja si det. Men det er vel en god del ting som går i stykker og trenger vedlikehold. Kanskje de har sett et behov for en som kan ta tak i slike ting i ledige stunder? Det jeg ikke forstår er hva man skal sveise på en fiskebåt ute på havet som krever sertifikat. Er det i det hele tatt noe på en fiskebåt unntatt skroget som krever sertifikat? Noe løfteutstyr kanskje?

 

 

Link to post
Share on other sites

Slik var det ikke offshore. Der kunne du ha så mange fagbrev du bare orket å bære. Uten sertifikat fikk du ikke lov til å sveise så mye som en millimeter. Offisielt. Uansett måtte den sveiseren som var tildelt den spesifikke jobben, kvittere den ut. Alle gutta hadde fagbrev i et eller annet. Men en kunne ta sveisekurs som ikke var relatert til fagbrevet og avlegge sveiseprøve/sertifikat. Den gangen gikk sertifikatene ut på dato. En av gutta hadde borti 20 sertifikater innen sveis. Han greide ikke å vedlikeholde mer enn tre/fire. TIG gikk gjerne på materialer som SuperDuplex, SMO og Titan. På en fiskebåt bør man vel kunne sveise sort stål og rustfrie kvaliteter. Dermed har man en liten perm med sertifikater. Dette er bare tull.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 25 minutter siden:

Slik var det ikke offshore. Der kunne du ha så mange fagbrev du bare orket å bære. Uten sertifikat fikk du ikke lov til å sveise så mye som en millimeter.

Mulig jeg uttrykte meg utydelig, men slik er det jo onshore også. Har aldri hørt om et krav til fagbrev for å avlegge en sveis, men mange ganger er det krav til et spesifikt sertifikat. Det jeg mente med at et fagbrev henger høyere for min del er at det er to år på skole og to år i lære for å få et fagbrev. Et sertifikat kan man niøve seg på og avlegge på ei uke. Totalt uten kunnskaper om materialer, elektroder, maskiner bearbeidingsmetoder osv. Jeg synes det burde vært krav til fagbrev som platearbeider, sveiser eller industrirørlegger for å avlegge et sveisesertifikat. Slik det er nå så undergraves ordningen med fagutdannelse. Prispress i markedet gjør at bedriftene like gjerne kan omskolere en polsk baker til sveisespesialist på noen uker. 

Men når det er sagt så er det jo spesifikke områder hvor det er krav til sertifikater. Veldig mye kan sveises sertifikat, selv om arbeidsgiver selvsagt står fritt til å legge lista høyere og kreve sertifikat også der det ikke er forankret i forskrifter og standarder. 

 

niko1 skrev 14 minutter siden:

... jeg kan sveise ja men er utdanet sveiser 

Skrev du ikke over her at du var bilmekaniker?

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var innom sveis nokon år på 90tallet, var trur eg var oppi 16 sertifikater.   Det er godt forståelig om reder ønsker allsidig folk ombord,  men vist reder ønskser sveisekunnskaper må han spesifisere kva han ønsker.  Alle sertifikat går ut etter 6mnd, og for at sertifikat skal ha betydning må det foreligge sveiseprosedyre på jobben som skal gjerast i tilleg.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 1 time siden:

Det er godt forståelig om reder ønsker allsidig folk ombord,  men vist reder ønskser sveisekunnskaper må han spesifisere kva han ønsker.  Alle sertifikat går ut etter 6mnd, og for at sertifikat skal ha betydning må det foreligge sveiseprosedyre på jobben som skal gjerast i tilleg.  

Ja, ikke sant. Derfor ville jeg heller etterspurt en med fagbrev eller relevant erfaring hvis jeg var han rederen. Sitte på en fiskebåt å sveise etter WPQR er vel en heller uvanlig gesjeft. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...