Jump to content

Yamaha F60 2004 mod, kjente svakheter


Mort1

Recommended Posts

God Aften, folkens.

 

I morgen tenkte jeg å se på en båt med yamaha f60 2004 mod. Jeg er litt skeptisk pga motorens alder, og tæringsproblematikk. Altså, det jeg lurer på er om denne motoren er av de eldre firetakterene som er ekstra utsatt for tæring/rust i kjølekanaler og eksoskanaler? Evt andre svakheter mottas også med stor interesse.

Motorens gangtid er 240 timer.

Link to post
Share on other sites

Det aller viktigste er om sinkanoder i blokken er skiftet jevnlig. Er dette på stell har ikke motoren tæring.

Beste måten å sjekke tæring på er å ta av girhuset og lyse opp i stammen. Eksosrøret er det første som ryker. Er det helt og pent er motoren i orden.

Det er en sinkanode på hver sylinder. Bak et lite lokk er det en gummipakning. Pirk denne ut så er sinkanoden der. Bare å trekke ut. 4-5 cm lang. Er det bare bunnen igjen av anoden ville eg vært skeptisk.

 

Min forrige F50 var tæret hull i adapterplate. Måtte knuse bunnpanne for å få dritten av. Nytt eksosrør, bunnpanne og adapterplate er DYRT.

Min nåværende F50 har null tæring. (2000 mod). Men denne har hatt dokumentert jevnlig service.

 

termostaten ryker på disse motorene. Bør byttes med reg.reim intervall.

Regreim intervall er 5 år, men holder mye lengre. RYker regreimen så skjer intet annet enn at motor stopper. Ventiler tar ikke nedi stempler.

 

Girhus er normalt knallbra på disse. Aldri sett vann i oljen men kan jo sjekkes.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...