Jump to content

Auto guidance på Garmin plottere. Noe galt?!?


Mogens

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg en ting. Jeg har hatt 2 stk forskjellige Garmin kartplottere, og begge har hatt "auto guidance" funksjonen (at plotteren lager ei rute for deg, fra der båten er til der du skal). På min nåværende båt har jeg en Garmin GPSMAP 720S med Bluechart G2 vision kart. 

 

Det jeg stusser VELDIG på, er at når jeg lager meg ei rute, og den kan til og med være ganske kort, så virker det som om den HVER GANG lager ei rute hvor den går over et skjær eller to. I stedet for å lage ruta bitte litt til side for skjæret, så går den rett på. Hva er dette for en dustefunksjon? Det må jo være jeg som har gått glipp av noe her? Jeg har til informasjon plottet inn minstedybde på 3 meter på plotteren. 

 

Noen som vet?

 

Kan også legge til at jeg stusser litt på rutevalget til plotteren, altså at den ser ut til å lage ei lengre rute enn nødvendig, men det er ikke det viktigste problemet. Det er at den lager ei rute OVER skjær!

Redigert av Mogens (see edit history)

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Hadde samme på min 720s. Ruta var forsåvidt grei, men varslet for utrygt farvann eller noe slikt, i stedet for å legge ruta utenom skjæret. Jeg gikk selvsagt utenfor.. 

Er litt igjen før disse funksjonene er fullgode, Leker meg litt med Navionics på pc og telefon, alltid samme rute: Kristiansund til Hyllestad. Fordi jeg har lyst å ta den turen. Men uansett hva jeg endrer på, går ruten ytre over Hustadvika, og så mye uttaskjærs som mulig. Må legge til utallige punkt underveis, for å få ruten til å slik jeg vil. For eksempel Korssund vil ikke Navionics legge ruten innom, og der går det da myye større og dypere båter enn min 22foter .. 

Kanskje andre har bedre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Ja den varsler hver gang, og når jeg går og ser på ruta den har valgt så er det alltid over ett eller flere skjær. 100% ulogisk spør du meg, når den bare kunne tatt en litt annen vinkling på "streken" og kjørt forbi skjæret på trygg avstand, i stedet for rett over.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Har det samma på min 720xs, og har egentlig bare innfunnet meg med det. Autoguidance er greit som et slags utgangspunkt, men jeg går alltid over ruta og justerer og velger smartere veier f.eks. innaskjærs etterpå. Er litt knot selvfølgelig, men på en annen side er det en god anledning til å gjøre seg godt kjent med ruta. Når en seiler er det sjeldent man klarer å følge den lilla streken 100% alikevel, så da er det en kjempefordel å ha studert kartet litt på forkant. Men for å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg tror ikke det er noe galt med programvaren din.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Ja, jo, men det er jo heeeeelt korka at programmet virker til å ha en magnet som gjør at den MÅ over skjær :headbang:. Da burde de ikke hatt den funksjonen, for den irriterer mer enn den gjør nytte for seg! I tillegg er det ekstra ille m.t.p. hvor lett det burde være å legge ruta noen meter unna skjær...

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Ja, og det har jeg gjort. Den står på "normal" når det gjelder avstand til land, den står på "3 meter" når det gjelder minimumdybde og den står på "6 meter" når det gjelder maksimumshøyde (altså broer osv). Det er jo ikke noe mer å stille inn da som skulle kunne påvirke dette.

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt det! Helt siden jeg var guttungen har jeg laget ruter og lagt opp kurser til forskjellige destinasjoner! Dette synes jeg fortsatt er interessant og spennende! tviler på at systemet er så intelegent. Jeg har gått den gamle skole og lærte å navigere etter papirkart i marinen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med GPSMAP 720 og G2 kart har du tidligste versjon av Autoruting, den er som flere skriver etter min mening fin som et utgangspunkt, men langt i fra fullverdig. da den både alltid vil ha deg utaskjærs selv om det kan være et kortere alternativ innaskjæra, den legger ruta for nærme eller over grunner, og du kan ikke tilpasse ruta i ettertid.

 

Imidlertid er alt dette løst i nyere Garmin plottere der funksjonen er blitt riktig så god! Men du får dessverre ikke denne oppdateringen til 720 (som forøvrig er en god plotter)

Link to post
Share on other sites

Guest Sverrejo

Vi har en Garmin 922. Kjøpt april 2019. Autorouting fungerer meget godt. Rutene som legges opp går langt fra land og farer. Bruker autorouting og går gjennom ruten og korrigerer den slik at en får med seg opplevelser på turen. Tidligere Garmin var vel kjøpt i 2017 og har en 720 modell (?).   Den autoroutet meg over fjell og berg, måtte manuelt korrigeres på ruta. 

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev On 2.5.2020 at 10.02:

Med GPSMAP 720 og G2 kart har du tidligste versjon av Autoruting, den er som flere skriver etter min mening fin som et utgangspunkt, men langt i fra fullverdig. da den både alltid vil ha deg utaskjærs selv om det kan være et kortere alternativ innaskjæra, den legger ruta for nærme eller over grunner, og du kan ikke tilpasse ruta i ettertid.

 

Imidlertid er alt dette løst i nyere Garmin plottere der funksjonen er blitt riktig så god! Men du får dessverre ikke denne oppdateringen til 720 (som forøvrig er en god plotter)

Ja der har vi vel svaret jeg lurer på. Dumt de ikke kan "gi ut" denne oppdateringen til denne plotteren også, men det er vel sånn plottersalget består...

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Mogens skrev for 8 timer siden:

Ja der har vi vel svaret jeg lurer på. Dumt de ikke kan "gi ut" denne oppdateringen til denne plotteren også, men det er vel sånn plottersalget består...

Det kan du si! Garmin slutter som oftest med nye oppdateringer kort tid etter at et produkt går ut av salg. 720 gikk vel ut i 2014 (eller om det var 2015) samt at jeg ikke er helt sikker på at prosessoren hadde hengt med på alle nye funksjoner. Men likevel enig i at det gjerne kunne fortsatt med i hvert fall noen av de nye funksjonene som oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 3 timer siden:

Det kan du si! Garmin slutter som oftest med nye oppdateringer kort tid etter at et produkt går ut av salg. 720 gikk vel ut i 2014 (eller om det var 2015) samt at jeg ikke er helt sikker på at prosessoren hadde hengt med på alle nye funksjoner. Men likevel enig i at det gjerne kunne fortsatt med i hvert fall noen av de nye funksjonene som oppdatering.

 

Ja de kan muligens dekke seg under at prosessoren blir utrangert i forhold til de nyeste plotterne, men stusser allikevel over en del av dette! 

Pioner 8, With 10, Pioner 13, Rana 16US, Nor-Dan Summer Family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...