Jump to content

Gjengestørrelse 35mm propellaksel Polar 29 1982mod


jope

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vet gjengestørrelse på 35mm propellaksel, sannsynligvis fra 1982 og står på en Polar 29 med MD 40 motor

Mutter er tært opp og har prøvd 7/8" UNC som er for stor, 3/4" UNC som er for liten

 

Fant en tråd fra tidligere som mener det er 7/8" UNC 

 

Mutter som stod på er dessverre kommet bort hos butikk som leverte meg nye muttere

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er riktig på den akselen, men jeg kjøpte ny mutter til en Joda 24 fra slutten av 70 tallet. Der var det en standard M20 mutter. Jeg kjøpte mutter i en båtutstyrsforretning til 35 mm propellaksel og fikk da en M20x1,5, altså fingjenger. Men den passet ikke. Det skulle være M20. Dette er nokså nøyaktig 1 mm større en 3/4" UNC.

Link to post
Share on other sites

jope skrev for 8 timer siden:

... har prøvd 7/8" UNC som er for stor, 3/4" UNC som er for liten

 

Hvis du skal finne ut hvilke gjenger du har må du måle. Mål diameter utvendig på gjengene og stigningen med et gjengelære. Så går du inn i en tabell og finner ut hva slags gjenger du har. Dette har vært beskrevet med bilder og tabeller i en rekke tråder tidligere, så det er bare å søke fram noen gamle tråder. Det er ikke gitt hva slags gjenger du har ut fra akseldimensjonen. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...