Jump to content

Lowrance HDS 12 Gen 2 touch- Waypoint forsvinner, får ikke opp Autopilot


Komodo

Recommended Posts

Som beskrevet på side 84 i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/84/#comments har jeg montert autopilot på Dracojolla. 

 

Denne har jeg imidlertid ikke fått til å funke. Det har også dukket opp flere utfordringer i denne forbindelsen. Kort oppsummert arter det seg slik:

 

  • Instrumentet var koblet opp med to svingere, en Airmar B148 gjennomgående bronsesvinger som gir ekkoloddsignal og downscan, og en avlang svinger for structurescan (SS147?). Dette fungerte fram til jeg oppdaterte software.
  • Fikk så beskjed om at jeg måtte oppdatere software på instrumenter for å kunne installere autopiloten på instrumentet.
  • Lastet ned oppdatert software på et SD kort fra https://downloads.lowrance.com/software/index.html?r=117 Kortet satt jeg i instrumentet, og da jeg slo på startet oppdateringen av seg selv.
  • Med ny software så finner jeg autopilot i menyen, men får ikke til å sette den opp.
  • Etter at jeg kjørte oppdateringen har det også oppstått noen andre utfordringer:
    • Gamle lagrede waypoint forsvant plutselig fra skjermen. Det merkelige er at ikke alle forsvant, men mange. det enda mer merkelige er at når jeg slår instrumentet av og på så dukker det opp noen waypoint, mens andre forsvinner. Hvis jeg slår av og på instrumentet 10 ganger så kan jeg være heldig en av gangene og se alle waypoints. Dersom et waypoint ikke synes, men jeg vet ca hvor det er, kan jeg trykke på skjermen og få opp pointet. Så det er tydelig at informasjonen ligger der, den vises bare ikke hver gang. Jeg klarer heller ikke å se noen logisk sammenheng i hvilke waypoint som forsvinner og når. Hvis jeg setter et nytt waypoint så synes heller ikke det (dersom jeg ikke er så heldig at den tilfeldigvis akkurat da viser alle WP).
    • Temperaturvisningen er borte. Det står fremdeles Temp. øverst i venstre hjørne, men temperaturen vises ikke.
    • Structurescan har sluttet å virke. Downscan forsvant også, men der var det bare å endre oppsettet til å kun vise "ned", da kom den tilbake.

 

Jeg har forsøkt så godt jeg kan å søke på Lawrance sine hjemmesider, men jeg klarer ikke å finne noen gode og detaljerte manualer. Jeg fant en manual for å bruke autopiloten, men ikke for selve installasjonen. Den mystiske oppførselen med waypoint som forsvinner avhengig av dagsformen til plotteren virker på meg mest som en "bug" i softwaren. Jeg forsøkte derfor å laste ned og installere den på nytt, men det virker som om når oppdateringen først er gjort, så vil den ikke starte ny oppdatering automatisk når jeg setter inn SD kortet. 

 

 

Her er svingerene jeg bruker. Har en svinger til ombord også, men den er ikke i bruk nå.

2109828029_SvingereDraco2.jpg.d028269dbe5b02efa182c66f0f33ae83.jpg

 

1116280201_SvingereDraco7.jpg.445b6034a510c8d7368b1b8daf6025eb.jpg

 

 

Her er et par skjermbilder fra Youtube. Filmen er en snutt som er spilt inn med Lawrances egen ekspert på området, Jacob Scott.

2118928250_FraYoutube01.PNG.617b5cca7a1c3167a496e543dd0f486e.PNG

 

2136987189_FraYoutube02.PNG.3c3be2f9c5a6ab9811e9443bf46a89b4.PNG

 

1579747613_FraYoutube03.PNG.94720cbc62de08a141a22132a47b43bb.PNGS

 

Link til videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=QGRFtxc-yYk

 

Jeg kommer så langt som til det andre bildet. Men det han gjør i videoen da er at han går tilbake i menyen, og da har "Autopilot" lagt seg synlig (mellom sonar og fuel). Det skjer ikke hos meg.

 

Jeg vet det er noen guruer på ekkolodd, plottere og Lawrance her inne (bla. @abbor og @Team Colibri ? ) , så jeg håper noen kan gi meg noen gode tips på dette. Slik det er nå fungerer altså ikke waypoint som det skal, structurescan fungerer ikke, og autopiloten har jeg ikke fått til å virke.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Her er forvrig et bilde av visningen før opptateringen. Som man ser her har jeg visning av temperatur helt øverst til venstre, og structurescan virker. Men jeg må si at visningen på structurescan er en skuffelse. Det er vesentlig dårligere enn når jeg bruker det samme instrumentet i Viksunden. 

20191003_180108.jpg.3f6c12d6f9e3796a22f1f160f4604e92.jpg

 

Her er et bilde etter oppdateing. Visning av temperatur er borte, og WP kommer og går for hver gang instrumentet slås av og på. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg har gått inn på installasjon og dobbeltsjekket at den ligger inne med samme giver (B148 = HDI 50/200). 

1044104216_20200421_142036-Copy.jpg.77d5a01f7197c163decfc78eddf09fc0.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg vært i båten og prøvd, og tipset om "hard reset" førte fram :thumbsup: Det er vel det som også kalles å gjeninnstille fabrikkoppsett? Gjorde først et forsøk på å overføre waypoints til et SD kort, men jeg er usikker på om det ble noen suksess. Når jeg putter SD kortet i pcen får jeg opp at det ligger ei fil der som heter waypoint_ruter_spor eller noe i den duren, men den er kun på 22mb, kan det stemme? det er vel ca 100-150 wp som var lagret tenker jeg. Når jeg setter kortet i plotteren får jeg i alle fall ikke til å legge dem tilbake i instrumentet. Noen som har tips til det? 

 

Uansett. Jeg fikk nå opp autopilot i menyen, så da regner jeg med at jeg kan fortsette installasjonen derfra. Jeg fikk også opp temperaturvisningen etter å ha lagt inn den (og alt annet) på nytt. Downscan fungerer som den skal etter at jeg la inn giver på nytt, men jeg får fremdeles ingen visning på structurescan. 

 

Framgangsmåten for å komme inn på wp for å overføre dem var å gå inn på startmeny - filer - waypoint/ruter/spor. Der var det et valg for å eksportere filene. 

Link to post
Share on other sites

Slik lagrer du waypoints til minnebrikke:

https://teamcolibri.blogspot.com/2018/10/hvordan-lagre-waypoints-pa-lowrance-hds.html

Dette beskriver Gen 1 og Gen 2, men det er veldig likt på Gen 2 Touch men du har tydeligvis skjønt fremgangsmåten allerede. :)

Ja, filen er veldig liten.

Hvis filen ble korrupt, kan du få trøbbel med å re-importere. Last filen opp til en fildelingstjenste ala Google Disk, og send meg linken, så kan jeg se om jeg får reddet filen.

 

Lagring av waypoints og hard reset etter oppdatering anbefaler jeg at gjøres ved enhver oppdatering med Lowrance, Simrad og B&G. 

 

StructureScan ER downscan og SideScan, bare velg om du skal se ned eller høyre+venstre i menyen til høyre i bildet du ser Downscan.

Link to post
Share on other sites

Den beskrivelsen i bloggen din var jo bare helt kanon! Som du sier så ser det jo ut til at jeg fikk til akkurat det, men jeg fatter ikke hvorfor produsenten ikke kan lage en like detaljert og illustrativ beskrivelse :thumbsdown:  Nå i disse dager er det jo lekende lett å lage slike manualer som de kan legge ut på hjemmesidene sine. Det kunne spart brukerne for mye irritasjon og frustrasjon. 

 

Mange av problemene mine løste seg øyeblikkelig da jeg tok "Hard Reset". Men det er fremdeles en ting jeg ikke får til å funke, og det er sidescan. Downscan fungerte straks da jeg la inn riktig giver og ba den om å se ned. Men for sidescan får jeg ikke opp noen visning, til tross for at den viser høyre/venstre som du også ser på bildet lenger opp. Noen tips på akkurat det? Jeg lurer også på hvorfor jeg får så dårlig visning på sidescan i Dracoen. Under ser du et bilde jeg tok med samme instrument og lik svinger i Viksunden (familiens moderskip). Mye tydeligere visning der. Det er jo nærliggende å tenke plassering av svinger, men jeg kan ikke fatte at det skal være årsaken. Skal se om jeg klarer å finne et bilde av hvordan den er plassert. På Viksunden står jo svingeren dypere, men der er det også mer kjøl som kan være i veien. Bildet er allikevel av en helt annen kvalitet, ref. bilde litt lenger opp her. 

 

DSC_0004.jpg.c285ce9bd8a7d56b2910fb3d6752f3d6.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering på HDS1èn.

 

I dag fikk jeg til å legge waypointene tilbake på plotteren. Det var ganske enkelt, men jeg hadde rett og slett gjort litt feil. Igjen så er det ganske irriterende at produsenten og importøren ikke sørger for å legge ut gode bruksanvisninger på slike ting. 

 

Fikk også opp autopiloten i menyen, så da fikk jeg kjørt en kalibrering av ror som vist på denne filmen med Jacob Scott

https://www.youtube.com/watch?v=QGRFtxc-yYk&list=RDCMUCK5dhKh-EFxr6uMv_0h_6PQ&index=1

Håper da at resten av AP installasjonen skal gå greit, og brukermanual har jeg funnet her

https://www.lowrance.com/nb-no/hjelp-og-Support/

 

Det jeg står igjen med av problemer nå er at sidescan ikke fungerer lenger. Så om noen har tips på det så er jeg takknemlig :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 2.5.2020 at 11.27:

Den beskrivelsen i bloggen din var jo bare helt kanon! Som du sier så ser det jo ut til at jeg fikk til akkurat det, men jeg fatter ikke hvorfor produsenten ikke kan lage en like detaljert og illustrativ beskrivelse :thumbsdown:  Nå i disse dager er det jo lekende lett å lage slike manualer som de kan legge ut på hjemmesidene sine. Det kunne spart brukerne for mye irritasjon og frustrasjon. 

 

 Men det er fremdeles en ting jeg ikke får til å funke, og det er sidescan. Downscan fungerte straks da jeg la inn riktig giver og ba den om å se ned. Men for sidescan får jeg ikke opp noen visning, til tross for at den viser høyre/venstre som du også ser på bildet lenger opp. Noen tips på akkurat det? Jeg lurer også på hvorfor jeg får så dårlig visning på sidescan i Dracoen. Under ser du et bilde jeg tok med samme instrument og lik svinger i Viksunden (familiens moderskip). Mye tydeligere visning der. Det er jo nærliggende å tenke plassering av svinger, men jeg kan ikke fatte at det skal være årsaken. Skal se om jeg klarer å finne et bilde av hvordan den er plassert. På Viksunden står jo svingeren dypere, men der er det også mer kjøl som kan være i veien. Bildet er allikevel av en helt annen kvalitet, ref. bilde litt lenger opp her. 

 

 

 

 

Takk. :) Lowrance har strengt tatt en video på YT som viser akkurat det samme på en Gen 2 Touch, men den fant jeg ikke når jeg prøvde å søke den opp. 

 

Vi har en plan om å lage noen flere "how to"-videoer selv til vår egen YT-kanal. Jeg la nylig ut en om kildevalg med NMEA2000, og skal følge opp med noen flere etterhvert som tiden tillater det. Har bestilt skikkelig tripod nå, så neste video blir forhåpentligvis med hakket mer stødig kameraføring enn den siste hvor jentungen på 10 stod for filmingen med min Iphone 7. :D

 

Hvilken ekkoloddgiver har du som 2D? Hvis det er en HDI, så IKKE velg HDI som ekkoloddgiver. HDSen din takler bare en kilde til SructureScan av gangen så har man to må man "lure" den litt. Har du 83/200-HDI så velg HST-WSTBL, har du 50/200-HDI så velg HST-DFSBL som 2D. Da bør den ta både DownScan og SideScan fra LSS-giveren

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Team Colibri skrev 26 minutter siden:

Hvilken ekkoloddgiver har du som 2D?

Se sitat under av første post:

 

Komodo skrev On 1.5.2020 at 13.14:
  • Instrumentet var koblet opp med to svingere, en Airmar B148 gjennomgående bronsesvinger som gir ekkoloddsignal og downscan, og en avlang svinger for structurescan (SS147?). Dette fungerte fram til jeg oppdaterte software.

 

Her er svingerene jeg bruker. Har en svinger til ombord også, men den er ikke i bruk nå.

2109828029_SvingereDraco2.jpg.d028269dbe5b02efa182c66f0f33ae83.jpg

 

1116280201_SvingereDraco7.jpg.445b6034a510c8d7368b1b8daf6025eb.jpg

 

Og her er bilder av etikettene på giverne:

676803270_20190529_121851-Copy.jpg.fdd93d429f83209b065d6171970918fc.jpg

 

DSC_1204.JPG.b6f07770cfe29c77e4823d9d721d94f2.JPG

 

867511353_SvingereDraco9.jpg.dd185efd29f158accee9f3f272b4a2ee.jpg

 

Var det svar på spørsmålet?

 

Team Colibri skrev 26 minutter siden:

Hvis det er en HDI, så IKKE velg HDI som ekkoloddgiver. HDSen din takler bare en kilde til SructureScan av gangen så har man to må man "lure" den litt. Har du 83/200-HDI så velg HST-WSTBL, har du 50/200-HDI så velg HST-DFSBL som 2D. Da bør den ta både DownScan og SideScan fra LSS-giveren

Dette synes jeg er utrolig forvirrende. Her kunne jeg ønsket meg en tabell som viser hvilken svinger jeg skal velge i menyen på plotteren i forhold til navn/nummer på den svingeren jeg har. Finnes det? Men ut fra det du beskriver skal jeg altså velge HST-DFS8BL fra menyen i plotteren, stemmer det?

 

Eks: Jeg har en B148 svinger, og en sidescansvinger som heter SS147 om jeg forstår det rett. Ingen av disse står i lista over svingere i plotterens meny. I Viksunden har jeg en tredje svinger. Også den er en stor gjennomgående type, men av plast, ikke bronse. Den ser slik ut:

IMG_2422.JPG.02fc0b02edc4233befef153e66d40a20.JPG

 

Når jeg henvendte meg til butikken der jeg har kjøpt instrumetet og giverne fikk jeg beskjed om å stille instrumentet på B60 når jeg skal bruke det i Viksunden (der fungerer alt, eller gjorde i alle fall det i fjor), og på HDI 50/200 når jeg bruker det i Dracoen. For ordens skyld så er det altså det samme instrumentet som jeg flytter mellom våre to båter. 

 

Når det gjelder kvaliteten på sidescan så var jo det dårlig i Dracoen også i fjor (mens det ennå virket). Den eneste forklaringen jeg finner går på plassering. 

Her er to bilder av hvordan giveren min er plassert. Skroget på Dracoen er såpass flatt bak i hekken, så jeg kan ikke helt forstå at plasseringen skal være dårlig. Og til babord er det jo ingenting som kan komme i veien for signalet.

 

Innvedig:

1716372495_SvingereDraco3.jpg.399550830865dc5538a6cdba876ae72d.jpg

 

Utvendig:

1534411610_SvingereDraco4.jpg.1bc93513b24aa6a5eca92d94ce107a0c.jpg

 

Sidescan i Dracoen, rett og slett ubrukelig:

20191003_180108.jpg.4c8151551569e555a286e3f5661193ad.jpg

 

Sicesckan i Viksunden. En helt annen kvalitet her. Dybden er jo også det dobbelte:

DSC_0004.jpg.153666861f9190890449eaa06633e3fd.jpg

Link to post
Share on other sites

Hmm, nå kjenner jeg at forvirringen er i ferd med å nå et nytt nivå.... 

 

Det du sier er altså at jeg skal velge Airmar B60 i Dracoen også? Hva tenker du om forlaget fra Team Collibri om å velge HST-DFSBL? Tror jeg må få tatt en tur ned i båten å teste. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ok, det var jo forsåvidt det jeg fikk beskjed om da jeg kjøpte den siste bronsesvingeren. Altså at den var lik den som sitter i Viksunden, bare i bronse istedet for plast. 

Jeg for sykle ned i havna og teste, kommer tilbake med rapport :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Som over, HST-DFSBL eller B60 er tilnærmet like så det spiller liten rolle. Du kan teste litt og se hva som gir best resultat, begge deler er "riktig". Poenget er bare å få HDSen til å se bort fra DownScan-elementet i HDI-giveren og bare bruke den for 2D (2D - det vanlige ekkoloddbildet).

 

SideScan i Dracoen.

Her er det noe som ikke er som det skal ja. Det er mulig jeg blir lurt av perspektivet på bildet ditt her:

Svingere Draco 4.jpg

 

Men er ekkoloddgiverne virkelig vannrett sideveis når båten er i vannet? Fra bildet ser det ut som giveren "skyter" noe oppover, og det vil medføre drastisk reduksjon i ekko tilbake og svake bilder ala det du postet. Hvordan ser DownScan ut?

 

Alternativt kan effekten være et problem. Hvis det er tilfellet bør forhandler gjøre en test av giverne (Airmar har et instrument for det) for å sjekke at de fungerer som de skal. 

 

Link to post
Share on other sites

Team Colibri skrev 1 time siden:

Som over, HST-DFSBL eller B60 er tilnærmet like så det spiller liten rolle. Du kan teste litt og se hva som gir best resultat, begge deler er "riktig".

Poenget er bare å få HDSen til å se bort fra DownScan-elementet i HDI-giveren og bare bruke den for 2D (2D - det vanlige ekkoloddbildet).

Jeg var nede i båten i går og testet, og da forsøkte jeg alle givere i lista. De to du nevner her forsøkte jeg flere ganger. Forsøkte også å endre frekvensen, følsomheten osv., men det fungerer ikke uansett. Med disse to alternativene fungerer verken downscan eller sidescan. Når jeg setter den tilbake på HDI 50/200 kommer downscan opp med en gang, men sidescan er helt borte. 

 

Team Colibri skrev 1 time siden:

SideScan i Dracoen.

Her er det noe som ikke er som det skal ja. Det er mulig jeg blir lurt av perspektivet på bildet ditt her:

...

Men er ekkoloddgiverne virkelig vannrett sideveis når båten er i vannet? Fra bildet ser det ut som giveren "skyter" noe oppover, og det vil medføre drastisk reduksjon i ekko tilbake og svake bilder ala det du postet. Hvordan ser DownScan ut?

Downscan fungerer bra. Det er nok riktig som du sier at sidescan giveren peker litt oppover, den sitter jo mot skroget. Når jeg kjører i helt sakte fart vil jo skroget ha noe stigning hele veien, med det dypeste punktet bak. Du har sikkert rett i at det spiller inn på kvaliteten på bildet, men her må det være mer feil, for jeg får jo ikke noe bilde i det hele tatt. Før jeg tok oppdatering på softwaren hadde jeg tross alt et bilde til begge sider, til tross for at det var dårlig i forhold til den visningen jeg får i Viksunden. Se på de to bildene jeg la ut i går, så der du kvalitetsforskjellen fra om instrumentet står i Viksunden eller i Dracoen. Men nå har jeg ikke noe visning i det hele tatt... Beskjeden jeg fikk fra forhandler var altså at plotteren skulle stå på HDI 50/200 når instrumentet er i Dracoen, da fikk jeg det dårlige bildet du ser over. Jeg antar at de har ringt importør eller noe for å få det svaret der (uten at jeg vet det). 

 

Team Colibri skrev 1 time siden:

Alternativt kan effekten være et problem. Hvis det er tilfellet bør forhandler gjøre en test av giverne (Airmar har et instrument for det) for å sjekke at de fungerer som de skal. 

Det er jo et alternativ. Et annet alternativ er å få testet et annet instrument i båten min. 

 

Link to post
Share on other sites

Team Colibri skrev for 4 timer siden:

Som over, HST-DFSBL eller B60 er tilnærmet like så det spiller liten rolle.

For å presisere:

Bronsesvingeren jeg har i Dracoen heter Airmar B148. Svingeren jeg har i Viksunden, som ser omtrent lik ut men er av plast husker jeg ikke hva heter. 

 

Denne svingeren, som er limt inn i skroget på Dracoen monterte jeg som en midlertidig løsning rett etter sjøsetting da det viste seg at bronsesvingeren ikke passet på instrumentet. Jeg måtte derfor bestille en overgangskabel til den. Svingeren på bildet her er for hekkmontering, og den brukte jeg på den forrige jolla vi hadde. På ledningen til den sitter det en klistrelapp hvor det står HST-DFSBL.

475840047_SvingereDraco5.jpg.61a30e2815ef45c5455ef75f62952693.jpg

Link to post
Share on other sites

zipp skrev 1 time siden:

Har ikke den B 148 giveren du har 9 pinnplugg, da må du sette den den svarte kontakten bak på HDSen din.

du vil ikke få sidescan til å virke med overgangskabel i den blåe kontakten 

 

Nå er forvirringen i ferd med å nå et enda høyere nivå. Jeg skal dobbeltsjekke farger, antall pin, og plasseringer etterpå. Men så lenge jeg har to svingere, en for ekkolodd/downscan, og en for sidescan, så er det jo ikke flere uttak å velge i bakpå instrumentet. Fritt etter hukommelsen står det 《SONAR》 på en inngang, og 《STRUCTURE》 på en annen. Flere innganger er det vel ikke til givere. Mener du at de skal bytte plass? Eller tenker du at jeg ikke kan bruke sidescan i kombinasjon med Airmar B148? Eller kommer B148 med forskjellig antall pin, slik at jeg kan ha fått feil giver?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg testet litt mer, samt drøftet problemene med @zipp over telefon. Det merkelige er at både downscan og sidescan fungerte i fjor, selv om sidescan fungerte vesentlig dårligere enn når jeg har instrumentet koblet opp i Viksunden (vår andre båt). Bildene over viser jo også dette. Men etter at jeg oppdaterte softwaren på maskinen har jeg ikke fått sidescan til å virke. Vi ble enige om at det kan virke som om det er en bug i softwaren. Det jeg synes er pussig er at det må vel være flere enn meg som har sidescansvinger og samme software. 

 

Jeg har også problemer med å gjennomføre kalibrering av gps-kompasset i henhold til beskrivelsen i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=cV4rMgvBodc&feature=youtu.be

 

Her skal man kjøre båten i ring med 2-3 grader/sekund, og svinge 390 grader på 130-190 sekunder. Dette fikk jeg ikke til. Kjørte i ring en hel rekke ganger, og forsøkte så godt jeg kunne å holde mellom 2 og 3 grader, men allikevel kjørte jeg i ring helt til tiden gikk ut fire ganger. Da ga jeg opp. 

 

Flere som har hatt problemer med å få til denne kalibreringen?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...