zipp Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Komodo skrev 9 minutter siden: Da har jeg testet litt mer, samt drøftet problemene med @zipp over telefon. Det merkelige er at både downscan og sidescan fungerte i fjor, selv om sidescan fungerte vesentlig dårligere enn når jeg har instrumentet koblet opp i Viksunden (vår andre båt). Bildene over viser jo også dette. Men etter at jeg oppdaterte softwaren på maskinen har jeg ikke fått sidescan til å virke. Vi ble enige om at det kan virke som om det er en bug i softwaren. Det jeg synes er pussig er at det må vel være flere enn meg som har sidescansvinger og samme software. Jeg har også problemer med å gjennomføre kalibrering av gps-kompasset i henhold til beskrivelsen i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=cV4rMgvBodc&feature=youtu.be Her skal man kjøre båten i ring med 2-3 grader/sekund, og svinge 390 grader på 130-190 sekunder. Dette fikk jeg ikke til. Kjørte i ring en hel rekke ganger, og forsøkte så godt jeg kunne å holde mellom 2 og 3 grader, men allikevel kjørte jeg i ring helt til tiden gikk ut fire ganger. Da ga jeg opp. Flere som har hatt problemer med å få til denne kalibreringen? Hei Prøv å nedgrader softwaren slik vi snakket om, bare for å eliminere noen feil med softwaren Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 zipp skrev 21 minutter siden: Prøv å nedgrader softwaren slik vi snakket om, bare for å eliminere noen feil med softwaren Ja, takk for det tipset zipp Lista blir da som følger Ta ut waipoint på nytt og kjøre en ny "hard reset" Installere en eldre versjon av software for å finne ut om det kan være en bug i nyeste software Ringe en voksen for å få hjelp zipp gjorde meg forresten oppmerksom på en litt merkelig ting. På etiketten på esken til bronsesvingeren står det at det er en 9-pin giver: Det er jo litt merkelig, for kontakten på giveren har kun 5 pinner. Til venstre er pluggen til sidescan, og til høyre er den fra B148. Den fra B148 svingeren har imidlertid som nevnt over en overgangskabel, og i andre enden av den er det kun fire av hullene som har stift: Dette er kontakten som går fra giveren og inn på overgangskabelen. Den har altså 5 pinner. Jeg vet ikke om det har noe å si, men det var jo litt rart. Som nevnt over fungerer jo downscan, og sidescan fungerte til en viss grad fram til jeg oppgraderte software... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 B148 er en gjennomgående 50/200 kHz HDI svinger, den må kobles til blå 7-pins kontakt. Skal den brukes sammen med StructureScan transducer så må HST-DFSBL eller B60-5k velges i installasjonsmenyen for å sørge for at DownScan ikke brukes. 4/5 pinner er nok for denne svingeren for 50/200 kHz og DownScan elementene er koblet i paralell. Men vanlig ekkolodd på sort 9-pinns koktakt støttes bare med Gen3 eller nyere. StructureScan svinger kobles til svart 9-pins kontakt og skal ikke konfigureres. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Og der var @abbor på plass også abbor skrev 23 minutter siden: B148 er en gjennomgående 50/200 kHz HDI svinger, den må kobles til blå 7-pins kontakt. Den koblingen du beskriver er jo egentlig den eneste mulige. 9-pins kontakten (den svarte) passer jo kun til sidescan-giveren, så da er det jo kun den blå helt ytterst igjen for å putte B148 giveren inn i. Det står jo også på baksiden: abbor skrev 23 minutter siden: Skal den brukes sammen med StructureScan transducer så må HST-DFSBL eller B60-5k velges i installasjonsmenyen for å sørge for at DownScan ikke brukes. Men der ramler jeg av. Hvis jeg velger en av de to valgene der så virker verken downscan eller stucturescan. Når jeg bruker instrumentet i Viksunden derimot, så stiller jeg den på B60-5k. abbor skrev 23 minutter siden: 4/5 pinner er nok for denne svingeren for 50/200 kHz og DownScan elementene er koblet i paralell. Men vanlig ekkolodd på sort 9-pinns koktakt støttes bare med Gen3 eller nyere. Takk for den oppklaringen, da ble jeg litt klokere Som du ser av bildene over så er jo heller ikke 9-pins aktuelt for meg. Et mysterium er derimot hvorfor det står 9 pin på esken, mens pluggen kun har 5... abbor skrev 23 minutter siden: StructureScan svinger kobles til svart 9-pins kontakt og skal ikke konfigureres. Takk, veldig greit å vite. Akkurat det har vel også blitt nevnt tidligere her, har ihvertfall skjønt såpass nå. Så derfor; gjør jeg noe feil, eller er det noe feil med utstyret? Det virket jo på både downscan og sidescan i fjor. Da stilt inn på HDI 50/200 som beskrevet tidligere (selv om bildene var elendige). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 5.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2020 Vi bruker betegnelsen 9-pinns kontakt for kontakten med 9 mulige posisjoner uavhengig av hvor mange av posisjonene som har pinner eller hylser. En 7-pinns svinger kan ikke kobles til svart 9-pinns kontakt på HDS Gen2 Touch via adapter fordi denne kontakten bare støtter StructureScan. Det tyder på at StructureScan ikke virker hos deg av en eller annen grunn. Når en har en StructureScan svinger tilkoblet må DownScan for HDI kobles ut slik at HDI DownScan og StructureScan støyer ned hverandre. Dette gjøres ved å velge en svinger som har samme 50/200 kHz parametre som 50/200 kHz HDI, men som er uten DownScan element. Ekkoloddet vil da ikke sende et DownScan puls på 455 eller 800 kHz etter at 50 eller 200 kHz pulsen er sendt. Det beste hadde vært hvis du fikk testet dine svingere med en annen Lowrance HDS med StructureScan. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 abbor skrev for 20 timer siden: Vi bruker betegnelsen 9-pinns kontakt for kontakten med 9 mulige posisjoner uavhengig av hvor mange av posisjonene som har pinner eller hylser. En 7-pinns svinger kan ikke kobles til svart 9-pinns kontakt på HDS Gen2 Touch via adapter fordi denne kontakten bare støtter StructureScan. Takk for den oppklaringen abbor, det forklarer jo at det står 9-pin på etiketten selv om den kun har 5 poler Å koble feil er nok ikke noe tema, det er ganske gitt for mine to svingere pluss power og AP. abbor skrev for 20 timer siden: Det tyder på at StructureScan ikke virker hos deg av en eller annen grunn. Ja, det er jo åpenbart, de andre tre funksjonene fungerer jo (kart, ekkolodd og downscan). Men siden sidescan også virket i fjor er jeg 99% sikker på at det må ha med software + innstillinger å gjøre. Det var da jeg monterte autopilot problemene begynte å melde seg. Lurte først på hvorfor jeg ikke fikk opp AP i lista, da fikk jeg greie på at jeg måtte oppdatere software. Da mistet jeg også sidescan. abbor skrev for 20 timer siden: Når en har en StructureScan svinger tilkoblet må DownScan for HDI kobles ut slik at HDI DownScan og StructureScan støyer ned hverandre. Dette gjøres ved å velge en svinger som har samme 50/200 kHz parametre som 50/200 kHz HDI, men som er uten DownScan element. Ekkoloddet vil da ikke sende et DownScan puls på 455 eller 800 kHz etter at 50 eller 200 kHz pulsen er sendt. Det du skriver høres jo logisk ut, og er jo også i tråd med det @Team Colibri skriver. Det jeg ikke forstod var at hos meg så virket jo både sidescan og downscan i fjor, og da med innstillingen "HDI 50/200". Men det du sier forklarer kanskje delvis hvorfor jeg fikk mye dårligere visning på sidescan i Dracoen enn det jeg fikk i Viksunden? Derimot forklarer det ikke hvorfor jeg måtte stille om giver for hver gang jeg flyttet instrumentet mellom Viksunden og Dracoen. Hvis jeg lot instrumentet så på "Airmar B60" (som jeg måtte bruke for at det skulle funke i Viksunden), funket det ikke i Dracoen. Kan dette ha med software å gjøre? Så vidt jeg kan forstå har jeg samme giver for sidescan i Viksunden og i Dracoen, men den runde ekkoloddgiveren i Viksunden (se bilde lenger opp) har jeg ikke fått lest av lappen på nå, så jeg vet ikke hva den heter. abbor skrev for 20 timer siden: Det beste hadde vært hvis du fikk testet dine svingere med en annen Lowrance HDS med StructureScan. Det er en ide som jeg også har tenkt på. Jeg har en bekjent som har HDS 12, men jeg tror dessverre han har et Gen3 instrument. Et alternativ er jo også å ta med instrumentet mitt til båten hans og prøve det der. I går fikk jeg hjelp av @VegJoh til å se på dette. Han er vel ikke ekkoloddspesialist, men han er en guru med alt som har skjerm og knapper, og min faste støttespiller der. Han fant bla. ut at den softwaren jeg hadde installert ikke var den nyeste. Den var datert 2016, mens det lå en fra 2019 ute også. Det neste som blir prøvd nå er å laste ned en oppdatering av StructureScan 3D. Denne er datert mars 2020. Håper at denne oppdateringen samt en ny hard reset er det som skal til for å få fart på sakene. https://downloads.lowrance.com/software/index.html?r=3403 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zipp Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Hei du kan ikke bruke den softwaren . Den er til 3 D modulen . Du har siste soft på maskinen din Redigert 6.Mai.2020 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Hmm, nyttig info. Jeg trodde den softwaren var for sidescan svingeren spesielt. Da har jeg misforstått. Går ut og polerer vinterfelgene til bilen istedenfor å dra i båten da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zipp Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Komodo skrev for 1 time siden: Hmm, nyttig info. Jeg trodde den softwaren var for sidescan svingeren spesielt. Da har jeg misforstått. Går ut og polerer vinterfelgene til bilen istedenfor å dra i båten da ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 (redigert) Forskjellen på software fra 2016 og 2019 er sannsynligvis bare relatert til GPS. Det er ikke overraskende at StructureScan virket med HDI valgt som svinger. Som jeg har skrevet tidligere i tråden så skal ikke StructureScan svingeren konfigureres. Hvis HDI er valgt som svinger så er DownScan signalene tilkoblet HDI svingeren, SideScan er tilkoblet StructureScan svingeren og mest sannsynlig er DownScan også tilkoblet StructureScan svingeren. En StructureScan svinger sender på både DownScan og SideScan samtidig, siden DownScan også er koblet til HDI som har bredere DownScan strålevinkel enn StructureScan svingeren blir det sammenblanding av DownScan og SideScan signaler. Det blir sannsynligvis dobbelt med DownScan signaler og det er sannsynligvis også litt tidsforskyvning mellom DownScan signalene fra de to svingerene. Ikke merkelig med dårlig kvalitet på StructureScan da. Redigert 6.Mai.2020 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2020 Gen2 Touch og Gen3 bruker samme svingere og har samme kontakter så det er enkelt å teste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 For det første, takk for at du tar deg tid til å svare @abbor Jeg har lest svaret ditt, og prøver å forstå hva som skjer. For det første synes jeg synes det er litt forvirrende med begrepene, så de skulle jeg gjerne hatt definert litt klarere. Slik jeg forstår så er downscan rett ned, sidescan den visningen som går sideveis til høyre og venstre, og StructureScan et samlebegrep for de to. Er det riktig? Videre lurer jeg på hva som ligger i "HDI" begrepet. Hva skiller en "HDI-svinger" fra en annen svinger? Er det slik at den runde B148 svingeren min er en HDI svinger fordi den kan gi både vanlig ekkoloddsignal og downscan? Og så forstår jeg det slik at den avlange StructureScan svingeren kan gi både sidescan og downscan signal, er det riktig? abbor skrev for 20 timer siden: Det er ikke overraskende at StructureScan virket med HDI valgt som svinger. Når du sier SturctureScan her så snakker du om ren downscan, ikke sidescan, ikke sant? Sidescan virker jo ikke. abbor skrev for 20 timer siden: Som jeg har skrevet tidligere i tråden så skal ikke StructureScan svingeren konfigureres. Jeg har litt tungt for det, men akkurat det har jeg fått med meg nå abbor skrev for 20 timer siden: Hvis HDI er valgt som svinger så er DownScan signalene tilkoblet HDI svingeren, SideScan er tilkoblet StructureScan svingeren og mest sannsynlig er DownScan også tilkoblet StructureScan svingeren. Oppsummert sier du her at jeg får et downscan signal fra begge svingerne, ikke sant? abbor skrev for 20 timer siden: En StructureScan svinger sender på både DownScan og SideScan samtidig, siden DownScan også er koblet til HDI som har bredere DownScan strålevinkel enn StructureScan svingeren blir det sammenblanding av DownScan og SideScan signaler. Mener du at det er downscan signalet fra den runde bronsesvingeren forstyrrer sidescansignalet fra den avlange svingeren, og at det er derfor sidescan ikke vises? abbor skrev for 20 timer siden: Det blir sannsynligvis dobbelt med DownScan signaler og det er sannsynligvis også litt tidsforskyvning mellom DownScan signalene fra de to svingerene. (Min utheving) Så det du sier er at downscan signalet blir doblet, og dermed utydelig? I så tilfelle er det altså ikke det som er tilfelle. Mulig at downscan kunne vært skarpere, men det fungerer helt greit. Finner bløtbunn der jeg skal sette krepseteinene. abbor skrev for 20 timer siden: Ikke merkelig med dårlig kvalitet på StructureScan da. Igjen, dette blir uklart for meg. Når du skriver StructureScan her, tenker du på downscan, sidescan, eller begge deler? Det er altså bare sidescan som er problemet. abbor skrev for 20 timer siden: Gen2 Touch og Gen3 bruker samme svingere og har samme kontakter så det er enkelt å teste. Det er jo en god nyhet, da kan vi i hvert fall kryssteste instrumenter. Gjentar at jeg har forsøkt med alle ekkoloddsvingere i menyen, og det er kun med valget HDI 50/200 at jeg får downscan som det skal være. Dersom jeg velger Airmar B60 eller HST-DFSBL så virker verken downscan eller sidescan. Siden både downscan og sidescan fungerte i fjor (om enn med dårlig bilde på sidescan), så kan jeg ikke forstå annet enn at dette må ha med softwareoppdateringen å gjøre. En annen logisk brist for meg er at hvis jeg kun setter inn pluggen fra StructureScan-svingeren så fungerer heller ikke verken downscan eller sidescan. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) En HDI svinger har vanlig 83/200kHz eller 50/200 kHz element pluss 455/800 kHz DownScan element. StructureScan er DownScan + SideScan. En StructureScan svinger er avlang og støtter DownScan og SideScan. StructureScan virker ikke hos deg nå, derfor får du DownScan bare hvis HDI velges. Hvis StructureScan hadde virket så skulle du ha valgt HST-DFSBL for å sørge for at bare en svinger sender ut DownScan signaler. Tidligere da StructureScan virket så fikk du dårlige resultater, sannsynligvis fordi to svingere sendte DownScan signaler siden HDI var valgt i installasjonsmenyen. Det er bare å laste inn igjen den gamle software versjonen hvis du har fila. Redigert 7.Mai.2020 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Takk! Da begynner jeg å forstå Den gamle softwarefila har jeg dessverre ikke, var ikke forutseende nok til å ta vare på den. Visste heller ikke at det var mulig. Men årsaken til at jeg oppgraderte software var jo at jeg måtte pga installasjon av ekkolodd. Nå har @VegJoh forsket litt i dette for meg, og det han har funnet ut er at jeg antagelig må opp på versjon 5 for å få en versjon som støtter autopilot. Så om noen sittet og ruger på software som ikke ligger på Lawrance.com er det interessant. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Komodo skrev for 5 timer siden: må opp på versjon 5 for å få en versjon som støtter autopilot Vel, iallfall en versjon høyere enn 4.0 (som er den som ligger tilgjengelig ute på Lowrance sine sider). Versjon 4 har støtte for autopilot, men den gjelder ikke HDS touch, kun keypad versjonen (ref: https://downloads.lowrance.com/software/index.html?r=799 ). Versjon 4.5 til Touch er den første versjonen som støtter outboard autopilot. (Ref: ftp://software.lowrance.com/Documents/HDS-GEN2-TOUCH_RTM4.5_ADD_EN_988-10940-001_w.pdf) Så det du trenger @Komodo, er at noen kanskje har lastet ned en versjon 4.5 - 5 eller 5.5 og har den .upd fila liggende på sin harddisk og kan sende den til deg. Eventuelt, ta kontakt med Lowrance for å få den fra de. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Det har stått litt stille i denne saken en stund, men i går fikk jeg testet litt igjen. Lånte meg et Gen 3 instrument og prøvde i båten, og det ga oppløftende resultat! Instrumentet var stilt inn med HDI svinger, og med den instillingen fikk jeg følgende visning: Skillet i visningen på sidescan og downskan er fordi jeg endret frekvenens. Men som man ser, til tross for at det var stilt inn med HDI svinger så fikk jeg visning både på sidescan og downskan. Dette er helt i tråd med visningen jeg hadde i fjor, før jeg oppgraderte software. Da jeg endret svinger til en 50/200 uten HDI ble visningen som dette: Jeg har ikke vært ute av båtplassen med dette instrumentet, bare ligget i ro. Men så langt ser det altså ut som om begge svingere fungerer som de skal med dette instrumentet. Her fungerte altså tipset til @abbor og @Team Colibri om å velge en svinger uten HDI. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Se der ja. Da var det softwaren som vi mistenkte. En «gammel» kopi av versjon 4.5 eller 5 er det du trenger. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 @zipp, har du noe gammel software på lur? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
abbor Svart 5.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Usikker på om intern GPS vil virke med gammel software. Navico hadde i fjor vinter softwareoppdateringer på stort sett alle eldre plottere for å fikse en roll over de hadde i GPS chipene de brukte. Vet at HDS Gen2 med knapper og første generasjon NSS som er fra omtrent samme tidspunkt trengte oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2020 Det skjønte jeg ikke helt Abbor. GPS fungerte jo helt utmerket med den gamle softwaren som var i plotteren. Instrumentet er forøvrig fra 2013, og software har ikke blitt oppdatert før nå i våres. Årsaken til at jeg oppgraderte software var altså at den gamle versjonen ikke støttet autopilot. Begynner å bli litt frustrerende dette her nå. Har ennå ikke fått autopiloten til å virke, ei heller sidescan Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zipp Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Komodo skrev for 10 timer siden: @zipp, har du noe gammel software på lur? Ja det har jeg. Er ikke hjemmme før mandag, Redigert 6.Juni.2020 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Det høres lovende ut! Sender deg en IM. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
zipp Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Komodo skrev 57 minutter siden: Det høres lovende ut! Sender deg en IM. Hei det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 (redigert) Hvis GPSen virket i vår med gammel software så vil den selvsagt virke på samme måte med gammel software nå også. Er ikke helt sikker på om alle Gen2 Touch hadde problemet, hvis dato og årstall er riktig er alt OK, hvis den viser år 2000 så har den en GPS chip som trenger GPS patch. I fra oktober 2018 til august 2019 var det ikke mulig å vise lokal tid, deretter er det bare datoen som er feil, men dette hindrer tidevannsfunksjonen å virke. Problemene kommer av en feil i GPS chipen som er brukt, i samarbeid med GPS chip leverandøren ble det utviklet en software fix for dette som er i versjon 6.0. Redigert 6.Juni.2020 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2020 Jeg ser at du tok opp GPS-problematikken lengre opp også @abbor. Kall meg gjerne dum, men jeg skjønner ikke helt relevansen. Er GPS-problematikken knyttet til noe annet enn at instrumentet vet hvor båten er i kartet? Tenker du i forhold til autopilot? For å oppsummere så var det altså slik at instrumentet har fungert perfekt siden jeg kjøpte det i 2013 uten noen oppdateringer. Utfordringene meldte seg først i fjor. Da installerte jeg den avlange sidescan-svingeren i Dracoen (fiskejolla), det fungerte dårlig i kombinasjon med den runde bronsesvingeren jeg hadde i den båten. Men problemet var ikke verre enn at jeg kunne leve med det, lot rett og slett være å bruke sidescan. Ut fra tipsene som har framkommet i tråden her tyder det på at både downscan og sidescan skulle ha virket ved at jeg valgte en annen svinger enn HDI, men så enkelt var det nok ikke. Jeg brukte nemlig ganske mye tid på å prøve alle svingere i menyen. Det stoppet imidlertid opp nå i år da jeg installerte autopilot. Fikk ikke opp noe AP meny på plotteren, og fikk da greie på at jeg måtte installere en ny software-versjon. Ønsket mitt er altså at jeg skal få mitt instrument, en Gen 2 Touch, til å fungere med både downscan og sidescan, samt autopilot. Det burde egentlig ikke være for mye forlangt når man tenker på hva disse komponentene koster. Problemet ser ut til å være å finne noen som har den konkrete kompetansen på disse kombinasjonene. Understreker også at både downscan og sidescan har fungert helt topp samtidig når jeg har brukt instrumentet i Viksunden (vår andre båt). Der sitter det en helt lik sidescansvinger, men den ordinære ekkoloddsvingeren har ikke downscanfunksjon. Den svingeren ser slik ut, husker ikke hva den heter: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.