Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Gammel sveisetrafo? Spørs hvor dyktig du er. Hadde du hatt høy kompetanse, så hadde du vel ikke spurt her :-) Det går an. Dog, selv på 80-tallet brukt vi likerettere til rørsveising av rustfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Min sveisekompetanse / erfaring strekker seg å sveise en gjerdestolpe for 30 år siden. Apparatet ryker da på finn, så får jeg kjøpe noe bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Ja, det kan du. Men du legger ut litt lite informasjon. Hva er diameter og godstykkelse på de rørene du skal sveise? Er det 200mm i diameter og 8mm godstykkelse går det greit, men er det 20mm i diameter og 1mm godstykkelse sliter du. Men slike gammeldagse sveisetrafoer er jo ikke det enkleste å sveise med. Invertere er noe helt annet. Skal det være synlige rør på en båt, f.eks. rekkerør, kan du glemme elektrodesveising i det hele tatt, da er det tig som går og gjelder. Det blir litt lettere å gi råd hvis du er litt mer konkret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 (redigert) Jeg kjøpte et MEEK på Jula. Det apparatet fungerer fint for meg. Elektrodeklypene på disse apparatene er dårligere greier. Jeg kjøpte en vi brukte offshore som heter Myking nr. 2. Apparatet jeg kjøpte kan også kjøre TIG. Har ikke tatt bryderiet med å anskaffe dekkgass og manometer. Slangesett fulgte med. Sveiser stort sett tynnveggede rør med 1,6 pinner. Redigert 1.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Ja ble litt for tynt,. Spørsmålet er et resultat av garsjerydding, og ikke et umiddelbart behov for sveising. Du svarer uansett på spørsmålet da planen er å bygge om pedestallen. Da er det jo syrefaste rør 25mm med 1-2 mm tykkelse som er greia. Jeg konkluderer med at apparatet er ikke egnet så det blir forsøkt solgt på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Ja legg ut en annonse på Finn og se om du blir kvitt det. Men slike trafoer har gått litt ut på dato, så det blir litt som å selge en PC med 486 prosessor. Til sveising av de rørene du nevner, særlig dersom de skal være synlige, er det kun tig som duger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Du kan trygt selge det til kr. 0. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Her er et 30 mm rør og 2 mm gods: Dette er pinnesveiset med 2,0 mm pinne. Slik blir det seende ut, med litt trening. Verken verre eller bedre. Så kan det slipes ned og poleres. Men det er ikke noe man gjør uten trening. Man må 'ha det i finga' som onkelen til Admiralen uttrykte det. Han hadde tatt fagbrev som møbelsnekker 40 år tidligere. Siden hadde han ikke stort sett ikke limt sammen to trebiter. Krigen kom og alt ble snudd på hodet. Sveisen over er lagt med et italiensk apparat som jeg kjøpte på 90-tallet. MEEK'en ligger et godt stykker over dette tidligere apparatet. Utviklingen går fremover på den fronten også. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Får levere apparatet på gjenbruk da, Kan tenkes at det er bedre å leie en sveiser fremfor å tukle med det selv . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Med en gjerdestolpe for 30 år siden på CV'en er jeg tilbøylig til å være enig. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 (redigert) Too Much skrev for 1 time siden: Får levere apparatet på gjenbruk da, Kan tenkes at det er bedre å leie en sveiser fremfor å tukle med det selv . Ikke umiddelbart enig der. Det er praktisk å kunne sveise, og ikke så vanskelig å lære seg enkle sveiser. Vanlig rustfritt stål er faktisk lettere enn svart stål når du kan velge sveisestilling. Jeg startet med pinnesveis for førte gang da jeg var rundt 75 år og har fått til en god del. Når det blir varmere i garasjen starter jeg å trene på TIG. Det er gøy å sveise . . . Redigert 1.Mai.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Too Much Svart 1.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Liker generelt å gjør det jeg ikke kan, aka lære nye ting. Men så er det det med tiden som ikke alltid strekker til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2020 Del på Facebook Svart 1.Mai.2020 Nå har hatt et slikt apparat en gang i verden. Det gikk på fyllinga tidlig på 90-tallet. For lav tomgangsspenning. Passet best for rutilelektroder og tykkere materialer. Solid gått ut på dato. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.