Jump to content

Kan jeg sveise syrefaste rør med dette Biltema apparatet

Too Much

Recommended Posts

Ja, det kan du. Men du legger ut litt lite informasjon. Hva er diameter og godstykkelse på de rørene du skal sveise? Er det 200mm i diameter og 8mm godstykkelse går det greit, men er det 20mm i diameter og 1mm godstykkelse sliter du. Men slike gammeldagse sveisetrafoer er jo ikke det enkleste å sveise med. Invertere er noe helt annet. Skal det være synlige rør på en båt, f.eks. rekkerør, kan du glemme elektrodesveising i det hele tatt, da er det tig som går og gjelder. Det blir litt lettere å gi råd hvis du er litt mer konkret.

Jeg kjøpte et MEEK på Jula. Det apparatet fungerer fint for meg. Elektrodeklypene på disse apparatene er dårligere greier. Jeg kjøpte en vi brukte offshore som heter Myking nr. 2. Apparatet jeg kjøpte kan også kjøre TIG. Har ikke tatt bryderiet med å anskaffe dekkgass og manometer. Slangesett fulgte med. Sveiser stort sett tynnveggede rør med 1,6 pinner.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ja ble litt for tynt,.

Spørsmålet er et resultat av garsjerydding, og ikke et umiddelbart behov for sveising.

Du svarer uansett på spørsmålet da planen er å bygge om pedestallen.

Da er det jo syrefaste rør  25mm med 1-2 mm tykkelse som er greia.

Jeg konkluderer med at apparatet er ikke egnet så det  blir forsøkt solgt på finn.

Her er et 30 mm rør og 2 mm gods:

20200215_143038.jpg.ea6af76e713895b7d2f08bc197167c9f.jpg

Dette er pinnesveiset med 2,0 mm pinne. Slik blir det seende ut, med litt trening. Verken verre eller bedre. Så kan det slipes ned og poleres. Men det er ikke noe man gjør uten trening. Man må 'ha det i finga' som onkelen til Admiralen uttrykte det. Han hadde tatt fagbrev som møbelsnekker 40 år tidligere. Siden hadde han ikke stort sett ikke limt sammen to trebiter. Krigen kom og alt ble snudd på hodet. Sveisen over er lagt med et italiensk apparat som jeg kjøpte på 90-tallet. MEEK'en ligger et godt stykker over dette tidligere apparatet. Utviklingen går fremover på den fronten også.

Too Much skrev for 1 time siden:

Får levere apparatet på gjenbruk da, Kan tenkes at det er bedre å leie en sveiser fremfor å tukle med det selv

:smiley:.

Ikke umiddelbart enig der.

Det er praktisk å kunne sveise, og ikke så vanskelig å lære seg enkle sveiser. Vanlig rustfritt stål er faktisk lettere enn svart stål når du kan velge sveisestilling. Jeg startet med pinnesveis for førte gang da jeg var rundt 75 år og har fått til en god del. Når det blir varmere i garasjen starter jeg å trene på TIG. Det er gøy å sveise . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...