Jump to content

44 fot og rundt 15 / 16 tonn, vekt på Dregg/ Anker?


SuperBlueser

Recommended Posts

Svart (redigert)
Code0 skrev 56 minutter siden:

...hvorfor det..? Billigst på Biltema...?

mye å lese om valg av ankringsrigg, f. eks denne: 

https://baatplassen.no/i/topic/129154-anker-vulcan-fra-rocna-noen-som-har-testet-det/?tab=comments#comment-1855823


Jeg kjenner jeg blir så skuffa og lei meg når jeg ser sånne dumme kommentarer. Skal ikke vi båtfolk holde sammen og støtte hverandre? Hvorfor er det nødvendig å spørre om jeg kjøpte Bruce anker på Biltema og om det var billigst der?

Redigert av SuperBlueser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke noe i veien med Bruce anker. Tabellen under for en pekepinn.

https://seatronic.no/fortoyning/ankere/galvanisert-anker-bruce-kopi-10kg

Er selv veldig fornøyd med Bruce kopiene jeg har hatt og har. Har ikke opplevd å miste feste, men har opplevd at andre gjør det og ligger på meg. Om alt skal være det grommeste rekker i allefall ikke mitt budsjett. Velger derfor som regel godt nok så får jeg gjort flere ting.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen like bruce kopier, og erfaringen til flere er at det varierer mye fra variant til variant hvor godt de sitter. Biltema sin er vel ikke beryktet for å være god. Det er nok årsaken til spørsmålet

 

du må nok kunne forvente erfaringsbaserte kritiske spørsmål som er godt ment. For det er nok ingen som vil at du med en så stor båt ikke skal ligge trygt.

 

har du råd så gå for et rocna 15-20kg. Heller et Rocna med noen meter kjetting og resten tau enn en bruce kopi med kjetting. Det er et erfaringsbasert råd

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hva slags båt du har. Eller hvor du har tenkt å ankre.

Hulda er seilbåt, 13 meter over stevner, depl. 17 tonn. 20 kg brucekopi (meget bra kopi, har hatt så dårlig kopi tidligere at jeg kjørte det på fyllinga) og 100 meter 10 mm kjetting. Har aldri drevet av. Velger ankerplass med omhu. Skulle jeg kjøpt nytt i dag, ville det blitt Vulcan eller Rocna, noe slikt. 20- til 30 kg. 

Link to post
Share on other sites

Har hatt Bruce på alle båter jeg har hatt, meget bra anker.( Ja har testet flere forskjellige ankere) Har hatt orginalen, og div kopier, siste to har vært syrefast. 

Reiser ikke til karibien, vi reiser mellom Mandal-Oslofjord-Gøteborg stort sett.  Bruce har ALDRI sviktet meg, bank i bordet.

 

På 42 fot båt, 10-12 tonn, med blytau har jeg 20Kg Bruce. 

Til trådstarter, med kjetting er 20kg Bruce godt nok din båt. Det finnes noen varianter i 25kg også, men er skjeldene tror jeg.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SuperBlueser skrev for 9 timer siden:


Jeg kjenner jeg blir så skuffa og lei meg når jeg ser sånne dumme kommentarer.

 

Helt enig.... 

 

Har du kjetting hele veien, vil et 20 kg Bruce holde fint...

Vi setter Bruce anker ofte...svikter aldri...

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 52 minutter siden:

 

Helt enig.... 

 

Har du kjetting hele veien, vil et 20 kg Bruce holde fint...

Vi setter Bruce anker ofte...svikter aldri...

 

 

Nå må dere ikke være så sensible. Folk må få lov til å få ut litt aggresjon før morrakaffen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 22 minutter siden:

 

Nå må dere ikke være så sensible. Folk må få lov til å få ut litt aggresjon før morrakaffen.

 

Sant nok...

Kanskje det er frustrasjonen over å ha kastet vekk en masse penger på et anker de til sin frustrasjon ser ikke er bedre en Bruce ankeret de hadde tidligere...😳😉😂😂

Link to post
Share on other sites

Om man har mye tid til overs og stor interesse for ankring, har Youtube-kanalen SV Panope lagt mye energi i å teste masse anker og teknikker.

 

Kanalen: https://www.youtube.com/user/flygoodwin/videos

 

Bruce-kopi: 

De fikk i det minste en fin åker på bunnen.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slike videoer som er så bra. Som beskriver hvordan en person med begrenset innsikt i sjømannskap vil gjøre det. Slipp en udefinert brucekopi ned på løs sandbund og gi full bakk. Glimrende. Hulda sjekker bunnforholdene. Slipper ned sin 20 kg under litt bakking. Venter et minutt. Gir bakk. Funker i Danmark. Funker i Bohuslän. Funker på hard sand og mudder. Funker ikke på løs korallsand. Jeg skal ikke dit det er løs korallsand. Da hadde jeg kjøpt meg 30 kg Rocna, Vulcan, etc.

Link to post
Share on other sites

Det er flott at folk har rutinene i orden når de ankrer med Bruce-kopier, men tror nok vidoen beskriver realiteten for ganske mange som dropper det jernet som tilfeldigvis henger i baugen ned i sjøen og mer eller mindre prøver å bakke det fast. Og som tidligere nevnt i tråden, er det stor forskjell på de ulike kopiene, som ikke må forveksles med et genuint Bruce (som er ute av produksjon).

Om billige Bruce-kopier hadde vært så prima som enkelte heveder, er det rart de aldri er i toppsjiktet i noen tester.

Jeg synes i alle fall man ikke bør anbefale mer eller mindrende fungerende Bruce-kopier som et foretrukket anker, når det finnes langt bedre fungerende alternativer nå til dags. Selv om T-Ford sikkert var best i test i sin tid, hadde de neppet vunnet noen kåringer i dag. Et godt anker kan være forskjellen mellom godt hold i en uventet kuling, og totalhavari. Men dette temaet blir en skyttergravskrig uansett. Så folk får bare ankre med det de vil.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...