Jump to content

Tau til å spleise på kjetting som ikke kiler seg i kabularet


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har 30m 8mm kjetting på vinsjen i baugen. For noen år siden spleiset jeg tau på kjettingen for å få litt mer lengde. Kabularet tar både kjetting og tau.  Dette fungerer bra under ankring. Problemet er at når det er litt belastning på tauet så setter det seg så godt fast i kabularet at det kiler seg og følger med rundt. I følge manualen til Lawmar burde tauet være «medium strain», altså halvstivt. Det billige nylontauet jeg har er veldig mykt. 
 

Noen som vet om et tau jeg kan kjøpe et litt stivere treslått 14 eller 16mm tau som ikke kiler seg? Trenger ca. 30m

Link to post
Share on other sites

toholthe, såkalt "8 strand" (åtteslått) kan være verd å sjekke på og vurdere. Langturseilere bruker mye dette. Den største fordelen er vel at det ikke så lett vrir seg og lager hokler som 3-slått. Det kan godt være at det dermed oppfører seg bedre i kabularet ditt også. Og så legger det seg relativt mykt og fint i ankerbrønnen. Ulempene er at det er dyrere og at det er mer komplisert å spleise. Har Lewmar vinsj selv, og tauet går fint. Når spleisen passerer på vei ut, må vi passe på litt og hjelpe den gjennom. 

Link to post
Share on other sites

toholthe, jeg måtte prøve å dykke inn i arkivene for å finne mer spesifikk beskrivelse. Det jeg har notert sist kjøpt var "yale cordage nylon brait line". 5/8 for min del, ca 15-16mm. Var i USA da, men tilsvarende produkter er vel tilgjengelig fra mange leverandører om man bestiller.     http://www.yalecordage.com/custom-and-specialty-ropes/plaited-8-strand/nylon-brait

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...