Jump to content

Volvo D6 350 ulyd fra løpehjul.


Bårdp

Recommended Posts

Har fått en stygg gnelelyd fra et løpehjul på den fremste/lengste reimen på motoren. Sprayer jeg litt olje på det forsvinner lyden men den er tilbake i løpet av en 1/2 time. Alle løpehjul og reimer var skiftet i 2015 og motoren er gått 350t siden da. Mistenker at det kom noe sjøvann på løpehjulet for et par år siden.

Hva trenger en for å skifte det og hva koster et slikt løpehjul?

Link to post
Share on other sites

Prosedyre for stramming av reim er utførlig beskrevet i instruksjonsboken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den finner du på nett hos Volvo Penta. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

https://pubs.volvopenta.com/publications/7747983

 

Finn manualen din her. Tror det på side 68. Om du får tak i en momentnøkkel er det er det en fordel. Så må du ha en fastnøkkel e.l. til å løse/feste med.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Etter ytterligere feilsøking har jeg kommet frem til at ulyden kommer fra det nederste løpehjulet til kompressoren. Når jeg tok av den reimen ble det stille. Men på akkurat det løpehjulet var umbrakosporet i bolten ødelagt så jeg fikk det ikke av. Dette hjulet sitter jo på en fjærbelastet strammeanordning så den må vel kunne tas av i sin helhet slik at jeg kan få boret opp den skruen og skiftet løpehjulet. Men det er jo såpass trangt å komme til og en ser jo ikke stort så en tegning av hvordan dette er montert hadde vært gull.

Går ut fra at det ikke er noe problem å bruke båten uten at kompressoren er i drift.

Edited by Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange nyttige tips der. Får vel kjøpe meg en komplett ny strammer til kompressorreima. Men det sto lite om hvordan den var festet. Får prøve å få tatt noen bilder med telefonen så kanskje jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har fått sjøvann i kulelageret blir det rust. Sammen med olje/fett har du da et glimrende slipemiddel som ødelegger lageret på nulltid. Men du trenger vel ikke bytte hele løpehjulet hvis det er et standard kulelager som kan bankes ut og skiftes. Eller  er dette en lukket konstruksjon laget for å maksimere delesalget? Et vanlig lite kulelager koster jo 2-300,- hos Tess eller andre som selger løse lager. 

Link to post
Share on other sites

Da er komplett nytt reimstrammersett med løpehjul innkjøpt til den nette sum av Kr 3.998,-. Imponert over at de hadde den på lager. Ser jo ut til å være enkel og skifte da den kun er festet med en bolt.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Da er komplett nytt reimstrammersett med løpehjul innkjøpt til den nette sum av Kr 3.998,-. Imponert over at de hadde den på lager. Ser jo ut til å være enkel og skifte da den kun er festet med en bolt.

 

Fikk du med verktøyet for å holde ned fjæra? Nesten umulig å skifte uten denne...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...