Jump to content

Bruk av MPPT regulator på flere solcellepaneler og skygge

Enzo

Recommended Posts

Jeg skal henge ett panel på hver siden av båten akter på rekka, tenker 100W på hver av disse i tillegg skal jeg ha et stort panel på bimini.

Hvordan legger jeg dette opp smartest mulig med tanke på at til tider så er mest sannsynlig ett av panelene endel skygge på. Bør det være separat regulator til hvert enkelt eller hva tenker folket ?

.

Redigert av Enzo (see edit history)
tobixen skrev 15 minutter siden:

Du får sikkert mer effekt ut med separate regulatorer, men er det verd prisen? 

Og hva er teorien bak det?  (ved parallellkobling som du anbefaler)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

39 minutes ago, Seilerslask said:

Og en regulator til panelet/panelene på bimini, da spenningen på dette (større panelet) mest sannsynlig er høyere.

Jeg tror ikke det er så viktig. Spenningen på inngangssiden av MPPT-regulatoren vil nok ligge lavere enn maks utspenning fra panelene som ligger i skyggen på en ellers solfylt dag. 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

6 minutes ago, Lars H. said:

hva er teorien bak det?  (ved parallellkobling som du anbefaler

Egen erfaring, da jeg (etter anbefaling i en annen tråd her på forumet) forsøkte å seriekoble paneler med variabel størrelse og solforhold. Jeg fikk vesentlig mer effekt etter å ha koblet om til parallell. 

Ved variable solforhold varierer spenningen over et panel relativt lite, mens strømmen gjennom panelet varierer veldig. Dersom et seriellkoblet panel ligger i skyggen, vil det begrense strømmen, og dermed effekten, fra hele panelbanken.

Redigert av tobixen
Elaborert mer rundt egne erfaringer (see edit history)

Den teoretiske fordelen er at man har ulik optimal spenning på et panel i skyggen vs et panel i sola. Men er det verd prisen? Neppe... Man vinner neppe mange watt på det, og en MPPT-regulator koster mye. (i allefall sist jeg sjekket. Mulig man kan få tak i noe billig dersom man bestiller rett fra Kina? Mulig man får noe som er såpass dårlig da at man ender opp med færre watt?) 

tobixen skrev 5 minutter siden:

Den teoretiske fordelen er at man har ulik optimal spenning på et panel i skyggen vs et panel i sola

Og det skulle bli bedre lading med en MPPT regulator på hvert panel enn en felles regulator? Men nok om det, nå er det tid for middag her i huset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dersom man f.eks har noen paneler på babord side av båten og andre på styrbord, så finner jeg det rimelig å anta at man vil kunne få mer energi ut av panelene ved å ha separate regulatorer for styrbord og babord, men jeg må innrømme at jeg ikke vet dette med sikkerhet. 

Jeg har selv én regulator, da jeg ikke tror den eventuelle gevinsten forsvarer kostnaden. 

En annen ting, dersom man har flere paneler med lik spesifikasjon og lik vinkling mot sola, og dersom man sjeldent har "strøskygge" på panelene, så kan det lønne seg å seriekoble disse mot en MPPT (for å redusere spenningstap i ledningene). Har man så et par andre paneler som er rettet i andre retninger, så kan det være enklest å parallellkoble disse mot en separat MPPT. 

tobixen skrev 25 minutter siden:

Den teoretiske fordelen er at man har ulik optimal spenning på et panel i skyggen vs et panel i sola. Men er det verd prisen? Neppe... Man vinner neppe mange watt på det, og en MPPT-regulator koster mye. (i allefall sist jeg sjekket. Mulig man kan få tak i noe billig dersom man bestiller rett fra Kina? Mulig man får noe som er såpass dårlig da at man ender opp med færre watt?) 

Skjønte ikke helt den der. Det er vel snakk om parallell koblede paneler? En MPPT regulator koster ikke så mye. Mener å minnes at en fra Victron kostet bare 1000-1200kr. 

Strømløs har et panel på 350W som jeg tenker på bimini og så har sparelys noen hyggelige paneler på 100W som jeg tenker henge på rekkene. Det er nærmest garantert at ett av panelene minst vil ha noe skygge til enhver tid. 
Jeg tenkte noe sånt som en MPPT regulator 30A til det på 350, det går da rett på regulatoren alene.

Og så en MPPT  15A som tar seg av de på rekkene. 200W/12=16,6 men det er vel aldri sånn at begge har klokkerent treff på solen eller bør man overdimensjonere regulatoren noe ?

Og så det var nevnt noe om diode over her, er ikke dette noe som er standard på selve panelene på alle paneler for at et panel i fullstendig skygge ikke skal "trekke" strøm ?

Det er ikke alle panelene som kommer med diode som forhindrer mørklagte paneler i å trekke strøm. 

Dette er noe som kan skje med et mørklagt panel som er koblet rett på en batteribank. Et skyggelagt panel på en solrik dag vil nok produsere tilstrekkelig spenning til at dette ikke er noe problem.

Derfor tror jeg ikke dioder er nødvendige mellom ulike paneler, uansett om panelene allerede kommer med slikt eller ikke. 

Redigert av tobixen (see edit history)

20 minutes ago, Kjellg said:

Skjønte ikke helt den der. Det er vel snakk om parallell koblede paneler? En MPPT regulator koster ikke så mye. Mener å minnes at en fra Victron kostet bare 1000-1200kr. 

Det er en høy pris, dersom gevinsten er et par watt ekstra fra panelene mens sola skinner. 

Man kan kjøpe et ekstra panel for den tusenlappen, og kansje få inn 50-100W mer på en solrik dag.

tobixen skrev 46 minutter siden:

Det er en høy pris, dersom gevinsten er et par watt ekstra fra panelene mens sola skinner. 

Man kan kjøpe et ekstra panel for den tusenlappen, og kansje få inn 50-100W mer på en solrik dag.

Er slettes ikke enig med deg, men det er en annen sak. Uten å gå inn på forskjellen på PWM og MPPT regulator, så vet jeg at om jeg skulle installere panel så har MPPT regulator vært en selvfølge. Men det er nå meg da. Alle kan jo ikke være enige heller ;)  

Jeg vil at det skal fungere og være driftssikkert. 
tre paneler på til sammen 550W koster rundt 5500.- og et par regulatorer er 2500ish så om jeg nå skulle måtte spandere en tusenlapp ekstra for at det skal bli merkbart bedre så gjør jeg nok det (tre istedet for to regulatorer) 

Her er enig i endel av det Tobixen hevder. Har ett  85W panel fra sparelys, Kr1000,- og 3 stk 20 W paneler Kr. 250 stk hos Seatronic.. alle panelene ha 18-19 Volt maks vilspenning og lever 16 Volt ved maks strøm.. Jeg har som Tobixen paneler i forskjellige retninger, og har lagt inn diode på alle paneler, Regulatoren er PWM til Kr295,- .  For meg ville det som Tobixen hevder hvert mye mer økonomisk å investert i ent nytt 85 W panel enn en MPPT regulator. Med så lav spenning ved maks strøm på mine paneler ville jeg heller ikke kunne nyttegjort meg en slik regulator.

Men for all del har stor forståelse for at folk har andre behov og vil legge mer penger i dette. 

Enzo skrev 1 time siden:

Jeg vil at det skal fungere og være driftssikkert. 
tre paneler på til sammen 550W koster rundt 5500.- og et par regulatorer er 2500ish så om jeg nå skulle måtte spandere en tusenlapp ekstra for at det skal bli merkbart bedre så gjør jeg nok det (tre istedet for to regulatorer) 

De tre panelene, er det paneler i ramme? De er jo gjerne langt under halve prisen for slike 3 - 5mm tykke paneler jeg har skrudd fast på fordekket. Utgangen fra regulatorene (MPPT?), parallellkobler du de bare før de går til batteribanken?

Lars H. skrev 5 minutter siden:

De tre panelene, er det paneler i ramme? De er jo gjerne langt under halve prisen for slike 3 - 5mm tykke paneler jeg har skrudd fast på fordekket. Utgangen fra regulatorene (MPPT?), parallellkobler du de bare før de går til batteribanken?

Det er i ramme ja. 
tenkte paralellkoble de to minste inn på regulator før den går inn på batteri og det store panelet med egen regulator og så rett på batteri.  
synes det ligger litt sikkerhet også i å splitte det opp på mer enn 1 regulator. Ting kan jo svikte og jeg tenker det da er kjekt 

At en kvalitetsregulator fra feks. Victron plutselig skulle svikte er vel ikke særlig sannsynlig. Men for all del, jeg er elektronikkingeniør og vet at all elektronikk kan svikte. Så skulle jeg dratt på jordomseiling hadde jeg nok doblet opp det meste.

5 hours ago, Kjellg said:

Uten å gå inn på forskjellen på PWM og MPPT regulator, så vet jeg at om jeg skulle installere panel så har MPPT regulator vært en selvfølge. Men det er nå meg da. Alle kan jo ikke være enige heller ;)  

Jeg har en MPPT. Temaet her var om man skulle ha én eller flere MPPT-regulatorer. Jeg tror gevinsten ved å ha flere regulatorer er svært liten. 

Om det er lønnsomt med MPPT ifht en simpel regulator vet jeg ikke, men det kommer vel litt an på hvor mange paneler man har. 

Jeg har kjøpt to paneler nylig på hhv 120W og 150W fra Seatronic, betalte ikke mye over tusen for hvert av de.

Dersom man har plass til flere paneler tror jeg nok nesten alltid at det vil kunne få flere watt pr krone ved å øke solcellearealet enn å tweake på regulatoren(e).

Redigert av tobixen (see edit history)

12 hours ago, tobixen said:

Ikke seriekoble, hva du enn gjør

@tobixen, brukte  du bypassdiode da du forsøkte seriekobling?

Som generell regel gjelder:

Ved seriekobling må panelene ha noenlunde samme strømkarakteristikk (Imp). For å forhindre at et skyggelagt panel trekker ned hele systemet, settes en bypassdiode over inngangene til hvert panel.

Ved parallellkobling  med felles regulator må panelene ha samme spenningskarakteristikk (Vmp). For å forhindre at et skyggelagt panel trekker ned hele systemet, settes en blocking diode i serie med inngangen til hvert panel. Mange paneler har blocking diode  innebygd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...