Jump to content

Røde flekker på fastpropell til seilbåt

eipe1994

Recommended Posts

Hei!

Jeg rengjør propellen for sesongen, og har benyttet eddikessens med salt sammen med pussepapir med god effekt. Propellen har imidlertid noen "røde" flekker. Har lest i andre tråder at dette kan være tegn på at propellen er brukt opp så vil gjerne ha innspill på dette (se vedlagt bilde) :)

IMG_20200502_140715.jpg

Svart (redigert)

Takk for svar. Jeg ser jo nå at det finnes mange tråder med tilsvarende problematikk. Jeg er likevel relativt fersk båteier og rimelig grønn på området så jeg tar gjerne imot hjelp.

Båten er en Jeanneau Rush 84 (også kjent som Aquila) fra 1981. Vi har landstrømanlegg, og ellers et 12V-opplegg uten alt for mye utstyr. Motoren er en marinisert Kubota hvis det har noe å si. (Edit: jeg så at profilen min ikke var oppdatert med ny båt, men fortsatt sto oppført med min tidligere treskøyte)

Forrige sesong hadde vi en sinkanode på akslingen, denne var nesten borte etter et år på vannet. At mutteren er rød - holder det å bytte den? Kan den evt erstattes med en anode? Er alt håp ute med propellen?

IMG_20200502_161547.jpg

IMG_20200502_161541.jpg

Redigert av eipe1994 (see edit history)

" Ikke hør på Haba akkurat her" Jeg mente at i tillegg til alle utmerkede råd du her har fått, bør du også sjekke om hylsa er "jordet." Med all respekt for Hulda. Jeg har opplevd på  mine båter at akkurat det har sviktet og propell og mutter ble avsinket . Men gjør alt foregående først før du i tillegg sjekker om hylsa ligger på nøytral.

Haba skrev 41 minutter siden:

" Ikke hør på Haba akkurat her" Jeg mente at i tillegg til alle utmerkede råd du her har fått, bør du også sjekke om hylsa er "jordet." Med all respekt for Hulda. Jeg har opplevd på  mine båter at akkurat det har sviktet og propell og mutter ble avsinket . Men gjør alt foregående først før du i tillegg sjekker om hylsa ligger på nøytral.

Da skal jeg forklare litt. Det er slik at enkelte ganger kan en 'aksjon' fungere og være suksess. Det betyr ikke at det er en universal sannhet. Det du foreskriver fungerer sikkert på sett og vis. Forutsetningen er at det ikke er noen forbindelse til annen jord. Og her snakker vi om landjord. Hvis nå @eipe1994har et landstrømanlegg koblet etter DSB sine enkleste forskrifter, vil propellhylsa være vekk i løpet av et par måneder. Det vil gå en krets fra landjord, via batteri minus, via propellhylsa til sjøjord. Så da legger vi den død nå. Kan godt skriver mer om dette senere. 

Strøm kan man se på som et teppe av elektroner som dekker metalloverflaten. Det skal være et 'passe overskudd'. Anoder gir dette overskuddet. Grunnen til at propellen er avsinket, er at propellens legering har blitt frarøvet elektroner. Dette på tross av at propellen antakelig er laget av avsinkingherdet messing. Det kan derfor være en 'kraft' som er sterkere enn bindingen i legeringen, en sterkere pluss et eller annet sted. Hvor vet jeg ikke. 

Det @eipe1994først burde gjøre er å ta en magnet å holde inn til propellakslingen. Kjennes det et godt merkbart drag, er akslingen sannsynligvis i martensittisk rustfritt stål. Det er bra, dette materialet er ikke utsatt for gnidningskorrosjon (i lagre og tetning). Null magnetisk tiltrekning, AISI 316L, ikke så bra. 

Hvilken anode avhenger av hvor båten ligger. Ligger den i ferskvann/brakkvan (i en elv), bruk anode av aluminium. Ligger båten i saltvann, bruk anode av aluminium eller sink. 

Katodisk beskyttelse handler om å erstatte 'elektronteppet'. For mange elektroner pr flateenhet kan gi uheldige konsekvenser under gitte forhold. Ikke her. Uheldige konsekvenser her kan være at det gror mer på akslingen. Er den av AISI 316L kan dette i gitte tilfeller gi tildekkingskorrosjon, derpå følgende groptæring og til slutt spenningskorrosjon. Meget sjelden. Om båten er opp en gang om året, ville jeg nøyd meg med en stk akselanode. 

Propellen og mutteren ser ut til å kunne ta noen runder til. Med katodisk beskyttelse vil avsinkingen stoppe. Personlig ville jeg mattslipt propellen med noe som ikke inneholder jern eller siliciumcarbid. Gitt den noen lag med etsprimer (Biltema 30-618 funker hos meg). Må ha minst fem strøk, merk settling time. Deretter stoffing. 

Sjekk propellen for småsprekker der bladene går inn i bosset, veldig lite trolig at det er skade. 

@eipe1994bør vite hva slags elektriske systemer båten har, har på 'på kjenn' at han er på gyngende grund. 

Såhhh, dett var dett.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev 1 time siden:

Personlig ville jeg mattslipt propellen med noe som ikke inneholder jern eller siliciumcarbid. Gitt den noen lag med etsprimer (Biltema 30-618 funker hos meg). Må ha minst fem strøk, merk settling time. Deretter stoffing. 

Mulig den funker på messing, men jeg prøvde den på rustfritt og der slapp den bare og skallet av. Dette er forøvrig en epoxyprimer, ikke en etsprimer. 

Komodo skrev 48 minutter siden:

Mulig den funker på messing, men jeg prøvde den på rustfritt og der slapp den bare og skallet av. Dette er forøvrig en epoxyprimer, ikke en etsprimer. 

Korrekt, men den er bergnet for alu. Hos meg sitter den, i hvert fall så langt. Radice, messing.

Kan legge til at planingsterskelen for Hulda er høy. Uoppnåelig høy. Dermed får vel ikke malingen den største påkjenningen. Bunnstoff rett på messingen flekker av. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg forsøkte en etch primer for aluminium en gang på messingpropell før bunnstoff, men det løsnet. Men med denne på bildet, sitter bunnstoffet godt.

acid8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...