Jump to content

Hvor er sikringene på Mikuni MY 30?

goggen000

Recommended Posts

Det sitter vel en inni varmeren og så er det en 30 amp sikring et sted underveis mellom batteriet og varmeren. Hos meg er den underveis plassert i en benk på aktre styrbord lugar, men det kommer vel litt an på hva montøren fant for godt... Følge kabelen fra batteriet?

Sakset fra manualen:

FEILSØKNING
Begynn alltid med å kontrollere kabler og spenning frem til varmeren. Spenningen måles på glødepluggen når varmeren er aktivert. Spenning skal være ca 12 eller 24 volt.
Hvis viften kun går en kort periode når varmeren startes, har overopphetningssikkringen blitt utløst. Kontroller hvilke av de to sikringer som er utløst og 0-still denne. Sikringene er plassert henholdsvis under skyvedekslet oppe på varmeren og i utløpet til varmluften. OBS – hvis varmeren stopper på grunn av utløst overopphetningssikkring igjen, må årsaken konstateres og utbedres.
Varmeren starter og brenner i 2 – 3 minutter: Flammevakten (termobryter) reagerer ikke. Bytt flammevakt. Man kan også måle ved 7-polig kontakt på varmeren. Blå kabel på stift 14 skal ha spenning når varmeren brenner. Se elektrisk tegning .
Viften starter og går med fult turtall, men ingen funksjon på gløding og brenselpumpe: Flammevakten står innkoblet. Mål stift 14, blå kabel. Hvis det er spenning må flammevakten byttes.
Viftemotor starter og litt senere starter også brenselpumpen. Etter ca. 45 sekunder går viften opp på fullt turtall og 3 – 4 minutter senere stopper varmeren: Mål om det er spenning ved glødepluggen. Er dette i orden, demonter og kontroller glødepluggen. Defekt glødeplugg må byttes.
Viften starter og går på lavt turtall, glødepluggen blir varm, 45 sekunder senere går viften opp på fult turtall, ingen lyd fra brenselpumpen: Mål spenning på stift 7 og 10 grønn og rød/sort kabel. Spenning på disse punkter skal være pulserende ca 3,9 volt. Hvis spenningen er riktig kan brenselpumpen være defekt. Mangler det spenning må elektronikkenhet kontrolleres eller byttes.

Redigert av Kjellg (see edit history)
goggen000 skrev 17 minutter siden:

Takk Kjellg. Hvor fant du sikring nr 2. Må jeg demontere varmere? 

Har samme brenner, men jeg har faktisk aldri hatt den åpen. Denne teksten fant jeg hos Solhaug, men MikuniHeating i uk har veldig fine manualer og oversikt. Alle deler får du også der. 

Prøv å se i denne oversikten. Er vel den som står mellom part 42 og 43..

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...