Jump to content

Help til og redde MV Corona og synkende båt drømmer


Chris00ss

Recommended Posts

Hey kjære båtfolk. 

 

Har akkurat fått meg egen båt etter hatt lyst på en lenge, endte med en 15'' fot Selco som har fått navnet MV Corona, med 55 Yamaha, både motor og båt er fra ifra 70 tallet. 

 

 

Har nå hatt min første ekspedisjon, og ja båten har lyst og synke, ikke en bra egenskap som båt!! 

 

Har dobbel bunn, som etter ett døgn på vannet var så smekkfullt at dekket inni båten buler oppover!!! 

 Var og selvfølgelig veldig vanskelig og få båten  i plan med all vekten jeg dro på, merket ikke at båten var tyngre før etter kanskje halv dag på vannet. 

 

Ingen synlige skader jeg kan se og ja, bunnpluggen sto i. 

 

 

Noen gode tips for og redde mine synkende båt drømmer? 

Hva bør jeg sjekke først? 

 

Klarte og å ende min ekspedisjon med å Kappkjørte mot reinskyende, I den vel overfylte MV Corona. 

Så har knust girkassen i den gode gamle yamaha en etter 6mil på full gass, men har heldigvis en delemotoren, men men først vil jeg båten skal flyte!! 

 

 

 

 

 

Screenshot_20200504-193700_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis ingen rask vei til frelse her. Vannet må komme inn fra undersiden slik du beskriver dette.

En dårlig løsning er å snu den med kjølen opp, lokalisere hvor vannet kommer inn, og tette der.

En god løsning, som tar mye lenger tid, er å skjære opp dørken innefra, fjerne evt skum, tørke ut og bygge opp på nytt etter at bunnen også er utbedret. 

Det er mange tråder her på BP som viser hvordan.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville begynt med å få den på land. 
Tar den inn mye vann når den er på sjøen så vil det da kanskje dette renne ut igjen samme sted.

Når du får lokalisert hvor lekkasjen er, så er det mye tips å hente på forumet her som pero sier.

 

Lykke til 👍🏼

Link to post
Share on other sites

Båten står heldigvis på land nå. Måtte drenere bunnen for og få båten opp ifra stranden jeg havarerte! Var mange 100 liter, smekkfullt. 

 

Klarte ikke se noen lekkasjer men får vel prøve og fylle med vann og prøve se hvor kan komme ut 

Link to post
Share on other sites

Skal du få noe fullgodt resultat må nok dobbeltbunnen vekk som @pero skriver. Det første jeg ville gjort om jeg var deg var å ta av motoren, snu den opp ned, og slipe den helt ren inn til gelcoat under vannlinja. Da vil du finne alle gamle skader og potensielle lekkasjepunkter. Når du har reparert dem snur du båten tilbake og tar en ny vurdering på om du skal skjære ut dobbeltbunnen og gjøre alt etter boka. Regn også med at treverket i akterspeilet er vasstrukkent og råttent. 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Gode råd frå Komodo, som alltid.

Ulempa er at om du skal gjera jobben skikkeleg, så er kostnadane på eit nivå som det kanskje er betre å bruka på ein nyare båt?

For ikkje å snakka om tida som går med, som kanskje kan brukast på kjekkare ting? Sjå på damer for eksempel:wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar, dere har nok rett i at er veldig tidkrevende og dyr jobb og fikse denne båten , og kansje ikke helt verd og gjøre det siden alderen. 

 

Får gå gjennom litt mere nøye og se om jeg finner noe åpenbart, men ser nok litt dårlig ut for skuta mi 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 37 minutter siden:

Takk for det @Ask :thumbsup: Og som du insinuerer her så er nok ikke den båten verd å legge så mye ressurser i. Det koster fort mer enn man tror, og det er mye båter til salgs på Finn.no.

 

Glassfiber, polyester og gelcoat er da ikke så dyrt. 

 

Jeg hadde satt båten på en tilhenger, lagt meg på rygg under båten, leita som en gal etter sprekker, lagt litt makt på de og sett etter antydning til svikt, så hadde jeg gått amokk med en grov sliperedskap, lagt på litt polyester, litt glassfiber, latt det herde, slipa fort over, så gelcoat, så slipa fort over, bunnstoff, klar til bruk. Alt er gjort for 500kr og en laaang dag (evt 2 korte) 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...