Jump to content

Usikker på om selvlensing på Skibsplast 605 trenger å repareres eller om den fungerer slik den skal?


Markusm

Recommended Posts

Hei! 
 

Jeg har nettopp kjøpt en Skibsplast 605 fra 2003 og er klar til å sette den ut, men under vaskingen la jeg merke til at det tok lang tid før dørken lot renne av seg. 
Da jeg regnet med at det var tette rør gikk jeg til verks etter alle kunstens regler med vakuum, spyling, trykkluft og stakebånd. Men det virket ikke som noe stoppet før jeg kom til ventil helt ved dørken. 
Det renner vann ut, men sakte. Og når jeg lukker opp og igjen ventilen, påvirker ikke det hvor raskt vannet renner. 
Jeg tok et bilde inn bakfra, og ser denne kulen. Den forandrer seg ikke om jeg vrir ventilhendelen opp eller igjen. Skulle ikke den egentlig vridd seg og ha et hull ved full åpning?

Mistenker at noe er ødelagt i ventilen dersom det stemmer at den skal vri seg.

Er det noen som har vært borti dette før, og tips til fiks? Det er langt inn til ventilen så ikke en lett operasjon å bare bytte den ut. 

F36DC16A-438C-4456-B595-3FC1C7840FE5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kuleventilen sitter fast og du beveger bare håndtaket. Du kan normalt skru av hele ventilen og kjøpe ny i samme dimensjon. En forholdsvis enkel jobb, hvis du bare kommer til. Har selv hatt flere slike kraner der jeg har trodd ventilen virker, men så har det vist seg at jeg kun har beveget håndtaket. 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det synest som om kuleventilen er defekt, og må skiftast.

Som nemnt over er det ingen vanskeleg jobb, om du berre kjem til.

Av og til er det enklast å slipa bort sjølve gjennomføringane. Dette med vinkelslipar.

 

Du bør òg ha eit par gode røyrtenger, skiftenøklar, og/eller fastnøklar.

 

Du bør lesa deg opp på korleis du tettar gjengene mellom kuleventilar, gjennomføringar, og stussar.

Det er skreve mykje om dette her på forumet.

 

Lykke til.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar :)

 

Her er nok armene mine en halvmeter for korte (eller magen for rund?). Jeg når ikke bort til ventilen. Finnes det noe spesialverktøy (vinklede fastnøkler med god lengde) som kan brukes til noe slikt?

595DA0AF-593C-4EEE-8EC9-7DD8188BCB75.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har nå fått hjelp av en noe slankere kompis som fikk til å krype oppi der og skru av slangen. 
 

Så kommer oppfølgingsspørsmålet, bør jeg bytte den med en spesiell type kuleventil for båtbruk, eller bruker man en helt vanlig kuleventil fra Biltema?


 

 

Link to post
Share on other sites

Den som står der nå ser jo ut til å være billigste sort, men det er jo aldri feil å skifte til noe bedre da. Særlig ikke når den sitter så vanskelig til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...