Markusm Startet 5.Mai.2020 Del på Facebook Startet 5.Mai.2020 Hei! Jeg har nettopp kjøpt en Skibsplast 605 fra 2003 og er klar til å sette den ut, men under vaskingen la jeg merke til at det tok lang tid før dørken lot renne av seg. Da jeg regnet med at det var tette rør gikk jeg til verks etter alle kunstens regler med vakuum, spyling, trykkluft og stakebånd. Men det virket ikke som noe stoppet før jeg kom til ventil helt ved dørken. Det renner vann ut, men sakte. Og når jeg lukker opp og igjen ventilen, påvirker ikke det hvor raskt vannet renner. Jeg tok et bilde inn bakfra, og ser denne kulen. Den forandrer seg ikke om jeg vrir ventilhendelen opp eller igjen. Skulle ikke den egentlig vridd seg og ha et hull ved full åpning? Mistenker at noe er ødelagt i ventilen dersom det stemmer at den skal vri seg. Er det noen som har vært borti dette før, og tips til fiks? Det er langt inn til ventilen så ikke en lett operasjon å bare bytte den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Kuleventilen sitter fast og du beveger bare håndtaket. Du kan normalt skru av hele ventilen og kjøpe ny i samme dimensjon. En forholdsvis enkel jobb, hvis du bare kommer til. Har selv hatt flere slike kraner der jeg har trodd ventilen virker, men så har det vist seg at jeg kun har beveget håndtaket. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Hei Det synest som om kuleventilen er defekt, og må skiftast. Som nemnt over er det ingen vanskeleg jobb, om du berre kjem til. Av og til er det enklast å slipa bort sjølve gjennomføringane. Dette med vinkelslipar. Du bør òg ha eit par gode røyrtenger, skiftenøklar, og/eller fastnøklar. Du bør lesa deg opp på korleis du tettar gjengene mellom kuleventilar, gjennomføringar, og stussar. Det er skreve mykje om dette her på forumet. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Markusm Svart 5.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Takk for gode svar :) Her er nok armene mine en halvmeter for korte (eller magen for rund?). Jeg når ikke bort til ventilen. Finnes det noe spesialverktøy (vinklede fastnøkler med god lengde) som kan brukes til noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2020 Del på Facebook Svart 5.Mai.2020 Det burde da la seg gjøre å komme til for å skifte denne? Trangt er det, men det er det alltid i båt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Markusm Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Har nå fått hjelp av en noe slankere kompis som fikk til å krype oppi der og skru av slangen. Så kommer oppfølgingsspørsmålet, bør jeg bytte den med en spesiell type kuleventil for båtbruk, eller bruker man en helt vanlig kuleventil fra Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Den som står der nå ser jo ut til å være billigste sort, men det er jo aldri feil å skifte til noe bedre da. Særlig ikke når den sitter så vanskelig til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Markusm Svart 6.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Er en kuleventil fra Maritim.no til 150,- bra, eller burde man gå for syrefast versjon til 450,- for at det skal holde? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Opp til deg egentlig. Den gamle har vel stått der en del år, så de kan godt være den billigste er god nok. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Svart 6.Mai.2020 Del på Facebook Svart 6.Mai.2020 Jeg ville kjøpt en i samme materiale som skroggjennomføringen, så slipper du bekymre deg for galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.