Jump to content

Mariner 4 hk starter kun med startgass


Risasjøen

Recommended Posts

Skrotnisse skrev for 9 timer siden:

Dysene er veldig små, så det skal lite til for at de tetter seg til. Rensing må til, og for å komme Ivar i forkjøpet : ultralydvasker er et godt verktøy her :giggle:

 

:lol:

ofte virker det som at det er passasjene til dysene som er mest vriene å få rene på godt gammeldags vis med spray og trykkluft.  Og der er det ultralyden ofte gjør susen , med å banke løs avleiringer på plasser man ikke kommer så godt til på annet vis 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ta ett tørkepapir å drypp bensin på dette ...... da ser du om det er olje i bensinen. Får du en "rose" som er mørkere er det olje...tørker den bort er det ikke. Du vil ikke merke at den er skjært ved å tørne den. Har skrudd mye motorsag på verksted og dette er typisk ved skjæring. Kjøpt en brukt Mercury 4 hk som startet med bensin rett i forgasser ...... den var skjært.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg igjen åpnet forgasser. Kunne ikke finne noen åpenbare feil, men det ser ut for at det ikke kommer bensin til flotørhuset. Flotør så grei ut når jeg åpnet huset.

når jeg åpner avtapping i flotørhuset fikk jeg ikke noen stor strøm av bensin ut der.

Skrotnisse en komplett forgasser?

Link to post
Share on other sites

Har selv fått et par av disse til å gå med forgasser-rensing. Pleier å bruke de tynneste nålene fruen har i syskrinet. Er et par kanaler som gror igjen for et godt ord. De må stakes meget forsiktig opp sammen med forgasser-rens på boks hvis motor har stått litt. 
Fersk bensin er et must. 
Til høsten kjøret du forgasser tom for bensin før du hiver den i bua. Sparer deg for mye arbeid på våren. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Sleit med det samme bare motsatt bensinkammeret rant over,  justerte armen, enten var kammeret tomt eller rant det over, etter en drøss med justeringer traff jeg. 

 

Roger Jo, kan forklare hvilke arm du justerte på? 

Link to post
Share on other sites

Siden den ikke får bensin inn i flottørhuset, fikk du sjekket at flottørventilen ikke henger igjen i øvre/stengt stilling? 

Ta av flottørhuset  og la flottøren vippe ned, så ser du om "ventilnåla" faller ned (åpen stilling), eller om den henger igjen oppe i holderen.

  

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Risasjøen skrev for 19 timer siden:

Roger Jo, kan forklare hvilke arm du justerte på? 

Det var den armen som flottøren er lagret i.

jeg måtte få nåla til å stenge tidligere. (kammeret ble for fult)

Du må få den til å stenge senere.

Får håpe at nåla de satt fast.

Det var ikke få ganger jeg måtte justere før jeg traff.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg slet med samme problem, renset forgasser, byttet bensin osv. Problemet hos meg var enten at flottøren hang seg opp, eller at membranen i pumpa er defekt. Jeg tok av tanklokket, blåste ned i tanken og vips... Jeg må muligens bytte membran, men problemet var aldri forgasseren

 

Link to post
Share on other sites

Har en gammel 6hk Mariner (Yamaha) som går som en klokke og starter lett, men det er en ting en ikke liker og det er for mye olje i bensinen.

Ikke overstig 1dl (2T)olje pr. 10 liter bensin. Har du en 4-takt motor så er ikke det årsaken. 

 

mvh rss 

Link to post
Share on other sites

Risasjøen skrev On 24.5.2020 at 16.50:

Da har jeg igjen åpnet forgasser. Kunne ikke finne noen åpenbare feil, men det ser ut for at det ikke kommer bensin til flotørhuset. Flotør så grei ut når jeg åpnet huset.

når jeg åpner avtapping i flotørhuset fikk jeg ikke noen stor strøm av bensin ut der.

Skrotnisse en komplett forgasser?

Takk igjen for flere gode forslag. Tar med alle i ny runde med demontering, når det igjen blir tid til det. Kanskje allerede då i pinsehelgen.

Link to post
Share on other sites

På disse motorene på 4-6 hk er det svært vanlig at det er membranet i pumpa før forgasser som har gitt seg/strukket med mer. Har hatt noen slike gjennom årene og det er 2 ting som går igjen. Avleiringer og skitt i dyser og defekt membran i pumpen.Lett å skifte men bestill et kit så du også får byttet pakningene i pumpen også. Hos meg har disse røket når jeg har skiftet membran.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...