Jump to content

Tips, råd og innspill til småbåtkjøp 16-18 fot.


Smion

Recommended Posts

Slenger ut enn forespørsel her, i håp om å bli litt klokere... Vi er en liten familie på 2 voksne og 2 barn (8 og 9 år) på jakt etter en dagstur/fiskebåt for å komme oss litt kjapt ut av fjorden med.

Ideelt holder båten minimum behagelig og noenlunde økonomisk marsjfart på 18-20 knop med hele familien. Har sett på båter i størrelsesorden 16-18 fot som lett kan dras opp på land, da jeg ikke har en permanent båtplass per dd. Funksjonalitet kommer foran estetikk, og er jeg er inneforstått med at det som regel blir et kompromiss når det gjelder disse båtene som passer min lommebok. Er et krav fra samboer om vindskjerm/kahytt/hel kalesje evt. mulighet for dette da hun fort blir kald, og i neste omgang sur, det er absolutt noe vi vil helst unngå... Når jeg lanserte ideen om båtkjøp i sommer så ville jeg egentlig ha en enda mindre jolle, med påhengs for å ta meg og kidsa litt ut på fjorden for å fiske. Men da hun kommer med sine innsigelser så ser jeg at vi må litt opp i størrelse og motorkraft, og det er jo ikke nødvendigvis dumt :-). Busjettet er ikke all verden, men rundt 50 lapper totalt, med en båthenger er optimalt. Som sagt kommer funksjonalitet foran form og estetikk, gjør ingenting om båten er gammel, og ikke motoren er dønn ny.  Har sett litt på båter a la wester 17, Rana fisk o.l. Har vært og prøvekjørt en 1993 Uttern 4450c, sistnevnte er kun 15 fot, men virka som godt utnytta plass. Noe vindfang i kalesje og overbygg, usikker på om dette kan bli et problem i lengden. Kom opp i knappe 18-20 knop i litt sjø (6-7 sekundmeter vind). Da hadde jeg fortsatt litt å gå på gassen. Denne båten hadde en 50 hk yamaha 4taktsmotor og kosta 30 000. Kom gjerne med tips, erfaringer og anbefalinger hvis du måtte brenne inne med det! Tar i mot alle råd og innspill med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en Rana 17. Min er en «DC Lux» utgave, som betyr at den har benker (med tilhørende puter) langs sidene og helt akter mot motorbrønnen, og fører- og passasjersete på hver sin side foran dette. Det fine med denne løsningen er at man har bygget inn sitteplassene der båten er bredest/har best plass. Mange andre båter i denne størrelsen har jo en slags sofagruppe helt forut i stedet, noe jeg ikke ser helt nytten av. Den har også luke i vindskjermen ,som nok er praktisk når ungene skal i land over baugen, men er usikker på hvor godt den fungerer for voksne, den er nok litt trang.

Min båt var betydelig rimeligere enn ditt budsjett, men trenger også en del oppgraderinger, deriblant ny kalesje, som du må regne med å betale mellom 10 og 15 tusen for.

Link to post
Share on other sites

Wesling og Fjordling er vel selvskrevne kandidater her :) Raskt ut, god plass inni og fornøyd far underveis ;)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 2 timer siden:

deler av landet

Ja. Holder til i Sandnes, i Rogaland. Men går helt greit å kjøre noen timer for den rette båten. Men helt klart en fordel om den ligger så nært at de går an å få sett på den, og prøvekjørt før kjøp. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 1 time siden:

Hei.

Jeg har nylig kjøpt en Rana 17

Den hørtes ikke dum ut. Har sett på et par Rana 17 også. Den virker noe lavere enn uttern jeg har prøvekjørt i dag, men fortsatt litt mer vindfang enn i wesling og fjordling som ser enda lavere ut? Det er gjerne i vinden man merker at det er 17 fot kontra 15 fot. Ikke dumt med den luka i front heller nei, er det noe som kommer med den utgaven du har eller er det bygd på/satt inn i etterkant? Hørtes ut som god plassutnyttelse. Hvor stor motor har du på den/evt. tenkt å ha på den? 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Napoli skrev 1 time siden:

Wesling og Fjordling er vel selvskrevne kandidater her :) Raskt ut, god plass inni og fornøyd far underveis ;)

Har fått anbefalt wesling, skal ut og se på en i morgen, synes det er litt interessant med den "vanntunnelen" som gjør den mer stabil når den ligger i ro. Har du noen konkrete erfaringer med dette? Ikke minst et godt poeng med fornøyd far underveis :-) 

Redigert av Smion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge er gode sjøbåter, og anerkjent design. Hvis du skal se på en i morgen, så sjekk spesielt akterspeilet rundt motoren. Mange av disse båtene har hatt stor motor, og har påfølgende skade rundt motorfestet. Skade er om du ser streker/sprekker loddrett fra topp og nedover, i så fall, snu og gå avgårde. Tilsvarende er mange forsterket rundt akterspeilet med en metallplate, dette er bare positivt. "Alt" annet enkelt å fikse. Westermoen (som bygde Wesling) er fortsatt oppegående og har omtrent alt av deler. Strøm er kun til lanterner og visker (+evt lensepumper, om det er installert bør det være to av de). Spør gjerne om du lurer på noe - jeg har hatt Wesling i 20 år :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Smion skrev for 9 timer siden:

 Det er gjerne i vinden man merker at det er 17 fot kontra 15 fot. Ikke dumt med den luka i front heller nei, er det noe som kommer med den utgaven du har eller er det bygd på/satt inn i etterkant? Hørtes ut som god plassutnyttelse. Hvor stor motor har du på den/evt. tenkt å ha på den? 

Hei.

Luka er standard på min, men ser det er noen utgaver som ikke har luke. Tror det er de som kalles for "17 fisk". Min båt har 30 hk, farten blir vel opp mot 20 knop med denne, men har ikke fått testet det skikkelig før kjølingen sviktet :rolleyes:

Ellers merker jeg at kjølen på båten sørger for vesentlig mindre avdrift i sidevind enn på f.eks en Uttern C56 som jeg har litt erfaring med. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 7 timer siden:

Spør gjerne om du lurer på noe - jeg har hatt Wesling i 20 år :)

Helt topp! Takk for tips. Det er denne jeg skal se på: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=176028108. Snakket litt med selger i går, etter å ha prata med han så lurer jeg litt om den er litt overpriset. Han jobber har begynt i skifte ut instrumenter og greier, og noe er tatt ut, noe er kjøpt inn. Kalesjen er noenlunde tett - men må nok påregnes å byttes, mener å se noe gaffa på det ene bildet :-) . Ble litt betenkt når jeg hørte om dette - da jeg aller helst vil ha noe som er klart for sjøen - på den andre siden så ser jeg for meg at det ikke trenger å være all verdens med jobb dersom skrog og motor er i god stand... Kalesjen koster vel rundt 8000-10000? 

Link to post
Share on other sites

Den ser ut til å være et enkelt prosjekt. Treverket trenger litt olje, resten trenger en grundig vask. Som sagt - sjekk akterspeilet, disse båtene er bygget for 60hk, men er ofte brukt med mer. 

90hk Yamaha er helt riktig motor.

Jeg byttet kalesje, seter og puter til nytt i min, mener det kom på ca 20 000,- for 6-7 år siden.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Napoli skrev 35 minutter siden:

Den ser ut til å være et enkelt prosjekt. Treverket trenger litt olje, resten trenger en grundig vask. Som sagt - sjekk akterspeilet, disse båtene er bygget for 60hk, men er ofte brukt med mer. 

90hk Yamaha er helt riktig motor.

Jeg byttet kalesje, seter og puter til nytt i min, mener det kom på ca 20 000,- for 6-7 år siden.

Hm. Bør jo være overkommelig. Skal absolutt sjekke akterspeilet ja. Ser at det er flere som har satt avsindig store motorer på denne båten etter litt surfing her på forumet, ikke rart det kommer sprekker med 200kg på hekken...   Men har du noen innspill til prisen den ligger ute til? Jeg synes kanskje det virker noe høyt mtp. tilstanden den er i og alder på motor (86) og småplukk som må ordnes. Innser at det er spesielt mange som vil kjøpe båt i år, så noe "coronainflasjon" regner jeg jo med... Ser at jeg fortsatt kan få kjøpt originalt interiør hos westermoen i grimstad, det er jo også et pluss.

Redigert av Smion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syns faktisk at den er billig - iom at henger følger med. Disse båtene er veldig populære. Ikke ofte man kommer over riktig motorisert og ok utseende skrog til den prisen der.

Vet at det ble solgt en vesentlig styggere her i området (med skjært motor) til 40 000,- i forrige uke.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 1 minutt siden:

Jeg syns faktisk at den er billig - iom at henger følger med. Disse båtene er veldig populære. Ikke ofte man kommer over riktig motorisert og ok utseende skrog til den prisen der.

Vet at det ble solgt en vesentlig styggere her i området (med skjært motor) til 40 000,- i forrige uke.

Ok. Jeg har jo ikke peil på hverken båt eller motor. Så greit med noen meninger :-) Takk for råd og innspill, tar det med meg! 

Link to post
Share on other sites

Har en helt lik, bare med 70hk, og er godt fornøyd med den.

 

Men det er et par små ting som en må være klar over. Båten er ikke selvlensende, så du må øse den etter regn. Kalesjen vil ikke holde alt vannet ute.

 

Adgangen fra fordekk til akterenden er noe knotete, siden det ikke er noen vei inn gjennom vindskjermen.

 

Hvis du ikke har brygge, så er operasjonen med å få på kalesje et litt artig c-moment. Husk redningsvest.. :-)

 

Med 90hk bør den ikke ha standard styring, den er litt for pinglete, selv for 70hk.

 

Men som sagt, ellers er det en kjempebåt. Prismessig så gav jeg ca det samme for min med henger for 8-9 år siden, så de holder seg tydeligvis godt i pris. :-)

Link to post
Share on other sites

pberg skrev 1 time siden:

Har en helt lik, bare med 70hk, og er godt fornøyd med den.

 

Men det er et par små ting som en må være klar over. Båten er ikke selvlensende, så du må øse den etter regn. Kalesjen vil ikke holde alt vannet ute.

 

Adgangen fra fordekk til akterenden er noe knotete, siden det ikke er noen vei inn gjennom vindskjermen.

 

Hvis du ikke har brygge, så er operasjonen med å få på kalesje et litt artig c-moment. Husk redningsvest.. :-)

 

Med 90hk bør den ikke ha standard styring, den er litt for pinglete, selv for 70hk.

 

Men som sagt, ellers er det en kjempebåt. Prismessig så gav jeg ca det samme for min med henger for 8-9 år siden, så de holder seg tydeligvis godt i pris. :-)

Dersom du må øse etter regnvær, med kalesjen på, så er det noe feil med kalesjen eller overbygget ditt. Sørg for å sjekke tetningen mellom vinduet og overdekket, samt at kalesjen er stram og impregnert. Jeg installerte lensepumper i min. En i hver sidekanal. Det var gull verdt etter vasking.

 

Kan være enig i at adkomsten oppi er knotete. Det er gjerne bare førstemann som skal oppi som går på dollbordet. Deretter legger man båten longside for resten. Dette med c-moment for å feste kalesjen forstod jeg ikke? Fest kalesjen i gummistrikkene bak, åpne glidelåsen til fører, trekk kalesjen på og knepp på alle knapper på babord, og babord hardtop, samt knapper frem til førerposisjon på styrbord. Gå opp på dollbordet, fest knappene på hardtop og lukk glidelåsen.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 4 minutter siden:

Dersom du må øse etter regnvær, med kalesjen på, så er det noe feil med kalesjen eller overbygget ditt. Sørg for å sjekke tetningen mellom vinduet og overdekket, samt at kalesjen er stram og impregnert. Jeg installerte lensepumper i min. En i hver sidekanal. Det var gull verdt etter vasking.

 

Kan være enig i at adkomsten oppi er knotete. Det er gjerne bare førstemann som skal oppi som går på dollbordet. Deretter legger man båten longside for resten. Dette med c-moment for å feste kalesjen forstod jeg ikke? Fest kalesjen i gummistrikkene bak, åpne glidelåsen til fører, trekk kalesjen på og knepp på alle knapper på babord, og babord hardtop, samt knapper frem til førerposisjon på styrbord. Gå opp på dollbordet, fest knappene på hardtop og lukk glidelåsen.

 

pberg skrev 1 time siden:

Har en helt lik, bare med 70hk, og er godt fornøyd med den.

 

Men det er et par små ting som en må være klar over. Båten er ikke selvlensende, så du må øse den etter regn. Kalesjen vil ikke holde alt vannet ute.

 

Adgangen fra fordekk til akterenden er noe knotete, siden det ikke er noen vei inn gjennom vindskjermen.

 

Hvis du ikke har brygge, så er operasjonen med å få på kalesje et litt artig c-moment. Husk redningsvest.. :-)

 

Med 90hk bør den ikke ha standard styring, den er litt for pinglete, selv for 70hk.

 

Men som sagt, ellers er det en kjempebåt. Prismessig så gav jeg ca det samme for min med henger for 8-9 år siden, så de holder seg tydeligvis godt i pris. :-)

 Hm. Kan være greit med en tett kalesje, siden det tross alt ikke er abnormt mange soldager her på vestlandet... Ser for meg at båten kommer til å ligge i sjøen i sommermånedene, og frister lite med en båt som må øses mye hver gang, men en lensepumpe koster jo ikke all verden. Godt å høre at de holder seg bra i pris da! Vet du om det mulig å se forskjell på standard styring, og en ny/oppgradert på noe vis? Mulig selger ikke vet dette iom at han holder på å pusse opp båten. Men ser at du holder til i Sandnes pberg. Da har du mest sannsynlig brukt den der hvor jeg tenker å bruke den? Hvordan oppleves den på vannet (især med litt mer ballast enn 1 stk voksen)? 

Link to post
Share on other sites

Smion skrev for 2 timer siden:

Hm. Kan være greit med en tett kalesje, siden det tross alt ikke er abnormt mange soldager her på vestlandet... Ser for meg at båten kommer til å ligge i sjøen i sommermånedene, og frister lite med en båt som må øses mye hver gang, men en lensepumpe koster jo ikke all verden. Godt å høre at de holder seg bra i pris da! Vet du om det mulig å se forskjell på standard styring, og en ny/oppgradert på noe vis? Mulig selger ikke vet dette iom at han holder på å pusse opp båten. Men ser at du holder til i Sandnes pberg. Da har du mest sannsynlig brukt den der hvor jeg tenker å bruke den? Hvordan oppleves den på vannet (især med litt mer ballast enn 1 stk voksen)? 

 

Hei, jeg har båten i Sveio, litt nord for Haugesund. Jeg har også innstallert lensepumper i den, og det er absolutt nødvendig i vårt klima i hvert fall.. :wink:

 

Den enkleste måten er kanskje å se hvor mange tørn det er fra borde til borde på styringen. Jeg har den "lille", og der er det ca 2.5 tørn, mens den store mener jeg har noe slikt som 4,5 tørn. Andre vet sikkert dette bedre enn meg.

 

Og slik at du ikke bruker årevis på å finne det ut, det er vanligvis en kalesjegarasje på Weslingene. Du stapper kalesjen med bøylene helt forut, og trer enden av bøylene inni rørene som sitter oppunder kantene. Ikke spør hvorfor jeg sier dette... :lipseal:

 

Vi er en familie på fem, deriblant to svære slamper av noen tenåringer og det funker helt greit, men den er litt tung i sessen i starten, spesielt før tunnelen er tømt. Savner powertrim på Yamahaen fra '84. Men når en kommer opp på plan så fungerer den helt utmerket på alle vis.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 3 timer siden:

Kan være enig i at adkomsten oppi er knotete. Det er gjerne bare førstemann som skal oppi som går på dollbordet. Deretter legger man båten longside for resten. Dette med c-moment for å feste kalesjen forstod jeg ikke? Fest kalesjen i gummistrikkene bak, åpne glidelåsen til fører, trekk kalesjen på og knepp på alle knapper på babord, og babord hardtop, samt knapper frem til førerposisjon på styrbord. Gå opp på dollbordet, fest knappene på hardtop og lukk glidelåsen.

 

Jeg synes i hvert fall det er knotete med kalesjen. Min er rett nok ganske gammel og stiv, men det er lavt under taket og du må kneppe knapper på utsiden fra innsiden... Har lurt på å anskaffe meg en havnekalesje, siden vårt bruksmønster ikke tilsier behov av noen kalesje du kan sitte under. Kunne sikkert klart meg uten hardtoppen også, sånn sett. Men da synes jeg at adkomsten egentlig er mer knotete enn med den på.

Link to post
Share on other sites

pberg skrev 50 minutter siden:

 

Den enkleste måten er kanskje å se hvor mange tørn det er fra borde til borde på styringen. Jeg har den "lille", og der er det ca 2.5 tørn, mens den store mener jeg har noe slikt som 4,5 tørn. Andre vet sikkert dette bedre enn meg.

 

Og slik at du ikke bruker årevis på å finne det ut, det er vanligvis en kalesjegarasje på Weslingene. Du stapper kalesjen med bøylene helt forut, og trer enden av bøylene inni rørene som sitter oppunder kantene. Ikke spør hvorfor jeg sier dette... :lipseal:

 

 

 Skal ikke spør:smiley:.  Takk for tips!!

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 19 timer siden:

Wesling og Fjordling er vel selvskrevne kandidater her :) Raskt ut, god plass inni og fornøyd far underveis ;)

Ser at denne ligger ute på finn i skrivende stund: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=133487629. Jeg hadde egentlig tenkt at 19 fot ble for stort, men trefottsyken har slått til allerede før båtkjøpet... Ombygd fra innenbordsmotor. Kan ligne litt på fjordwing. fjordling ble en båt som likner mer på wesling med den lille hardtopen. Denne båten har ikke kalesje for dårlig vær, men hvis det er en fjordwing så kan det se ut som om dette kan bestilles. Så var det jo en hyggelig pris...Mercurymotoren er fra tidlig 90-tall. Ser at dette blir mer dagsturbåt enn fiskebåt, men kanskje ikke helt ulik de andre alternativene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...