Napoli Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Den der hadde jeg vært mer skeptisk til. Ombygd er vanskelig. Noen båter kan bli veldig bra, mens andre er vrak fra første minutt. Det er ofte vanskelig å si om det er gjort en ordentlig jobb også (da den som bygde om gjerne skjulte feilene sine). Evinrudene fra den tiden er vel heller ikke kjent for å være spesielt holdbare - og er ofte veldig tørste, både på bensin og olje. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Har hatt wesling siden 94. Vil vel si at dersom fiske er prioritert så fins det nok bedre alternativer. Det er en kompakt båt og ikke all verdens med dørkplass bak setene. Sikkert ikke dumt å også vurdere båter oppi 18-19 fot - ungene er jo i rette voksealderen Den fjordwingen så jo ikke så dum ut, men motoren der vil jeg tippe er fra ca midten av 80 tallet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smion Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 ivar skrev 1 minutt siden: Har hatt wesling siden 94. Vil vel si at dersom fiske er prioritert så fins det nok bedre alternativer. Det er en kompakt båt og ikke all verdens med dørkplass bak setene. Sikkert ikke dumt å også vurdere båter oppi 18-19 fot - ungene er jo i rette voksealderen Den fjordwingen så jo ikke så dum ut, men motoren der vil jeg tippe er fra ca midten av 80 tallet. Ser den. Når det skal fiskes tipper jeg at det blir mest med meg + 1 annen voksen eller en av ungene. Hvis alt går etter planen og båtlivet passer både store og små så kan det fort hende at både båt og båtbusjett (og ikke minst ungene...) får lov til å vokse . Det er vel et prioriteringsspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Smion Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Napoli skrev 11 minutter siden: Den der hadde jeg vært mer skeptisk til. Ombygd er vanskelig. Noen båter kan bli veldig bra, mens andre er vrak fra første minutt. Det er ofte vanskelig å si om det er gjort en ordentlig jobb også (da den som bygde om gjerne skjulte feilene sine). Evinrudene fra den tiden er vel heller ikke kjent for å være spesielt holdbare - og er ofte veldig tørste, både på bensin og olje. Ja. Kanskje dumt å gå for noe så uvisst. Men var pen å se på i alle fall. Var nysgjerrig på hva slags båt det egentlig er. Har prøvd å google fjord fjording 19, men får bare opp masse bilder av hest. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 om du googler Fjordwing så finner du nok mye mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smion Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 ivar skrev 23 minutter siden: om du googler Fjordwing så finner du nok mye mer Ja, ser ut som om den har blitt levert med både innenbords og utenbords motor. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Jeg tillater meg også med et forslag som ligger litt over skissert budjett, men dette tror jeg er en veldig grei og praktisk båt for familien. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149057731 Sitér dette innlegget Link to post
Smion Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Solseng skrev for 1 time siden: Jeg tillater meg også med et forslag som ligger litt over skissert budjett, men dette tror jeg er en veldig grei og praktisk båt for familien. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149057731 Takk for tips! Fin og praktisk båt. Men blitt nok dessverre litt for langt over budjett ? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Hva tenker du om disse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148608674 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178008491 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Smion Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 enslagsgjest skrev 47 minutter siden: Hva tenker du om disse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148608674 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178008491 Takk for tips. Absolutt relevante båter, men får inntrykk av at dromedille er litt mer ustødig i litt bølger, dette er ikke noe jeg har erfart selv, men prøvd å lese meg til - holder en knapp på weslingen der. I alle fall til jeg får prøvekjørt en with. Den andre båten kjenner jeg ikke til i det hele tatt så kom gjerne med innspill på sjøegenskaper der hvis dere har noen. Men begge de to ligger litt for langt unna til at jeg tør å kjøpe usett og uprøvd! Sitér dette innlegget Link to post
Smion Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Smion skrev On 7.5.2020 at 9.20: Hm. Bør jo være overkommelig. Skal absolutt sjekke akterspeilet ja. Ser at det er flere som har satt avsindig store motorer på denne båten etter litt surfing her på forumet, ikke rart det kommer sprekker med 200kg på hekken... Men har du noen innspill til prisen den ligger ute til? Jeg synes kanskje det virker noe høyt mtp. tilstanden den er i og alder på motor (86) og småplukk som må ordnes. Innser at det er spesielt mange som vil kjøpe båt i år, så noe "coronainflasjon" regner jeg jo med... Ser at jeg fortsatt kan få kjøpt originalt interiør hos westermoen i grimstad, det er jo også et pluss. Var og så på den weslingen i går... Litt mer en puss og plug and play, i alle fall etter mitt syn.Glad jeg ikke hadde brukt 1,5 times kjøretur for å se på den. Alle instrumenter i båten var fjernet, motor så forsåvdt grei ut, med ny topp, men ganske gammel likevel. Eier hadde knukket flere av boltene for å få av toppen. Begge stolene var sprukket i sømmene, han hadde putene, men de må trekkes om. En mindre sprekk foran i baugen, som så ut som om den var forsøkt lappet, men ingen tydelige sprekker i akterspeilet. En del rur i vanntunnelen under båten, dette kjentes ut som om det var ganske løst, og antar at den er utsatt for det, men hvor mye kan det være før det er for mye? Kalesjen var morken, ikke godt tatt vare på. Han hadde begynt å handle inn instrumenter av ymse slag, samt noen kabler. Kunne sikkert blitt en fin båt etter 30-40 timers arbeid + kostnader. Jeg la ikke inn et skambud en gang. Stryringen var av den lille sorten (2,5 omdreining). Sitér dette innlegget Link to post
Smion Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Smion skrev On 6.5.2020 at 19.26: Smion skrev On 6.5.2020 at 19.26: Slenger ut enn forespørsel her, i håp om å bli litt klokere... Vi er en liten familie på 2 voksne og 2 barn (8 og 9 år) på jakt etter en dagstur/fiskebåt for å komme oss litt kjapt ut av fjorden med. Ideelt holder båten minimum behagelig og noenlunde økonomisk marsjfart på 18-20 knop med hele familien. Har sett på båter i størrelsesorden 16-18 fot som lett kan dras opp på land, da jeg ikke har en permanent båtplass per dd. Funksjonalitet kommer foran estetikk, og er jeg er inneforstått med at det som regel blir et kompromiss når det gjelder disse båtene som passer min lommebok. Er et krav fra samboer om vindskjerm/kahytt/hel kalesje evt. mulighet for dette da hun fort blir kald, og i neste omgang sur, det er absolutt noe vi vil helst unngå... Når jeg lanserte ideen om båtkjøp i sommer så ville jeg egentlig ha en enda mindre jolle, med påhengs for å ta meg og kidsa litt ut på fjorden for å fiske. Men da hun kommer med sine innsigelser så ser jeg at vi må litt opp i størrelse og motorkraft, og det er jo ikke nødvendigvis dumt :-). Busjettet er ikke all verden, men rundt 50 lapper totalt, med en båthenger er optimalt. Som sagt kommer funksjonalitet foran form og estetikk, gjør ingenting om båten er gammel, og ikke motoren er dønn ny. Har sett litt på båter a la wester 17, Rana fisk o.l. Har vært og prøvekjørt en 1993 Uttern 4450c, sistnevnte er kun 15 fot, men virka som godt utnytta plass. Noe vindfang i kalesje og overbygg, usikker på om dette kan bli et problem i lengden. Kom opp i knappe 18-20 knop i litt sjø (6-7 sekundmeter vind). Da hadde jeg fortsatt litt å gå på gassen. Denne båten hadde en 50 hk yamaha 4taktsmotor og kosta 30 000. Kom gjerne med tips, erfaringer og anbefalinger hvis du måtte brenne inne med det! Tar i mot alle råd og innspill med stor takk! Tar gjerne imot innspill på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178244093 eller denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177949140 også! Rana har vel blitt nevnt lenger oppe i tråden, men ble litt opphengt i wesling :-) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Når det gjelder Rana, så er det greit å vite at det finnes (fantes) to ulike produsenter : Rana Båt, som hadde merkevaren Rana, og Præsteng, som hadde merkevaren Rana Plast. Senere slo de to seg sammen. Nå er produsenten borte i likhet med de fleste andre norske båtmerkene. Båten som jeg omtalte tidligere i tråden er en Rana 17,mens båten i annonsen du linker til er en Rana Plast 530 fra Præsteng. Begge er gode båter med mange av de samme egenskapene, men RP 530 er mer planende enn Rana 17. Ingen av dem er utpregede fartsbåter, men trygge og praktiske bruksbåter. Relativt ny og moderne motor er nok et pluss, med mindre disse e-tecene har svakheter jeg ikke vet om. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Smion skrev for 2 timer siden: Takk for tips. Absolutt relevante båter, men får inntrykk av at dromedille er litt mer ustødig i litt bølger, dette er ikke noe jeg har erfart selv, men prøvd å lese meg til - holder en knapp på weslingen der. I alle fall til jeg får prøvekjørt en with. Jeg vil heller si at en Drommedille er langt stødigere (sidestabil) enn en Wesling, men en Wesling går mye mykere i sjøen. Er vel en del eldre Weslinger som har noen utfordringer med den vanntunnellen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Mouche skrev 38 minutter siden: Er vel en del eldre Weslinger som har noen utfordringer med den vanntunnellen? Her er det muligens fjordling du tenker på? Den hadde først demonterbar tunell pga at folk var redd det skulle gro igjen. Men viste seg at groen ikke trives så godt der inne i mørket.. Kjenner ikke til at vanntunellen har vært trøblete på disse. Det er akterspeilet som er mest utsatt. Har selv fått reparert mitt , det fikk seg en trøkk etter en grunnstøting. Ikke selv vært ombord i with men av de jeg kjenner som har hatt så er det noen som elsket den og andre som hatet den En fordel har den iallefall over mange andre båter i samme størrelse, den er ganske lettdrevet Sitat Takk for tips! Fin og praktisk båt. Men blitt nok dessverre litt for langt over budjett ? kan fort havne langt over budsjett med å kjøpe billig også , men det er du sikkert klar over Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tom Cognac Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178202406&alertType=ss&WT.synd_type=agent&stored-id=34781242 Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Napoli Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Synd med Weslingen - men var vel en grunn til at den var billig :) Vanntunnellen gror igjen om båten brukes veeeldig lite (typ - ligger ved brygga en hel sesong), dette spyles enkelt ut igjen med industri høytrykkspyler. Jeg har ikke allverden av erfaring med alt som blir vist av båter her. Av de som er linket til har jeg prøvd Dromedillen, Ranaen og Askeladden. Askeladden er vel uten tvil den mest praktiske, men dersom den er for dyr ville jeg sett på Rana Plast 530en. Det er solide stødige båter, med godt rykte, ikke akkurat fartsmaskiner, men det er ikke bruksområdet her. Når det gjelder Dromedille havner vel jeg i kategorien "hatet den" som @ivar nevner over her. Hopper og danser, søkkvåt i motsjø og sporete i sidesjø. Jeg har fortsatt tilgode å forstå hvorfor det ble solgt så mange av dem - Bror With må ha vært en markedsfører av rang! Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Trond123 Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Helt enig med kommentaren over om Dromedille! Disse er ganske flat under og slår en del i bølger. Har riktignok bare egen erfaring med en kamerats 17fot fra slutten av 80tallet, og den imponerte absolutt ikke på annet enn nesten flat sjø. Ser Skibsplast er nevnt. Disse båtene går bedre enn Dromedille i røff sjø. Har testet Skibsplast 490ht selv for mange år siden, og var fornøyd med egenskapene i sjø opp mot 1,5m. Er 4-5 18-fotere (Skibsplast 550ht) på finn nå. Alle fra 80-tallet, både til høyere og lavere prisklasse enn oppgitt av ts. Kan være verdt å sjekke ut. I tilsvarende design som Skibsplast, er bl.a Ørnvik 565HT (80talls design) som jeg har hatt mange års erfaring med. Går veldig godt i røff sjø og tåler en del. Denne er 19fot og litt i overkant av det ts ser på. Både Skibsplast 550 og Ørnvik 565 er ganske likt designet, innvendig. Men de ikke akkurat designet for fisking pga langsgående benker akterut. Gikk greit det også, men ikke optimalt. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178008491 Denne er undermotorisert og mangler badeplatformene vi hadde på begge sider av motoren. Vi hadde først 80hk som ga grei marsjfart på rundt 20-25 knop, men var tung å få opp i plan med mer enn 2-3 personer i båten. Endte opp med å bytte til 135hk og marsjfart på 25-30. Drivstofforbruk var omtrent likt pr NM med begge motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Trond123 skrev 46 minutter siden: Helt enig med kommentaren over om Dromedille! Disse er ganske flat under og slår en del i bølger. Hvilket gjør at de er meget stabile i motsetning til en Wesling som er rank, har god bæring så planer lett med mye vekt, men helt enig i at de slår mye. Hadde en kmv480 i noen år med 50hk og den gjorde jobben bra for oss som hyttebåt med de kommentarer jeg har gitt her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Smion Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 ivar skrev for 21 timer siden: Her er det muligens fjordling du tenker på? Den hadde først demonterbar tunell pga at folk var redd det skulle gro igjen. Men viste seg at groen ikke trives så godt der inne i mørket.. Kjenner ikke til at vanntunellen har vært trøblete på disse. Det er akterspeilet som er mest utsatt. Har selv fått reparert mitt , det fikk seg en trøkk etter en grunnstøting. Ikke selv vært ombord i with men av de jeg kjenner som har hatt så er det noen som elsket den og andre som hatet den En fordel har den iallefall over mange andre båter i samme størrelse, den er ganske lettdrevet kan fort havne langt over budsjett med å kjøpe billig også , men det er du sikkert klar over Hehe. Sant nok det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.