Jump to content

Hvordan regner man ut spenningsfall?


Jannmar

Recommended Posts

Spørsmålet er egentlig ikke hvordan man regner ut spenningsfall, men hva som er utgangspunktet.

 

Om man skal regne ut spenningsfallet i en kabel i %, tar man da utgangspunkt i 12V ? eller 12,8V ? (batteriets hvilespenning) eller 14,4V ? (ladespenning når motoren går).

Link to post
Share on other sites

Om en slik beregning skal gi mening må man vel ta utgangspunkt i faktisk spenning ved spenningskilden (batteriet). Om man regner ut fra f.eks 12,8V når faktisk spenning er 12,5V så blir det hele ganske meningsløst. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Spenningsfallet har lite med hvilken spenning en starter med å gjøre. Her er det Ohms lov, U=IxR, strøm ganger motstand. 

Øker strømmen øker spenningen over den belastede kabelen og dermed spenningsfallet . Likeledes øker motstanden øker spenningsfallet.

En ubelastet kabel har ikke spenningsfall, spenningsfall må derfor måles med belastet kabel. 

 

Redigert av Lindita
Autokonnektur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Lindita skrev 29 minutter siden:

Spenningsfallet har lite med hvilken spenning en starter med å gjøre. Her er det Ohms lov, U=IxR, strøm ganger motstand. 

Øker strømmen øker spenningen over den belastede kabelen og dermed spenningsfallet . Likeledes øker motstanden øker spenningsfallet.

En ubelastet kabel har ikke spenningsfall, spenningsfall må derfor måles med belastet kabel. 

 

Jeg skjønner det, men her var det ikke snakk om å måle spenningsfallet, men å beregne det / regne det ut.

 

Om man feks har en båt med et 12V anlegg (med et 12V batteri, som man pleier å uttrykke det).

 

I denne båten vil man sette inn ei pumpe som trekker 12 A.

Avstanden mellom batteriet og pumpa er 12 meter (fram og tilbake)

I garasjen har man liggende en 12 meter lang 6mm2 kabel, og lurer på om man kan bruke denne, eller om spenningsfallet blir for stort.

 

Er det altså ikke mulig å beregne spenningsfallet i kabelen i % ut i fra disse parameterene ?

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 32 minutter siden:

 

Jeg skjønner det, men her var det ikke snakk om å måle spenningsfallet, men å beregne det / regne det ut.

 

Om man feks har en båt med et 12V anlegg (med et 12V batteri, som man pleier å uttrykke det).

 

I denne båten vil man sette inn ei pumpe som trekker 12 A.

Avstanden mellom batteriet og pumpa er 12 meter (fram og tilbake)

I garasjen har man liggende en 12 meter lang 6mm2 kabel, og lurer på om man kan bruke denne, eller om spenningsfallet blir for stort.

 

Er det altså ikke mulig å beregne spenningsfallet i kabelen i % ut i fra disse parameterene ?

 

 

Nei, da må du vite kabelens spesifikke motstand/motstand per meter. Den vil igjen avhenge av hva kabelen er laget av. Om kobberet renhet osv. 

For å slippe å regne på dette kan du gå inn i tabell for spenningsfall for ulike kvadrat og lengder som du finner i arkivet her på Båtplassen. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Nei, da må du vite kabelens spesifikke motstand/motstand per meter. Den vil igjen avhenge av hva kabelen er laget av. Om kobberet renhet osv. 

For å slippe å regne på dette kan du gå inn i tabell for spenningsfall for ulike kvadrat og lengder som du finner i arkivet her på Båtplassen. 

 

I båt er det normalt kobberkabler.

Standardverdien for motstand i kobber er satt til 0,0175 ohm x mm2/m eller 0,02 om man vil.

 

Er det fortsatt svaret nei ?

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Spørsmålet er egentlig ikke hvordan man regner ut spenningsfall, men hva som er utgangspunktet.

 

Om man skal regne ut spenningsfallet i en kabel i %, tar man da utgangspunkt i 12V ? eller 12,8V ? (batteriets hvilespenning) eller 14,4V ? (ladespenning når motoren går).

Dette har nesten blitt en semi-akademisk tilnærming. Jeg vil påstå at ditt utgangspunkt er spennende;

 

Dersom du er avhengig av å ha en viss spenning i båten til bruk for utstyr som er ømfintlig for spenning under ett visst nivå, som en del digitale kretser ol. så bør du tenke på om dette skal brukes mens motoren går 14,4V , eller ved stilleligende 12,x eller i worst case og med risikomargin; 12V. Og så regne deg frem til om spenningstapet da vil bli slik at utstyret ikke vil fungere i den situasjonen du ser for deg.

 

Om du kun spør av allmen interesse så bruker man gjerne 12V og finner spenningstapet. Fordi det sjelden er slik at de siste desimalene er det som knekker regnestykket - og de fleste lager ikke egne kabler som er spesialtilpasset et bestemt spenningsfall, men bruker de mm^2 kablene som finnes, og tar den kabelen som er over det som ikke funker - og har dermed "noe for mye" kvadrat. ift en pinlig nøyaktig utregning.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Valget er fritt. Mener at det er så mange variabler at det blir vanskelig å si at det ene er riktigere en det andre. Selv så bruker jeg 12V og bare det. Blir et helt greit og akseptabelt resultat og mindre styr med å komme fram til det. 

 

alfaalfa skrev 49 minutter siden:

Om du kun spør av allmen interesse så bruker man gjerne 12V og finner spenningstapet. Fordi det sjelden er slik at de siste desimalene er det som knekker regnestykket - og de fleste lager ikke egne kabler som er spesialtilpasset et bestemt spenningsfall, men bruker de mm^2 kablene som finnes, og tar den kabelen som er over det som ikke funker - og har dermed "noe for mye" kvadrat. ift en pinlig nøyaktig utregning.

 

Takker for alle svar. Jeg spurte fordi jeg lurte på hvilken verdi som vanligvis blir brukt, og ser nå av svarene at det normalt er helt greit å bruke 12V.

Jeg har ingen apparater eller utstyr utenom det mest vanlige i en båt, men spurte av allmen interesse, som alfaalfa så fint uttrykte det.

 

Link to post
Share on other sites

Matematikken er jo i og for seg grei. Men hvorfor ikke bare leke litt med kalkulatoren?

 

https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/

 

 

Screenshot 2020-05-07 13.50.27.png

 

Jeg ville startet lavt. Spenningsfallet fra 14,4V er vel mindre interessant enn det ved 12V? Dersom f.eks. du har lyst å bruke tilkoblet utstyr når batteriet er på lav spenning er vel det laveste spenning som er det som er kritisk.

 

Når du kliner til med 12A forbruk vil du vel også få et spenningsfall på batteriet. Da er det fort 11V inn ....

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 9 timer siden:

 

I båt er det normalt kobberkabler.

Standardverdien for motstand i kobber er satt til 0,0175 ohm x mm2/m eller 0,02 om man vil.

 

Er det fortsatt svaret nei ?

Som jeg sa så må man vite kabelens spesifikke motstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...