Jump to content

Dynamo til Yanmar 184 hk lader ikke


Haher

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har problem med motorlading på båten min, NB Touring 870. Motoren er en Yanmar 184 hk.

Ladingsproblemene startet ifjor sommer. Til å begynne med virket ladingen inni mellom, men nå lader den ikke i det hele tatt.

Målte dynamoen igår og da viste der 11,7 volt ut. Etter noen minutters gange på motoren, var den ene tilkoblingen mye varmere enn den andre.

Er det noen som har peiling på om dynamoen da er ødelagt, eller lar den seg fikse på noe vis?

Jeg har lagt ved et bilde av dynamoen, men det var litt dårlig.

Noen som vet hvor de selger slike dynamoer, eller kanskje noen selger brukt?

Kjempeflott hvis noen har peiling på dette og kunne gitt et innspill :)

Selv er jeg helt "grønn" på slike ting.

Mvh Harald

 

Dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan jo være andre ting enn dynamoen. Du skriver at den blir varm og det er jo litt merkelig hvis den ikke lader. En kortslutning på en usikret krets kan fort gi spenningsfall, men forsvinne når du slår av hovedstrøm. Hva med ladelyset? Lyser det ? Godt mulig det er dynamo som er kaputt , men det er bare så fortærende og sette inn en ny dynamo bare for å oppdage at feilen er der fremdeles. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange gangtimer har motoren?

Hvis du er veldig grønn, så har du små muligheter til å diagnostisere antar jeg. Ut fra hva du beskriver kan dette være alt fra børster som henger, defekt diode, brudd i vikling, til en dårlig kontakt. Når du måler 11,7 V, skulle dette målet sannsynligvis ligget rundt 14,5 V. Sannsynligvis ligger feilen i dynamoen. Men det er ikke 100 % sikkert det heller, sannsynligvis.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen din er kvalitet. Den burde holdt minst det dobbelte av timetallet. Her er slik en annen dynamo ser ut innvendig:

20171214_163701.jpg.f9ceba09c2caa809ce6fbf735adfe2c8.jpg

De hvite greiene øverst i bildet er spenningsregulator og børsteholder. Dette varierer på de forskjelllige.

Nederst i bildet er likeretter med diodebro. Her går det tre ledninger fra statorviklingen inn på hver sin diode festet med muttere. Se den midterste mutteren. Her er en lodding som hadde gått opp. Dermed ble spenningen redusert med 1/3. Men ikke hele tiden. Når batteriet var nærmest fulladet, og det ble litt kontakt, steg spenningen til 14,7 V.

Under før reparasjon av statorviklingen:

20171214_164438.jpg.e7229f61b0cf1336f9d96ecbf51e60bd.jpg

Så dette er en av mange muligheter. 

Link to post
Share on other sites

Har tatt ut dynamoen og splittet den. Klarer ikke å se noe galt inni unntatt litt mørkt felt innenfor magnetene (anker) Har tatt noen bilder som jeg legger ved. Har målt litt og motstand i regulator var 22 ohm. Ved måling på de 2 boltene som regulator er festet på, var det 0 ohm.

Jeg regner med at den blanke saken er regulatoren. Hva som er skillediode ser jeg ikke. Noen ser muligens utav bildene om alt ser ok ut eller ikke, men jeg klarer det ikke.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4_litt_misfarging.jpg

5.jpg

6_regulator.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg kjøpte Jørg Becker sin dynamo, og den ser grei ut.

Det er imidlertid en ting jeg lurer på ang denne dynamoen. Det var noen ekstra ledninger på den i forhold til den jeg tok ut, se bilde.

Kabler med rød kappe var ikke på min dynamo. Jørg skriver at hvit dobbelkontakt (2 lilla kabler) skal kobles sammen med bro. Jeg regner da med at de skal kortsluttes. Han forklarer at disse kablene er for ekstern regulator.

I tillegg leverer denne dynamoen 14,6 V og han sier jeg må sjekke om batteriene mine tåler denne spenningen. Jeg har 3 stk 142 AH Sønnak syrebatterier i båten.

Er det noen som kan hjelpe meg om jeg kan bruke denne dynamoen ved å kortslutte 2 lilla kabler (hvit plast dobbelkontakt) og om batteriene mine tåler 14,6 V. Eller må jeg montere en ekstern regulator for å bruke den.

Kjempeflott hvis noen har svar på dette.

Mvh Harald

Brukt_dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

Haher skrev 1 time siden:

Hei igjen.

Jeg kjøpte Jørg Becker sin dynamo, og den ser grei ut.

Det er imidlertid en ting jeg lurer på ang denne dynamoen. Det var noen ekstra ledninger på den i forhold til den jeg tok ut, se bilde.

Kabler med rød kappe var ikke på min dynamo. Jørg skriver at hvit dobbelkontakt (2 lilla kabler) skal kobles sammen med bro. Jeg regner da med at de skal kortsluttes. Han forklarer at disse kablene er for ekstern regulator.

I tillegg leverer denne dynamoen 14,6 V og han sier jeg må sjekke om batteriene mine tåler denne spenningen. Jeg har 3 stk 142 AH Sønnak syrebatterier i båten.

Er det noen som kan hjelpe meg om jeg kan bruke denne dynamoen ved å kortslutte 2 lilla kabler (hvit plast dobbelkontakt) og om batteriene mine tåler 14,6 V. Eller må jeg montere en ekstern regulator for å bruke den.

Kjempeflott hvis noen har svar på dette.

Mvh Harald

 


Send melding til Jørg, så får du et klart svar. 

Link to post
Share on other sites

Jörg får svare for sin dynamo. Men når jeg ser på din gamle på stor skjerm, ser det ut som det har stått vann i den. Vanlige bly/syrebatterier tåler helt utmerket 14,6 V. En av dynamoene til Hulda lader helt opp til 14,8 V. Og de forrige batteriene holdt i 10 år. Den dynamoen jeg kjører nå stopper på 14,4 V.

Link to post
Share on other sites

Jeg har åpne bly/syre batterier og dynamo med ekstern regulator (Sterling PDAR). Den har jeg satt til å lade med 14,8V til batteriene er fulle. eller minimum 1 time. Deretter går ladespenningen ned til 13,65V. Jeg tror batteriene mine har det godt slik. Jeg kunne også valt en setting på 14,4V (uten float med lavere spenning), men det kan bli litt mye på lengre strekk som 6 - 7 timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Batteriene dine skal tåle 14,6V godt. Det han tenker på er vel gel, agm osv. Men husk 14,6 er greit ved 20-25 grader. Blir det varmere en det så kan det være greit å senke spenningen.  Problemet er at Sønnak klarer ikke si noe on ladespenning, annet en en Webside de har. Men samtidig så vet jeg ikke helt om jeg er enige i de spenningsforslagene de har. Synes de kan være litt høye. Produktblad finnes overhodet ikke. 
 

Redigert

 

Mener å huske at han hadde for salg en slik dynamo klargjort for ekstern regulering, og da kan de lilla ledningene være til det. Men snakk med Jørg. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill😊kjekt at jeg får vettuge svar på sikkert dumme spørsmål. Jeg har kortsluttet ekstraledning slik jeg forstod Jørg mente. Er litt nervøs i tilfelle jeg ikke har gjort det korrekt. Jeg forstod at ved å kortslutte her, er det intern regulering som kjører. 

Noen som vet om dette er rett😊

 

IMG_20200513_145532.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...