Seiza Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Haha, ok jeg bør vel ikke gjøre det da. Takker for innspill:) Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 I henhold til Nordisk Båtstandard skal en dieselmotor ha minimum ventilasjonsåpning på 7 cm2 pr Kw motoreffekt. Og inntaket skal være på motsatt side av innsuget på motoren for og redusere temperatur i maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Profondo skrev 42 minutter siden: I henhold til Nordisk Båtstandard skal en dieselmotor ha minimum ventilasjonsåpning på 7 cm2 pr Kw motoreffekt. Og inntaket skal være på motsatt side av innsuget på motoren for og redusere temperatur i maskinrommet. Min båt har 147kw, så da skal jeg altså ha 1036 cm2 åpning? Kan det være rett? Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Det blir bare to slisser på 10 x 52 cm og det er ikke så mye. Uansett så er det minstemålet på maskinromsventilasjon på yrkesbåter under 15meter med dieselmotor for og kunne få fartøyet godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Kjellg skrev for 2 timer siden: Min båt har 147kw, så da skal jeg altså ha 1036 cm2 åpning? Kan det være rett? Det tilsvarer et hull på 36 cm diameter . . . ! Det er garantert helt unødvendig stort og virker helt tullete på meg. Må være noe feil her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Profondo Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 At det virker litt tøysete og lite fornuftig,kan være en sammenheng med at Nordisk Båtstandard er utformet av Sjøfartsdirektoratet i Norden 😁 8 Ventilasjon av motor- og tankrom 8.1 Maskinrommetsluftinntakskal være utformet for å tilfredsstillemaskinens luftbehov i overensstemmelse med ipskinprodusentensanvisninger,dog minst 7 cm /kw. Maskinrommetsluftinntak skal plasseres på motsatt side av motorens luftinntak. 8.2 Ventilasjonsåpningeneskal utstyres med lukke- mekanisme som betjenes fra en plass utenfor maskin- rommet, og som kan sikres i såvel åpen som i lukket posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ditlef Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Hei igjen. Har gjort ett par ting siden sist. 1. Var innom Yanmar verksted og de sa at "har du dobbelt så mye luft, som du har eksos, er det tilstrekkelig" Altså: Jeg har eksosslange på 200cm i diameter, (A= PI x R x R) =314cm(sq) Jeg har lufting på : 8 stk * 10cm => (PI x 5cm * 5cm) =628cm (sq) som er dobbelt så mye (Nøyaktig) 2. Jeg var ute å gikk tur på fredag og testet med luken lukket. - Kunne ikke merke noen forskjell på motor, om jeg åpnet luken eller ikke. - Jeg informerte at lengre opp i tråden at temp på ca 90 grader, det var feil. Temp lå konstant på ca 75 grader, konstant selv om jeg gikk for fullt i ca 45 min. (Ville teste både luft og temp, og samtidig blåse litt rent) Lukker saken, som at casen er løst. Takk for gode innspill. Sitér dette innlegget Med hilsen Ditlef. Båt: Norline 8500, 1991. Båtnavn: Bruse, Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk). Havn: Kvaløyvåg i Troms Gear: ZF63A. VHF: LD4201 / MMSI:257081100 Link to post
Kjellg Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Ditlef skrev 11 minutter siden: Jeg informerte at lengre opp i tråden at temp på ca 90 grader, det var feil. Temp lå konstant på ca 75 grader, konstant selv om jeg gikk for fullt i ca 45 min Flott. Var akkurat det jeg mente at 90 var en del for høyt :) 75 grader høres ut som veldig etter boka. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Ditlef skrev for 4 timer siden: Altså: Jeg har eksosslange på 200cm i diameter, Du er helt sikker på dette? I så fall trenger du en voldsom stor åpning for innlufta! Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Jeg er litt usikker på om denne generelle angst for å gi en motor luft. Jeg oppfatter at en motor er en luftpumpe. Den tar luft inn og pumper den ut. Og i mellomsteget smeller det der luften og et drivstoff reagerer. Dersom denne prosessen ikke får tilstrekkelig luft eller kan bli kvitt den forbrukte luften ut så er hele prosessen ineffektiv, Energien vi får fra dette fører til HK. Dersom motoren ikke får ltilstrekkelig uft inn så blander man eksos og drivstoff i sylinderen, det gir mindre effekt. Derfor 0,5 psi undertrykk i motorom som maks anbefalt fra motorleverandøren. All mangel på luft og undertrykk før arbeidsslaget blir redusert effekt, og mottrykk på slaget for å tømme sylinder for brukt luft gir også redusert effekt. Om temperaturen øker på lufte n i motorom blir det mindre luft å blande med drvstoff - også ineffektivitet. På biler jobber man hardt for å sørge for at luftpumpen skal jobbe effektivt, men tydeligvis ikke i båt. Dette var litt overraskende for meg må jeg innrømme. På vil setter man inn nye luftinntak og jobber fo rå få kald luft inn i motoren og jobber med sksosanlegg fro å øke dia og redusert mottrykk. Men ikke i båt. Der er det om å gjøre å passe på at varmen i motorommet ikke slipper ut...???? Og å redusere tilgang på luft til forbrenning. Her er ikke mer luft bedre enn mindre. Snakk med Yanmar, Volvo Penta og Cummins - alle fortviler over at designere ikke tar hensyn til motorens behov for store luftinntak. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Eg hugsar ikkje kvar eg leste om dette, at det er ein balanse. Dersom lufting er stor så blir luftutskifting mindre og temperatur i motorrom kan øke (?). Bilmotorer står stort sett med fri tilgang på luft som kjøler overflater og strålevarme. I lystbåter ønsker man ikkje store energikrevende vifter og overtrykk i maskinrom, og siden motor er luftpumpe så lar man den gjere jobben sjølv. Eit lite undertrykk høyres ut som ein fordel for å unngå lukter i båten, slikt kan man tenke mindre på i bil. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Søkte litt her på BP. Fann ein eldre tråd der det var delt dokument fra yanmar. Usikker på om klarer lime det inn her, men prøver. Det viser luftkrav langt større en mine antagelser og tips gitt tidligere i denne tråden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ditlef Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Altså: Jeg har eksosslange på 200cm i diameter, Du er helt sikker på dette? I så fall trenger du en voldsom stor åpning for innlufta! Olevine: Du har helt rett, dette ble selvfølgelig feil. Det skulle være 20cm Sitér dette innlegget Med hilsen Ditlef. Båt: Norline 8500, 1991. Båtnavn: Bruse, Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk). Havn: Kvaløyvåg i Troms Gear: ZF63A. VHF: LD4201 / MMSI:257081100 Link to post
index Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 alfaalfa skrev On 10.5.2020 at 20.39: Men ikke i båt. Der er det om å gjøre å passe på at varmen i motorommet ikke slipper ut...???? Og å redusere tilgang på luft til forbrenning. Her er ikke mer luft bedre enn mindre. Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DR_Nelson Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 I min båt er det installert vifte fra fabrikk som trekker luft ut av motorrommet. Egen knapp i instrumentpanel. må jo være en god hensikt med det siden de installerer slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Det er ikke vifte for å trekke ut eventuel bensindamp før du starter da? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 (redigert) index skrev 1 time siden: Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte.... Motorprodusenter skriver om dette med varme i motorrom. De oppfatter jeg til å ha en interesse om at motoren skal yte det den er laget for. Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. Og de færrete gjør det. Men spå er det en som skriver om lufttilgang i motorom. Kanskje fordi man lurer på akkurat det. De færreste gjør det. Først: jeg ble overrasket da jeg leste at motorprodusenter skriver at tilluft skal ledes inn i motorrommets nedre del. Jeg har bare sett hull inn og sjelden eller aldri sett at noen har føring av denne luften til motormmets nedre del. Grunne oppgis å være for å redusere temper Motorns inntak er høyere og er utluftingen i motorom. Jeg har lest innstallasjonsmanualen til Cummins, Vetus og Yanmar - samtlige skriver dette. Så: arealet som foreslås fra motorprodusenter på luftinntak er langt større enn det som var på min båt, og som man ser rundt på de fleste båter. Men motorprodusentene skriver om det de oppfatter som motorens behov for lufttilgang. Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i. Varm luft reduserer effekten til motoren, i forhold til kaldere luft. Fordi tettheten synker og med det oksygeninnholdet i hver liter luft. Det gjør den også på bil motor. Og alle andre motorer. Derfor finnes det luftmassemåler på moderne dieselmotorer som redusrerer mengden diesel når luften er varm og massen av luft reduseres. Slik at motoren yter mindre. På gode gamle diesler blir det kun mer røyk som effekt, ettersom mengden diesel blir for stor for å få effektiv forbrenning når motoren får mindre tetthet på luften/varm luft. Sett at du har 60 grader i motorommet og reduserer dette til 30 grader, det er Men hver sin smak! For all del! 10 grader C i redusert temperatur gir ca 3,2% mer oksygen - og mao effekt. Så om man reduserer temperaturen på luften med 20 grader får du fort vekk 7% mer futt i jernet. Eller spart dieselforbruk - om du vil. Startet du med 220hk og motoren nå yter 205 hk så... Og motorer har en lei tendens til å koste mer om det er tilgang til flere hester. Synd å hive både penger investert i motor og til diesel. Tenker jeg... Du har som sagt helt rett i at det er få du kan høre som er bekymret for dette. Redigert 12.Mai.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 alfaalfa skrev 10 minutter siden: Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i. Og alt dette klarte du å lese ut av mitt innlegg? Skremmende. Jeg har grei kontroll på temperatur og lufttilgang i mitt motorrom, så det er jeg ikke bekymret for. Temperatur under drift langt under 50 grader, selv på de varmeste sommerdagene. Den kunne selvsagt vært enda lavere, men da må man i så fall til med kraftige vifter både inn og ut. Og det står ikke i forhold til nytteverdien. At du velger å tolke dette som om jeg ikke bryr meg får du stå for. Jeg har et velfungerende opplegg som fungerer utmerket til mitt bruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Ditlef skrev On 8.5.2020 at 0.09: Når jeg går i normal marsfart, så kjenner jeg helt klart suget når jeg forsøker å åpne motorluken i fra byssa/styrhuset, så det er nok undertrykk. Skal ikke utfordre så mange av innspillene her inne, men anses dette med merkbart undertrykk som helt normalt? Kommer selvsagt an på lukestørrelse osv da - noe undertrykk vil det jo være. Ville i alle fall målt temp ved innsug under marsjfart med luke stengt/på gløtt. Høyere temp gir jo mer å kjøle for intercooler og lavere absoluttrykk fra turbo inn i motor = mindre hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.