Jump to content

Lufttilgang i motorrom


Ditlef

Recommended Posts

Hei 
Jeg tror jeg har litt utfordring med tilgang på luft inn til motorrommet, hvor min Yanmar 4LAH-STP står (Aksling). Båten en Norline 8500(27 fot, 4500 kg) og marsjer normalt på 2700-2900 omdr pr min). Tidligere eier hadde en tre klosse liggende i klem i lasteromsluka, for at "motoren skulle få mer luft" sitat slutt. Denne klossen har blitt liggende, men dette er en løsning jeg ikke synes noe om. Ønsker å få til en permanent løsning. Har ingen  vifter i motorrommet, hverken inn eller ut.

Motoren er plassert under dørk midt i båten, og det er ikke lufttett mellom motorrom og lasterom. Det oppleves ikke som om motor blir for varm under bruk, ca 90grader Celcius. Men det er forholdsvis varmt i motorrommet, men gjør dette noe? 

Det er en ganske tradisjonell lufting på begge  sidene av skroget, Klikk for å forstørre bilde (https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Ventilboks-til-rist-450mm-hvit-for-4-slanger-8-klaffer/404203).

 

Spørsmålet mitt er om det er tilstrekkelig med lufting??

Kanskje er ikke lufting ett problem i det hele tatt og tre klossen kan kastes til helv....

 

 

Hvordan løser dere dette med lufttilgang, dere som har så "tett" motorkasse, på nyere båter ??  Noen som har bilder og kan vise

Håper på en saklig og hyggelig "lutfting av motorroms-tråd" med noe som passer en 30 års gammel fritidsbåt.

Med hilsen Ditlef. 
Båt: Norline 8500, 1991.                                          Båtnavn: Bruse,

Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk).                      Havn: Kvaløyvåg i Troms

Gear: ZF63A.                                                             VHF: LD4201 / MMSI:257081100

Link to post
Share on other sites

En dieselmotor forbruker mye luft når den går på høyt turtall, og det er derfor den må få frisk luft utenfra. Temperaturen reguleres av vannkjølingen, og temp i motorrom på samme som motorens temp er vel ganske vanlig. 

 

Lukk igjen og se om motoren mister krefter etter en stund. Eller om eksosen blir mørkere. Hvis du deretter åpner motorluka og motoren får mer krefter, så får den for lite luft. I alle fall i teorien. Jeg har aldri hatt problem med for lite luft, bortsett fra tett luftfilter på en bil en gang.

 

Som sagt har jeg ikke erfaring med det, men slik hadde jeg testet.

 

Ps: til min TMD40A (40 år i år, 124 hk) så er det 6 stk 100 mm rør (eller kanskje 125mm) som kommer inn i et ellers tett motorrom. Disse kommer 3 fra hver side.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vetus har en enkel beregning, The reguired volume of ventilation air is about the same as the combustion air needed 4.5 m3 per hp/ hour with air velocity of 3 m/sec (diesel hk)

Som gjør at deres ventiler har nummer etter antall hk de kan tilby tilstrekkelig luft. Og i flate fri åpning for 222hk vil det bety 9 dm^2 totalt. Som er feks en ventil på hver side av båten som er 45x10 cm og fri tilgang til motorom far ventilen. Eller en større ventil for at dorade boksen gir noe lavere fri gjennomstrømming.

Link to post
Share on other sites

Eg har eit notat med ukjent opphav liggande. Der står det luftbehov er 1,9cm2 pr kw.   Det skal være nok for både forbruk og sirkulasjon.   

Det skulle bli 222hk = 165kw x 1,9cm2 =314cm2, altså 32x10 cm.  Det er under halvparten av det alfaalfa henviser til fra vetus.  Så her må du avvente fleire svar eller kontakte yanmar å spørre. 

 

Vifter er ikkje nødvendig ved drift av dieselmotor, eg trur ikkje "normale" elektriske vifter kan levere nok uansett, motoren suger det den vil ha.  Men vifte til avlufting ved stans har nok fordeler.

Det finnes eksempel på at akterdekk har implodert (sugd sammen) ved tett lufting, så motoren som luftpumpe kan være kraftig.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Temperaturen reguleres av vannkjølingen, og temp i motorrom på samme som motorens temp er vel ganske vanlig. 

Det er jeg ikke enig i.

For egen del vil jeg ikke under noen omstendighet ha en motorromstemperatur på over 55 graderC

Link to post
Share on other sites

Ditlef skrev for 4 timer siden:

Det oppleves ikke som om motor blir for varm under bruk, ca 90grader Celcius.


Kan ikke si noe om luftvolum, men 90 grader på 4LHA er litt over spec for den motoren. Tror original termostat er fullt åpen på 72 grader. Noen vil si det er lavt, men det er det Yanmar sier den skal ha. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 5 minutter siden:


Kan ikke si noe om luftvolum, men 90 grader på 4LHA er litt over spec for den motoren. Tror original termostat er fullt åpen på 72 grader. Noen vil si det er lavt, men det er det Yanmar sier den skal ha. 

 

Correct me if I’m wrong, men åpningstemp på termostat er vel ikke det samme som  arbeidstempraturen motoren skal ha?

 

KK

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Borde det inte rent logisk være slik at en 4-takt dieselmotor suger inn halve sitt volum per omdreining? Slik at en motor på for eksempel 4 liter som går på 3000 omdreininger trenger 4x3000/2= 6000 liter per minutt. Eller tenker jeg helt feil her?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Skal på tur i morgen igjen, skal da prøve med å gå med luka igjen i ett par timer å se om jeg merker forskjell på både eksos og kraften i motoren.

Med hilsen Ditlef. 
Båt: Norline 8500, 1991.                                          Båtnavn: Bruse,

Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk).                      Havn: Kvaløyvåg i Troms

Gear: ZF63A.                                                             VHF: LD4201 / MMSI:257081100

Link to post
Share on other sites

Ditlef skrev 2 minutter siden:

Takk for svar.

Skal på tur i morgen igjen, skal da prøve med å gå med luka igjen i ett par timer å se om jeg merker forskjell på både eksos og kraften i motoren.

Gjør det. Hvis du har noen med deg kan du også prøve å åpne luken under gange. Du kan da kanskje føle om det er undertrykk i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Når jeg går i normal marsfart, så kjenner jeg helt klart suget når jeg forsøker å åpne motorluken i fra byssa/styrhuset, så det er nok undertrykk.

Med hilsen Ditlef. 
Båt: Norline 8500, 1991.                                          Båtnavn: Bruse,

Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk).                      Havn: Kvaløyvåg i Troms

Gear: ZF63A.                                                             VHF: LD4201 / MMSI:257081100

Link to post
Share on other sites

Men dette er en beregning av arealet for lufting. Eller sagt på en annen måte, det trykkfallet du får ved å få en viss mengde luft gjennom en viss åpning over en gitt tid. Selv en liten åpning kan få igjennom nok luft, men over for lang tid eller med for stort trykkforskjell. Det gir redusert mengde luft som motoren kan få inn til forbrenning. Før ventilen lukker.

Dernest er det hvor mye undertrykk eller effekttap som er greit. Med turbomotor er motoren bedre til selv å trykke på med luft, men med sugemotor trenger den all hjelp den kan få for å klare sin forbrenning effektivt. Ellers bruk det bare røyk og delvis forbrent diesel og lite effekt.

 

Cummins i sin manual for design av motorrom baserer seg på 3.72 x liter/sekund ved maks turtall - for å få cm^2 areal på ventilasjon.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Borde det inte rent logisk være slik at en 4-takt dieselmotor suger inn halve sitt volum per omdreining? Slik at en motor på for eksempel 4 liter som går på 3000 omdreininger trenger 4x3000/2= 6000 liter per minutt. Eller tenker jeg helt feil her?

Nei, det at motoren forbruker dette er ok. Det blir riktignok noe mer å regne på med turbo, men det lar vi ligge.

 

Men hvor stort areal i skutesida trenger du for å få tilstrekkelig luft som skal avkjøle motorom, eller skal sørge for at luften som motoren bruker ikke er for varm, samt gi tilstrekkelig luft til forbrenning i motor med max 0,5 psi trykkforskjell. Det er det som er nøtten i puddingen her.

Link to post
Share on other sites

Så lenge luftåpningene er store i forhold til luftfilterets åpning kan det ikke være noe problem med lufttilgang til motoren. Det trengs som regel ikke store åpningen før luftfilteret blir trangeste tverrsnitt. Du får da neppe merkbart mer luftgjennomstrømning eller luftkjøling ved å lage større åpning. Dersom du likevel trenger kjøling av selve motorrommet (?) er det motorromsvifte som gjelder.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kaprer tråden litt;

Holder på å bygge motorrom selv, jeg har en VP 2003T. Hvis jeg forsto det riktig som skrevet over, med turbo motorer så er luftinntaket på turboen. 

Så da lurer jeg på om det kan være hensiktsmessig å montere en slange rett på turboen med innsug fra skutesiden, altså fri tilgang til frisk luft. Og så ha vanlig (utsug eller lufteventil) på motorrommet for å holde temp nede.

Vil dette funke, eller er jeg helt på jordet?:confused:

Link to post
Share on other sites

Motoren selv gir jo en mye mer effektiv kjøling av motorrommet enn noen vifte. Det skal svære vifter og åpninger til for å flytte flere tusen liter luft i minuttet inn og ut av motorrommet. Så jeg ville ikke gjort det slik. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Seiza skrev 3 minutter siden:

Kaprer tråden litt;

Holder på å bygge motorrom selv, jeg har en VP 2003T. Hvis jeg forsto det riktig som skrevet over, med turbo motorer så er luftinntaket på turboen. 

Så da lurer jeg på om det kan være hensiktsmessig å montere en slange rett på turboen med innsug fra skutesiden, altså fri tilgang til frisk luft. Og så ha vanlig (utsug eller lufteventil) på motorrommet for å holde temp nede.

Vil dette funke, eller er jeg helt på jordet?:confused:

 

Jeg synes det var en veldig dårlig ide . . .  :wflag:

Hvorfor gjøre ting så unødig komplisert . . ?'

Vil du ha luftfilter på skutesiden . . . ?

Når du lar motoren suge luft inn gjennom motorrommet får du jo gratis kjøling.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Med riktig dimmensjonert til-luft (ventiler) så spiser vel motoren den oppvarma luften og bidrar demed sjølv til redusert temperatur i motorrommet.   

Vist man blir freista å leggja luttilførsel til turbo utanfor maskinrom så må man til med ganske heftige vifter for å sirkulere lufta rundt motor slik at overflatetemperatur og strålevarme ikkje blir for høg.  

Eg synest det lett dukker opp inviklede tall å forholde seg til.  Luftforbruk for ein dieselmotor er 12,4 m3 luft pr kg diesel (ca 1,18liter)  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...