Jump to content

Lufttilgang i motorrom


Ditlef

Recommended Posts

Profondo skrev 42 minutter siden:

I henhold til Nordisk Båtstandard skal en dieselmotor ha minimum ventilasjonsåpning på 7 cm2 pr Kw motoreffekt. Og inntaket skal være på motsatt side av innsuget på motoren for og redusere temperatur i maskinrommet. 


Min båt har 147kw, så da skal jeg altså ha 1036 cm2 åpning? Kan det være rett?  

Link to post
Kjellg skrev for 2 timer siden:


Min båt har 147kw, så da skal jeg altså ha 1036 cm2 åpning? Kan det være rett?  

 

Det tilsvarer et hull på 36 cm diameter . . . !

Det er garantert helt unødvendig stort og virker helt tullete på meg. Må være noe feil her.

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

At det virker litt tøysete og lite fornuftig,kan være en sammenheng med at Nordisk Båtstandard er utformet av Sjøfartsdirektoratet i Norden 😁

 

8 Ventilasjon av motor- og tankrom
8.1 Maskinrommetsluftinntakskal være utformet for å
tilfredsstillemaskinens luftbehov i overensstemmelse
med ipskinprodusentensanvisninger,dog minst
7 cm /kw. Maskinrommetsluftinntak skal plasseres på motsatt side av motorens luftinntak.
8.2 Ventilasjonsåpningeneskal utstyres med lukke- mekanisme som betjenes fra en plass utenfor maskin-
rommet, og som kan sikres i såvel åpen som i lukket
posisjon.

Link to post

Hei igjen.

Har gjort ett par ting siden sist.

1. Var innom Yanmar verksted og de sa at "har du dobbelt så mye luft, som du har eksos, er det tilstrekkelig"
Altså: Jeg har eksosslange på 200cm i diameter, (A= PI x R x R) =314cm(sq)
Jeg har lufting på : 8 stk * 10cm => (PI x 5cm * 5cm) =628cm (sq) som er dobbelt så mye (Nøyaktig)

 

2. Jeg var ute å gikk tur på fredag og testet med luken lukket.

- Kunne ikke  merke noen forskjell på motor, om jeg åpnet luken eller ikke.

- Jeg informerte at lengre opp i tråden at temp på ca 90 grader, det var feil. Temp lå konstant på ca 75 grader, konstant selv om jeg gikk for fullt i ca 45 min. (Ville teste både luft og temp, og samtidig blåse litt rent)

 

Lukker saken, som at casen er løst.

 

Takk for gode innspill.

Med hilsen Ditlef. 
Båt: Norline 8500, 1991.                                          Båtnavn: Bruse,

Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk).                      Havn: Kvaløyvåg i Troms

Gear: ZF63A.                                                             VHF: LD4201 / MMSI:257081100

Link to post

Jeg er litt usikker på om denne generelle angst for å gi en motor luft.

 

Jeg oppfatter at en motor er en luftpumpe. Den tar luft inn og pumper den ut. Og i mellomsteget smeller det der luften og et drivstoff reagerer. Dersom denne prosessen ikke får tilstrekkelig luft eller kan bli kvitt den forbrukte luften ut så er hele prosessen ineffektiv,

 

Energien vi får fra dette fører til HK.

 

Dersom motoren ikke får ltilstrekkelig uft inn så blander man eksos og drivstoff i sylinderen, det gir mindre effekt. Derfor 0,5 psi undertrykk i motorom som maks anbefalt fra motorleverandøren. All mangel på luft og undertrykk før arbeidsslaget blir redusert effekt, og mottrykk på slaget for å tømme sylinder for brukt luft gir også redusert effekt.

 

Om temperaturen øker på lufte n i motorom blir det mindre luft å blande med drvstoff - også ineffektivitet.

 

På biler jobber man hardt for å sørge for at luftpumpen skal jobbe effektivt, men tydeligvis ikke i båt. Dette var litt overraskende for meg må jeg innrømme. På vil setter man inn nye luftinntak og jobber fo rå få kald luft inn i motoren og jobber med sksosanlegg fro å øke dia og redusert mottrykk.

 

Men ikke i båt. Der er det om å gjøre å passe på at varmen i motorommet ikke slipper ut...???? Og å redusere tilgang på luft til forbrenning. Her er ikke mer luft bedre enn mindre.

 

Snakk med Yanmar, Volvo Penta og Cummins - alle fortviler over at designere ikke tar hensyn til motorens behov for store luftinntak.

 

 

 

 

Link to post

Eg hugsar ikkje kvar eg leste om dette, at det er ein balanse. Dersom lufting er stor så blir luftutskifting mindre og temperatur i motorrom kan øke (?). 

Bilmotorer står stort sett med fri tilgang på luft som kjøler overflater og strålevarme.  I lystbåter ønsker man ikkje store energikrevende vifter og overtrykk i maskinrom, og siden motor er luftpumpe så lar man den gjere jobben sjølv.  Eit lite undertrykk høyres ut som ein fordel for å unngå lukter i båten, slikt kan man tenke mindre på i bil.   

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Altså: Jeg har eksosslange på 200cm i diameter,

Du er helt sikker på dette? I så fall trenger du en voldsom stor åpning for innlufta!

 

Olevine: Du har helt rett, dette ble selvfølgelig feil. Det skulle være 20cm

Med hilsen Ditlef. 
Båt: Norline 8500, 1991.                                          Båtnavn: Bruse,

Motor: Yanmar 4LHA STP (222 hk).                      Havn: Kvaløyvåg i Troms

Gear: ZF63A.                                                             VHF: LD4201 / MMSI:257081100

Link to post
alfaalfa skrev On 10.5.2020 at 20.39:

Men ikke i båt. Der er det om å gjøre å passe på at varmen i motorommet ikke slipper ut...???? Og å redusere tilgang på luft til forbrenning. Her er ikke mer luft bedre enn mindre.

 

Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. 

 

Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 1 time siden:

 

Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. 

 

Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte....

Motorprodusenter skriver om dette med varme i motorrom. De oppfatter jeg til å ha en interesse om at motoren skal yte det den er laget for. Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. Og de færrete gjør det.

Men spå er det en som skriver om lufttilgang i motorom. Kanskje fordi man lurer på akkurat det. De færreste gjør det.

 

Først: jeg ble overrasket da jeg leste at motorprodusenter skriver at tilluft skal ledes inn i motorrommets nedre del. Jeg har bare sett hull inn og sjelden eller aldri sett at noen har føring av denne luften til motormmets nedre del. Grunne oppgis å være for å redusere temper

Motorns inntak er høyere og er utluftingen i motorom.

Jeg har lest innstallasjonsmanualen til Cummins, Vetus og Yanmar - samtlige skriver dette.

 

Så: arealet som foreslås fra motorprodusenter på luftinntak er langt større enn det som var på min båt, og som man ser rundt på de fleste båter. Men motorprodusentene skriver om det de oppfatter som motorens behov for lufttilgang.

 

Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i.

 

Varm luft  reduserer effekten til  motoren, i forhold til kaldere luft. Fordi tettheten synker og med det oksygeninnholdet i hver liter luft. Det gjør den også på bil motor. Og alle andre motorer. Derfor finnes det luftmassemåler på moderne dieselmotorer som redusrerer mengden diesel når luften er varm og massen av luft reduseres. Slik at motoren yter mindre.

På gode gamle diesler blir det kun mer røyk som effekt, ettersom mengden diesel blir for stor for å få effektiv forbrenning når motoren får mindre tetthet på luften/varm luft.

 

Sett at du har 60 grader i motorommet og reduserer dette til 30 grader, det er

 

Men hver sin smak! For all del!

 

10 grader C i redusert temperatur gir ca 3,2% mer oksygen - og mao effekt. Så om man reduserer temperaturen på luften med 20 grader får du fort vekk 7% mer futt i jernet. Eller spart dieselforbruk - om du vil. Startet du med 220hk og motoren nå yter 205 hk så...

Og motorer har en lei tendens til å koste mer om det er tilgang til flere hester. Synd å hive både penger investert i motor og til diesel.

 

Tenker jeg...

 

 

Du har som sagt helt rett i at det er få du kan høre som er bekymret for dette.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
alfaalfa skrev 10 minutter siden:

Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. 

 

Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i.

 

Og alt dette klarte du å lese ut av mitt innlegg? Skremmende.

 

Jeg har grei kontroll på temperatur og lufttilgang i mitt motorrom, så det er jeg ikke bekymret for. Temperatur under drift langt under 50 grader, selv på de varmeste sommerdagene. Den kunne selvsagt vært enda lavere, men da må man i så fall til med kraftige vifter både inn og ut. Og det  står ikke i forhold til nytteverdien. At du velger å tolke dette som om jeg ikke bryr meg får du stå for. Jeg har et velfungerende opplegg som fungerer utmerket til mitt bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Ditlef skrev On 8.5.2020 at 0.09:

Når jeg går i normal marsfart, så kjenner jeg helt klart suget når jeg forsøker å åpne motorluken i fra byssa/styrhuset, så det er nok undertrykk.


Skal ikke utfordre så mange av innspillene her inne, men anses dette med merkbart undertrykk som helt normalt? Kommer selvsagt an på lukestørrelse osv da - noe undertrykk vil det jo være. Ville i alle fall målt temp ved innsug under marsjfart med luke stengt/på gløtt. Høyere temp gir jo mer å kjøle for intercooler og lavere absoluttrykk fra turbo inn i motor = mindre hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...