Jump to content

Solgt båt, kjøper har fått båt, jeg får ikke penger


Shakespeare Berg

Recommended Posts

Jeg har solgt en båt for kr 15000, kjøper fikk ta med seg båten med lovnad om at han skulle overføre pengene dagen etterpå. Han har kjøpt 2 båter av meg før og oppgjøret kom som avtalt. Så jeg stolte på han. Men nå er det en uke siden han hentet båten og ingen penger mottatt. Har prøvd å ringe, sendt meldinger uten å få svar fra kjøper. Det jeg lurte på er om jeg kan hente båten tilbake? Hva er mine muligheter her. Det er ikke skrevet noe kontrakt på båten. 
på forhånd takk for hjelpen

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er skrevet kontrakt, han har tatt båten og ikke betalt, så er vel det å kategorisere som tyveri. Finner du den har du jo da rett til å ta den tilbake. Men det ryddigste er uansett først å anmelde det så den Formelle biten er på plass. Om noen tar sykkelen din og du finner den igjen, så kan du jo ta den tilbake. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Gi det litt tid. Hvis du og kjøper har en grei historie fra før av, så ville jeg gitt litt tid. Ingen vits å lage et fæla styr hvis pengene kommer i nær fremtid. Bare gi beskjed om at oppgjør ventes på en hyggelig måte. Som sagt: Det er ikke alle kamper det er verdt å lage krig ut av.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har ingen rett til å hente båten. Det er tyveri. At kjøper ikke har betalt som avtalt, er et annet problem enn eierforholdet. Kjøper eier båten etter deres avtale. Din feil var at du ga kreditt, som kjøper foreløpig ikke har overholdt.

Link to post
Share on other sites

Den gangen jeg lærte handelsrett på 70-tallet het det seg at kjøp var mot kontant betaling. Alt annet er et tillitsforhold. Det var derfor vi sleit med konossementer og alt annet ball den gangen, betale mot dokumenter før varen ble levert ut og greier. Det var før man kunne vipse. Svisha på svensk.

Link to post
Share on other sites

Først ville eg gitt det litt tid i tilfelle sykdom, evt kontakte familie og ta det den veien.

 Så ville eg annmeldt tyveri. Og så ville eg funnet båten og tipsa politiet om at du har fått tips om kor den stjålne båten befinner seg.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Til slike transaksjoner er jo Vipps tingen. Hadde blitt kr 150,- i gebyr for å vippse 15.000,-  det hadde spart deg(dere begge) for mye bryderi. Kjøpte en MC forrige uke. Vippset over kjøpesum når jeg trillet den inn på tilhengeren. Å gi folk kredit i dag er ikke noe jeg gjør, og forventer heller ikke å få det av andre. Jeg hadde insistert på å gjøre opp for meg når jeg hentet. Ikke møtt noen enda som ikke vil ha penger på Vipps. 

Link to post
Share on other sites

Med fare for å «jingse» neste transaksjon, ja - har ikke hatt noen problemer med Vipps til nå, og har vippset både rundt her, i Kristiansand og Sandnes uten problemer. Plinger på min telefon når betaling utføres, og innen 10 sekunder på mottagers telefon. 
Nå bruker jeg iPhone da, fordi de bestandig virker… 😛

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...