Jump to content

Hvilken VHF velger jeg


Morty

Recommended Posts

Med større båt i vente (29 fot), vil lyst og muligheter for turer i åpent farvann, som f.eks mellom Skagen og Sørlandet melde seg.

Av sikkerhetsgrunner mener jeg det da bør være en VHF ombord.

GPS vil være av merke Simrad, og mitt naturlige første valg vi derfor være en Radio fra samme produsent, f.eks RD 68H.

Jeg har aldri brukt VHF, og spør da forumet om råd og vink rundt et slikt valg.

I utgangspunktet ønsker jeg en enklest mulig installasjon, men tror jeg foretrekker en fast montert type, fremfor håndholdt.

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

Simrad RD 68H er sikkert en fin radio. Selv har jeg en NASA SX 35 og er godt fornøyd med den. Hvis du har god tid, kan du jo bruke litt tid på å få demonstrert noen forskjellig typer slik at du finner en du er fornøyd med meny-systemet på. Jeg tror ikke det er stor forskjell på kvaliteten hos de forskjellig fabrikater. Bare sørg for at du kjøper en radio med DSC. Jeg kan ikke se at det finnes bedre sikkerhetsutstyr pr. investert krone enn en radio med DSC idag. Dessuten har prisen falt dramatisk de siste par årene.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Med større båt i vente (29 fot), vil lyst og muligheter for turer i åpent farvann, som f.eks mellom Skagen og Sørlandet melde seg.

Av sikkerhetsgrunner mener jeg det da bør være en VHF ombord.

.............Jeg har aldri brukt VHF,  og spør da forumet om råd og vink rundt et slikt valg.

I utgangspunktet ønsker jeg  en enklest mulig installasjon, men tror jeg foretrekker en fast montert type, fremfor håndholdt.

<{POST_SNAPBACK}>

Fastmontert - Ja

 

type ... spør leverandør, da de sikkert har erfaringer om hva som er lettest å installere "pent" ombord, samt at de kanskje kan benytte seg av sin egen rabatt....

 

Og ... ikke glem VHF kurset i høst / vinter.....!!! :yesnod:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Simrad = Shipmate?

 

Jeg har en Shipmate, og det er no drit.

<{POST_SNAPBACK}>

Og når gikk Shipmate ut av produksjon? Og etter det har antakelig ikke Simrad kommet med noen nye produkter :rolleyes: Den kommentaren er omtrent som å si at Nissan er drittbiler fordi på tidlig 70 tallet rustet alle Datsunene. Men det er mulig at noen henger seg mer opp i fortiden enn nåtiden. Fattern har en Shipman i sin HR 31 - og jeg har ikke hørt en eneste klage på den.

 

Jeg har en Simrad RS 82 og er kjempefornøyd med den. Kommer ikke til å bytte merke eller modell heller fremover. RS 82 har fordelen at den bygges helt inn og at bare røret er synlig. Den stjeler da ikke så mye plass på dashbordet.

 

Jeg vet ikke om RD 68 har full DSC (DSC class D) - men jeg vil på det sterkeste anbefale deg det. Og har du Simrad plotter så kan du enkelt med Simnet kabel koble VHF og plotter sammen slik at de snakker sammen - dvs. at GPS posisjonen i plotteren automatisk legges inn i VHF'en om du må sende DSC nødmelding.

 

Prisliste for alle Simrad produkter finner du på Simrad Marine

 

RD 68:H koster 4300 kroner

RS 82 koster 9923 kroner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke noe display da'a?

Nei, det er akkurat som et gammeldags telefonrør - men med knapp inni :wink:

omtrent som dette bildet som viser Shipmanns siste modell

Bilde

 

Og her ser vi testavdelingen til Shipmann

Bilde

 

 

 

 

 

 

 

Sirmad RS 81/RS82.

Bilde

RS82 til høyre på bildet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er akkurat som et gammeldags telefonrør - men med knapp inni omtrent som dette bildet som viser Shipmanns siste modell

Og her ser vi testavdelingen til Shipmann

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, det følger altså ikke med damer.

 

Syntes jeg var innmari morsom, kunne ikke dy meg. Beklager til alle som måtte føle seg støtt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Bare sørg for at du kjøper en radio med DSC. Jeg kan ikke se at det finnes bedre sikkerhetsutstyr pr. investert krone enn en radio med DSC idag......

<{POST_SNAPBACK}>

Det skjønner jeg ikke helt. Hvorfor er det viktig med DSC?

Noen VHF'er har kanal 70 og Distress-knapp men ikke DSC.

Noen har ikke kanal 70 heller.

 

Kanal 70 har enn drøss falske meldinger i året. Det tryggeste må da være å trykke på kanal 16-knappen og sende et mayday. Svarer noen vet du at du er hørt. Posisjonen har du på gps'en. GPS'en må også være der hvis du har tenkt å bruke en vhf med kanal 70.

 

Så alt i alt. En vanlig analog VHF med de vanlige kanalene og L1,2,3 må da være helt ok?

Dessuten gir den desidert enklest installasjon og den er enkel å betjene for en som aldri har brukt den før. Min enkle Simrad VHF har kun 4 knapper utenom volum, squelch og kanalvelgerknotten. En av de 4 andre knappene er en rød kanal-16 knapp som man trykker på og begynner sin mayday eller annet prat. Selv noen som aldri har betjent en vhf før klarer kunsten når jeg sier "Trykk inn den røde knappen, trykk inn sendeknappen på mikrofonen, si mayday 3 ganger. Si hvem vi er og hva som er galt. Slipp sendeknappen. Vent på svar. Svar på det du blir spurt om.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg ikke helt. Hvorfor er det viktig med DSC?

Om du har en VHF med DSC vil du enkelt kunne sende ut nødmelding med posisjon, skipets navn og hva slags hjelp du trenger. Denne går ut på en bestemt kanal, hvilket gjør at alle skip med DSC VHF motar et alarmsignal og da hører at det er havsnød langt bedre enn bare om du fortvilet roper "mayday" og de har skrudd opp squelchen. er du innenfor rekkevidde av en kystradiostasjon får de også automatisk opp posisjonen din - forutsatt at VHF'en er koblet til GPS ombord.

Jeg har lært opp Admiralinnen og første visematros ombord til hvordan de skal kunne sende ut nødmelding. PÅ RS 82 fra Simrad løfter du et lokk og holder inn en rød knapp i 5 sekunder. Jeg synes det er en stor fordel i tilfelle jeg ikke er i stand til å sende nødmelding

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har lansert påstanden før, og gjentar den så gjerne:

rekker man ikke å velge K16 og rope ut et manuelt Mayday, rekker man heller ikke trykke inn distress knappen.

 

Ikke fordi det nødvendigvis er TIDEN som er kritisk, men heller Psyken til den som skal holde hodet kaldt mens båten brenner / synker / skipperen er borte på sjøen, mv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg ikke helt. Hvorfor er det viktig med DSC?

<{POST_SNAPBACK}>

Skal prøve å gi en viktig grun for DSC. Man kan f.eks. tenke seg at man er på vei over Skagerrak eller for den saks skyld et hvilket som helst annet sted. Det er ikke blitt foretatt nedtegnelser av fartøyets posisjon. Plutselig oppstår det brann ombord. Man skal i panikken begynne å finne posisjon og sende ut nødmelding. Gjett om det blir varmt i hue da.

 

Med DSC oppkoplet mot GPS, så blir psosisjon for hvert 15 min lagret i minnet på VHFen. Ved f.eks brann er det bare å holde inne distressknappen i tre sekunder og rømme fartøyet. Båtens kallesignal og posisjon sendes med jevne mellomrom til strømmen kuttes. I mellomtiden har alle mann gått fra borde og det Globale Marine Distress Systemet har fanget opp nødsignalet. Jord og himmel settes i bevegelse og alle leteaktivitet blir konsentrert mot oppgitt posisjon med en gang.

 

Verden går heldigvis fremover. Innen ca. 2012 er det muligens påbudt med VHF med DSC. Da kan lyttevakten på VHF nødkanal 16 være nedlagt. Inntil så skjer kan alle bruke kanal 16 til kall og nødkall, også de med DSC.

 

Min anbefaling er VHF med DSC.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

jeg har lansert påstanden før, og gjentar den så gjerne:

rekker man ikke å velge K16 og rope ut et manuelt Mayday, rekker man heller ikke trykke inn distress knappen.

 

Ikke fordi det nødvendigvis er TIDEN som er kritisk, men heller Psyken til den som skal holde hodet kaldt mens båten brenner / synker / skipperen er borte på sjøen, mv.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Mayday er en ting, men å få stotret frem korrekt posisjon er en helt annen og mer krevende prestasjon, skulle jeg forestille meg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for å presisere litt:

Jeg synes også DSC og automatisk alarmering er en kjekk ting. Meget nyttig å bare kunne trykke på knappen. Likevel sier vel reglene at man uansett skal fortsetter mayday'et på kanal 16 etter å ha trykket på nødknappen?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Det forusetter jo at man har tid/anledning til det. Kanskje det er bedre å "øse". :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...