Jump to content

Hvilken VHF velger jeg


Morty

Recommended Posts

Om minnet tjenermeg riktig på en sen lørdags kveld, er K70 til bruk for selcall/SSFC

<{POST_SNAPBACK}>

Du er nok fullstendig på bærtur. Gamle analoge selcall er nok på K16.

K70 er reservert for DSC og MMSI Call.

På riktig gamle VHF'er er K70 en vanlig enfrekvens kanal. Og derfor er nok myndighetene og Telenor interessert i få vekk gamle skrot VHF'er som er i stand til å benytte K70 som en vanlig enfrekvens kanal og dermed forstyrre K70 og det K70 nå er beregnet for.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, De vet, kommer bare dette med minnet langt nok, så glemmer man de andre tilkortkommelsene som alderen forårsaker! Konsekvensene derav giver seg selv ... :lol::lol::lol:

 

For ikke lenge siden snakket jeg med sønnen til en av naboene i gaten. Jeg måtte bare innrømme, noget beskjemmet, at jeg ikke kunne huske hva han het. Så jeg sa det som det var, «Du vet, unge mann, at når alderen skrider frem. så er hukommelsen det andre du mister». Han lo, og syntes dette var vittig, men så falt det ham inn å spørre; «hva er det første, da?» Til hvilket jeg ærlig måtte replisere at «nei, det husker jeg ikke».

 

:cheers:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og derfor er nok myndighetene og Telenor interessert i få vekk gamle skrot VHF'er som er i stand til å benytte K70 som en vanlig enfrekvens

Nå er jeg glad den gamle Zodiacen ikke hørte deg. Hadde vel blokkert og jamma kanalen tvert i protest!

Jeg ser klart fordelene med DSC, men å bytte ut en fullt brukbar gammel radio gjør jeg ikke. Er myndighetene ute etter å skrote får de kjøpe meg en ny radio først. Gamlemetoden holder for meg, men tar den gamle kvelden blir det nok DSC på meg også.

Link to post
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon, og jeg sitter bare og grubler over hva jeg skal kommentere (først).

 

Når det gjelder skroting av gamle VHF'er med kanal 70 som ordinær simlex er jeg helt uenig. Grunnen til at vi har obligatorisk opplæring for VHF brukere er jo at alle skal forstå å lese en kanalplan og hensikten med denne (mellom annet).

Der fremgår at kanal 70 ikke skal brukes til ship-ship simplex lenger. Det fremgår også at nabofrekvensene er sperret for bruk tilsvarende som kanal 16 sine nabofrekvenser. Båtplassen sine medlemmer er jo fornuftige reflekterte mennesker som båtfolk flest. Dermed bør gamle zodiac'er, shipmater, sailor etc få leve lenge enda.

 

Så noe annet; selv om DSC dekker behovet for nødkall, er en fremdeles avhengig av å kunne prosedyrene fra "gamle" kanal 16. Nødmeldingene og øvrig nødtrafikk må fremdeles avvikles pr. voice.

 

Så til det egentlige spørsmålet - hvilken VHF skal velges?

 

Vurder installasjonen. Både estetisk i førermiljøet på båten og også ift vannsprut/regn, generende sollys på displayer, innfelling av høyttaler og ren mikrofon til tale kontra telefonrør osv osv.

Når det er sagt har jeg som teletekniker og sjømann gjennom mange år sett store kvalitetsforskjeller på ulike VHF'er fra ulike produsenter. Vil bombastisk hevde at kvalitetsmessig kan ingenting måle seg med SAILOR. Likevel vil jeg anbefale deg å vurdere det praktisk/estetiske i installasjonen først og deretter se på ulike produsenter og priser.

Oso

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skroting av gamle VHF'er med kanal 70 som ordinær simlex er jeg helt uenig. Grunnen til at vi har obligatorisk opplæring for VHF brukere er jo at alle skal forstå å lese en kanalplan og hensikten med denne (mellom annet).

Der fremgår at kanal 70 ikke skal brukes til ship-ship simplex lenger. Det fremgår også at nabofrekvensene er sperret for bruk tilsvarende som kanal 16 sine nabofrekvenser. Båtplassen sine medlemmer er jo fornuftige reflekterte mennesker som båtfolk flest. Dermed bør gamle zodiac'er, shipmater, sailor etc få leve lenge enda.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er jeg fullstendig uenig med deg.

Gammelt utstyr som kan bruke 70 som ordinær simplex kanal er en potensiell sikkerhets risiko.

Og kan faktisk blokkere 70 for viktig nødtrafikk.

Dette hender faktisk ofte til og med på K16 om sommeren.

Nå tror jeg ikke folk på båtplassen vil være den størtste faren her. Men når du ser enkelte spørsmål ang. VHF som har vært stilt, får det meg til å lure hva en egentlig lærer på dagens VHF kurs.

Faktisk hadde det vært bedre med de gamle omsetnings reglene, som påla konsesjonsinnehavere å kun selge gamle apparater til forhandler. Så hadde gammelt museums utstyr blitt silt vekk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skroting av gamle VHF'er med kanal 70 som ordinær simlex er jeg helt uenig. Grunnen til at vi har obligatorisk opplæring for VHF brukere er jo at alle skal forstå å lese en kanalplan og hensikten med denne (mellom annet). Der fremgår at kanal 70 ikke skal brukes til ship-ship simplex lenger. Det fremgår også at nabofrekvensene er sperret for bruk tilsvarende som kanal 16 sine nabofrekvenser.

Hei.

 

Helt enig, kan en lære seg at k16 er nød og kallesignal, kan en også klare å lære seg til å holde fingrene borte fra k70.

 

Men at kanal 10 og 11 skal være tatt ut av bruk og nå skulle fungere som Guard Band for k70 var nytt for meg. Kanal 10 brukes da fremdeles til havnetjenester? For tiden holder jeg på å oppdatere frekvenslisten jeg har på mine hjemmesider pga. at mange kystradiokanaler nå blir tatt i bruk til data-tjenester, så kunne du derfor dokumentere det med k10 og k11? Da kunne jeg ta det i i oversikten min.

 

Et utkast (med all forbehold for feil) finnes her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

... Men at kanal 10 og 11 skal være tatt ut av bruk og nå skulle fungere som Guard Band for k70 var nytt for meg. ...

Ja, det var ukjent for meg også. Til vanlig pleier jeg å få de aktuelle rundskrivene som angår skipsradio, heller ikke der kan jeg huske å ha mottatt slik informasjon.

 

Men ettersom jeg driver med opplæring innen VHF ville det vært svært interessant å få det avklart.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men at kanal 10 og 11 skal være tatt ut av bruk og nå skulle fungere som Guard Band for k70 var nytt for meg. Kanal 10 brukes da fremdeles til havnetjenester? For tiden holder jeg på å oppdatere frekvenslisten jeg har på mine hjemmesider pga. at mange kystradiokanaler nå blir tatt i bruk til data-tjenester, så kunne du derfor dokumentere det med k10 og k11? Da kunne jeg ta det i i oversikten min.

 

Et utkast (med all forbehold for feil) finnes her.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det var ukjent for meg også. Til vanlig pleier jeg å få de aktuelle rundskrivene som angår skipsradio, heller ikke der kan jeg huske å ha mottatt slik informasjon.

 

Men ettersom jeg driver med opplæring innen VHF ville det vært svært interessant å få det avklart.

<{POST_SNAPBACK}>

Med all ærbødig respekt både for Deres kunnskap om emnet, og ikke minst min vaklende hukommelse. Min kunnskap mener jeg å stamme fra årlige oppdateringer om kanallistene fra Post og teletilsynet. Disse blir distribuert sammen med oppdatering over militære tildelte frekvenser (som naturlig vier meg mest oppmerksomhet i og med mitt yrke)

Men, jeg kan huske feil og vil ikke være bastant i noen som helst måte. Kan sjekke dette om en ukes tid da jeg er tilbake på "vanlig" jobb og har tilgang til dette

Oso

Link to post
Share on other sites

Men, jeg kan huske feil og vil ikke være bastant i noen som helst måte. Kan sjekke dette om en ukes tid da jeg er tilbake på "vanlig" jobb og har tilgang til dette

Takk skal du ha, da avventer jeg nærmere info fra deg. :smiley::smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har innhentet litt informasjon fra Radioinspekjsonen på dette med Guard Band og her er svaret som de gir:

 

"Det er foreløpig ikke gjort noe med guard band for kanal 70, ifølge mitt RR som er fra 2004, altså det nyeste.

 

Med hensyn til kanalene 75 og 76 (Guard band for kanal 16) står det følgende fotnote: n) The use of these channels (75 and 76) should be restricted to navigation-related communications only and all precautions should be taken to avoid harmful interference to channel 16, e.g. by limiting the output power to 1 W or by means of geographical separation.

 

Jeg trur begge disse kanalene vil få bedret sikring når RR blir oppdatert neste gang på WRC-07. Dette vil bl.a. bli diskutert på møtet i CEPT PT4 i midten av neste måned, og jeg vet kanskje mer etter dette møtet.

Slik det er nu, så kan f.eks. kanal 16 brukes til taxi-kommunikasjon bare du er langt nok fra kysten - slik er det bl.a. i Frankrike!"

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg skal også ta VHF-kurs denne våren. Kan man gå opp som "privatist" uten å ta et formelt kurs? Er det noen som kan opplyse om dette og fortelle hvor man eventuelt kan få tak i bøkene, og hvor "privatist"-prøven kan avlegges (fortrinnsvis Vestfold).

 

Hva er å anbefale, "privatist" eller formelt kurs med prøve?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du kan bestille det nødvendige materiell for selvstudie her:

Gå inn påbokhandel.

http://www.maritimradio.no/

 

Oversikt over eksamensmuligheter finnes også på Telnor Maritim Radio:

 

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjonen/c61_kart.htm

Jeg bestilte studieheftet og fikk det tilsendt få dager senere. Det går også fint å ringe forlaget direkte.

Har lest det hele et par ganger, og skal ta en repeat eller to, før eksamen.

Selvtest viser bestått. :yesnod:

 

Morty

Redigert av Morty (see edit history)

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

kjøpte en M-Tech SX35DSC, har alt og kostet 2000 kroner hos Swang å¨lysaker .

 

Er fortsatt ikke prøvd skikkelig men den får rosende omtale fra andre.

(spesielt med hensyn til pris vs kvalitet)

 

- og jeg tok også eksamen ved kun selvstudium. Med IQ på gjennomsnittet så går det kjempe fiiint

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjøpte en M-Tech SX35DSC, har alt og kostet 2000 kroner hos Swang å¨lysaker .

 

Er fortsatt ikke prøvd skikkelig men den får rosende omtale fra andre.

(spesielt med hensyn til pris vs kvalitet)

Hadde samme radio i gamle båten. Mye for pengene. Hadde forresten både L og F kanaler.

Grei nok - men du bør kople på en annen høyttaler. Den som sitter i VHF'en er heller skral.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...