Jump to content

Får ikke opp turtallet over 2500 på Yanmar 4JH3-DTE 2004 mod


Mrtv

Recommended Posts

Problemet startet i fjor sommer da motoren plutselig ikke ville over ca 2500 -3000 omregninger etter en langtur med noe lite diesel. Regnet da med at det kunne være kondens som var problemet, så tappet filterne og motoren virket 100% igjen. Ikke lenge etterpå skjedde det igjen - da hjalp det ikke å tappe filterne lenger. 

 

Tenkte derfor at det ville bli bedre denne sesongen etter jeg hadde byttet alle filterne, men motoren er ikke bedre.

 

Motoren har gått ca. 800 timer og har hele tiden startet uten problem og gått fint i rolig fart under ca 2500 omregninger. Det som er nytt i år er at den også «bremser» litt på turtallet når jeg ruser den i fri også. 

 

Noen som vet hva problemet kan være? Fikk tips av en mekanikker at det ofte var intercooler som burde renses (se bilde under). 

6F96412F-F151-4E17-8DA1-7D38DFE83BCB.jpeg

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet!

 

Du er sikker på at alle dieselfilterne er byttet? Det er lett å mistenke at dritt fra tanken har kommet inn i systemet når tanken har vært nesten tom, spesielt hvis det også var litt bevegelse i båten. Jeg hadde noe liknende i min båt for en del år siden da jeg var nokså fersk båteier. Da hadde jeg kjørt lenge med et filter i vannutskilleren som jeg ikke visste om.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

 

Kjøpte båten i fjor og forrige eier hadde byttet filterne. Det var to dieselfilter +  grovfilter (se bilde under). Motoren virket også helt fint i starten etter jeg kjøpte den. Fikk vel opp mot 4000 omregninger. 
 

Det som skal også skal nevnes er at når jeg skulle tømme dette «grovfilteret» (uten filter) så var det småstein eller lignede i det (se bilde under).

 

Hvordan Finn du orden på det igjen da?

B7FE3B60-FAB5-4B1F-BF93-EC1027F7E887.jpeg

05E8FD82-57BE-41F9-9A93-450A0BCBE950.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg skal blåse i slangen mot tanken i morgen. Selve turboen var det noen som så på og mente at den virket bra (ikke slark eller satt fast). 
 

Hva skal undersøkes ved eksos bend? Syntes kanskje det hadde blitt litt mye mørk sot nese i fremme del av motorrommet.

 

Kan ikke mene å ha reagert på at eksosen har vært noe sortere.

Link to post
Share on other sites

Mrtv skrev for 10 timer siden:

Problemet startet i fjor sommer da motoren plutselig ikke ville over ca 2500 -3000 omregninger etter en langtur med noe litediesel.

 

Er det kun under gange, altså ved belastning du ikke får opp turtallet, eller er det også når båten ligger i ro med gearet i fri ?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det mest trolig tett diesel

 

prøv å blås med trykkluft fra før grovfilteret og til tanken. 
 

er detmannlokk på tanken er det bare å få åpnet det opp og fysisk rense ut skiten. Bytt filtre en gang til etterpå. Så ha på tilsetning i diesel for å drepe bakteriene. 

Link to post
Share on other sites

Det høres også ut for meg som det må være noe sånt. Spesielt siden motoren gikk fra å lett få opp turtall (Ca 4000) og ha nok «krefter», til plutselig etter en tur med mye sjø og mindre diesel ikke klarte mer enn ca 2800. 
 

Tømte også diesel fra skruene på filterne etterpå, og da fikk jeg den lett opp i turtall igjen ved belastning - noe som tydeligvis ikke virker lenger siden alle filterne er byttet i år.

Link to post
Share on other sites

Feks denne

https://www.clasohlson.com/no/Wolfcraft-universalpumpe-/p/34-604?gclid=EAIaIQobChMIs8Hwnc-o6QIVR8ayCh2bYgAYEAQYASABEgJzYfD_BwE

 

sjekk at den tåler diesel

 

eller om du har en vakuum oljepumpe/-skifter

 

poenget er at du må få rensa tanken fysisk, så ha på med additiv som dreper baktetiene. 
 

dieseldyr lever i skiktet mellom diesel og vann i tanken. Dette er nederst i tanken. Ren diesel ligger oppå dette skiktet

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...