Andersen72 Startet 10.Mai.2020 Del på Facebook Startet 10.Mai.2020 Hei Jeg trenger råd og tips om hvordan jeg skal lage nye deler, det vil si akterbenk, midtbenk og rom i baug med låsbare lokk. Har lest noen tråder her og forvirringen er total, det snakkes om at skal du legge glassfiber på vannfast kryssfiner, så må det legges i epoxy? hvilken epoxy og hvor kjøpes det? kan jo ikke bruke små tuber eller bokser på større flater.. Hvis en støper med glassfibermatte og polyester på tetti plate fra megaflis med vannfast kjerne og topcoat til slutt, kan det fungere? eller er det helt på trynet? er veldig takknemlig for svar som ikke koster en million og som kan vare 10 - 15 år! MVH Jaggen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mai.2020 Del på Facebook Svart 10.Mai.2020 Det er mange måter å gjøre dette på @Andersen72. For det første ville jeg valgt polyester og glassfibermatter type csm til dette, ikke epoxy. Hvis du leser denne tråden så kan du se hvordan jeg har laget diverse deler i glassfiber og polyester da jeg bygde om en gammel Draco. Alt unntatt styrekonsoll ble bygget opp fra grunn av med enkle hjelpemidler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vdub Svart 11.Mai.2020 Del på Facebook Svart 11.Mai.2020 Hvilken båt er det snakk om? Bilde? Høres ut som du kan spare både penger om mye tid på å kjøpe deg en annen billig jolle 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 det er snakk om ei with jolle.. og dessuten er det nok ikke så mye å spare om båten skal se skikkelig ut... Jeg har fått jolla gratis og den er i god stand skrogmessig, men benker og lignende var laget i forskalingsplater som nå takker for seg. Bilde har jeg verken i lomma eller på pc, det er heller ikke så viktig, fikk et fornuftig svar av Komodo. Sitér dette innlegget Link to post
Bottenopp Svart 12.Mai.2020 Del på Facebook Svart 12.Mai.2020 Det var et interessant spørsmål, og selv om Komodo-tråden er interessant så tar det noen dager å lese gjennom, og er ikke sikker på om det var lett å se svaret på spørsmålet under i den tråden.... Komodo brukte vel, eller hadde vel tenkt å bruke, XPS plater med 700 trykkfasthet på platene....som gjerne kan være litt vanskelig å skaffe, men de er vel 50mm tykke...eller? Mener å huske at ikke Tetti-plater har særlig styrke, så må vel ha ganske mange lag poliester/glassfiber i så fall. Så kan gjerne spørsmålet være om det må gjøres i mange omganger...hvor mye / mange lag kan en ta på før en lar det tørke, hvor lenge skal det tørke, skal en pusse mellom hver gang osv... Hadde vært interessant for meg å vite... Andersen72 skrev On 10.5.2020 at 16.21: Hvis en støper med glassfibermatte og polyester på tetti plate fra megaflis med vannfast kjerne og topcoat til slutt, kan det fungere? eller er det helt på trynet? Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 6.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 Ble skrinlagt hele prosjektet. Har kjøpt en ryds 16 fot skjærgårdsjeep i stedet. Her er det polish som gjelder i stedet for masse greier med et gammelt skrog. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 6.Juni.2020 Del på Facebook Svart 6.Juni.2020 (redigert) Hostharkhvavardetjegsahosthark 😉 Gratulerer med ny bruktbåt! Redigert 6.Juni.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 24.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 takk Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Juni.2020 Del på Facebook Svart 24.Juni.2020 Andersen72 skrev On 12.5.2020 at 7.58: det er snakk om ei with jolle.. og dessuten er det nok ikke så mye å spare om båten skal se skikkelig ut... Jeg har fått jolla gratis og den er i god stand skrogmessig, men benker og lignende var laget i forskalingsplater som nå takker for seg. Bilde har jeg verken i lomma eller på pc, det er heller ikke så viktig, fikk et fornuftig svar av Komodo. Av og til er det klokt å skifta meining, men hadde det ikkje vore enklast å laga nye benker etc av forskalingsplater, baderomsplater eller liknande? Sitér dette innlegget Link to post
Andersen72 Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Hei Ask-- Jo hadde nok det, men liker å gjøre det skikkelig..Men glad alikevel, det er litt bedre plass i Rydsen. Andersen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.