Jump to content

Høy temperatur under eberspacher fra eksos

Storken

Recommended Posts

Da har jeg montert eberspacher. 

Det blir høy temperatur under eberspacher. Som forplanter seg i brakett, og til skrog.

Har 90mm bend ut og deretter lyddemper.

Er det mye å hente på å bruke eksosbandage?

Kan jeg eventuelt korte ned på delen av lyddemperen som ikke er isolert, selve slangen som er 10-15cm? Vil dette hjelpe?

Erfaringer?

Da må du få deg en kald Eber. Varmen er såpass at stålet i slangen ut blir missfarget. Isolerer du denne stålslangen, transporteres varmen inn i lyddemperen. Den brenner, sannsynligvis. Kjøp et IR - termometer og mål på plasten hvor varmt det egentlig. Vanlige mennesker får brannsår/blemmer allerede ved 60 grader. I Hulda har Eber'n sittet på en finnérplate i 10 år. 

Storken skrev for 1 time siden:

Det er ubehagelig å holde for å kjenne pga varmen der brakett går i glassfiber. Då snakker vi om 70-80grader tenker jeg? 

70-80 grader, da brenner du deg umiddelbart. Ubehagelig å holde på, da tipper jeg temperaturen ligger mellom 50 og 60 grader. Litt over 50 grader gir dyp brannskade om du  holder der 1,5 til 2 minutter. Du er mao.laangt unna fare for brann eller svidd glassfiber.

Storken skrev for 4 timer siden:

Det er ubehagelig å holde for å kjenne pga varmen der brakett går i glassfiber. Då snakker vi om 70-80grader tenker jeg? 

En tommelfingerregel er at du klarer å legge hånda på dersom det er 60 grader, men du klarer ikke å holde den der. Er det 70 grader tror jeg ikke du klarer å legge hånda di på. Grov regel for å finne mellomstrenstemperatur ved sveising. 

Storken skrev for 12 timer siden:

Ok. Er 50 og 60 grader normalt? Jeg hadde ikke forventet at varmen hadde forplantet seg.

Hva er kritisk temperatur for glassfiber med tanke på brann, og når bør man reagere tenker dere?

Skal få målt temperaturen. 

Om du har standard brakett så skal dette gå bra uten misfarging av GRP. Det sitter jo titusenvis av slike varmere i båter rundtom montert med standard feste. Alternativt kan du sette en finerplate i mellom. Skaff deg et IR-basert termometer så måler du enkelt overalt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Sjekket hos meg i dag etter at varmeren hadde gått en times tid. Braketten blir ikke varm i det hele tatt. Usikker på om denne braketten er original. Det varmeste punktet er plasten på varmeren rett over bendet på eksosslangen. Der kan jeg ikke holde hånden så det er nok rundt 60 grader. Ingen lukt eller misfarging av denne delen av varmeren. 

IMG_20200511_105542.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...