Jump to content

Mistet kile i propellaksling Marex 32 Friendship

Galljano

Recommended Posts

Da båten ikke ville gå akterover men akslingen går rundt tenker jeg at jeg har mistet kilen . Håper jeg kan gjøre dette under vann. Har vært nede og konstatert at propellen sviver og aksling står stille. 

Ser at roret står i veien for å få propellen helt av.

lurer på om det er noen som vet om jeg kan få inn en ny kile med propellen delvis trekt tilbake på akslingen eller om jeg må demontere roret og for å få gjort jobben?

Redigert av Galljano (see edit history)

Enig med Traale, propellen må av for å sjekke aksel og hull i propellen. Er det skader her eller i kanten av kilesporet får du fort større skader om du skulle få satt dette sammen. Kilen kan ikke bare forsvinne uten videre, så det er stor fare for at noe er skadet. Tenk på at hele kraften som skyver båten frem overføres fra akselen til propellen i denne koblingen.

Det kan være mutteren som har løsnet og propellen har sklidd bakover. Siden den går fremover men ikke bakover. Mulig det holder å bare få den på kilen og stramme til. Men det er uansett lurt å demontere og sjekke tilstanden først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hylsen ser ut som den sitter romslig i hullet. Men det fremgår av kilesporet at den har krympet etter at den ble trukket av akselen. Kilesporet i propellen ser greit ut. Hylsen har slitemerker innvendig mot akselen. Hvordan ser akselen ut der den har rotert mot hylse og kile?

Her er der nok feil høyde på kilen som er hovedårsaken. Jeg ville tillatt tilpasning med hylse dersom det gjøres riktig, men det er nok ikke optimalt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Før jeg eventuelt gikk inn med tilsvarende løsning igjen ville jeg gjort en beregning av belastningen på kile og kilespor. Muligens er dettte en relativt lite belastet forbindelse. Det har jo tydeligvis gått bra en stund med en kile nesten ute av inngrep.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...